veni, vidi, fietsie

osmand voor op de fiets

Osmand is een app die weet waar je bent en weet waar je heen wilt en daar een kaartje bij toont en een fietsroute bij kan verzinnen. Die kaartjes komen van OSM het woord zegt het al en dat betekent Open Street Map. Osmand heeft een plugin waarmee je fouten en aanvullingen in die OSM-kaartjes kunt doorgeven. Hier staat hoe je daarmee aan de gang gaat. Ik ben erg voorstander van dat principe.
Als je geen account bij OSM hebt, de cursus niet hebt gedaan (echt leuk!) en die plugin niet hebt geïnstalleerd, mag je niet verder lezen hier!

Ik heb onlangs weer eens een allergoedkoopste smartfoon gekocht, en dat bleek een Noklia 1. Telefoons in die prijsklasse hebben een speciaal besturingssysteem en dat heet Oreo en dan nog Go erbij. Het toffe daaraan is dat het een uitgeklede Android is om maksimaale performans te bieden. Dus alle onzin die bij een duur toestel op de achtergrond draait, hebben ze weggelaten.
De Nokia 1 biedt meer voordelen: hij is klein dus hij past in me fietshoesje met de laadstekker erin, er kunnen twee simkaarten in (hetgeen handig is als je je bundel uitfietst), hij is uitstekend spatwaterdicht, hij heeft een heel goede standbytijd en hij is oninteressant om te jatten want de aanschaf ervan wordt afgeraden door de consumentenbond.

Om er een ideaal fietsnavigatiemachientje van te maken heb ik een paar instellingen in Osmand aangepast op spaarzaam accugebruik. Ik trap de voeding van het ding zelf met een naafdybano (moeilijk woord) bijelkaar, dus het is slim om zuinig met de stroom te doen. Hier volgen wat tips in dat kader waar iedereen iets aan zou kunnen hebben.

usbenzunig

settings osmandOp de eerste plaats gebruik ik OSMand versie 2.6.5 want die is wat (20 Mb!) kleiner dan de nieuwere versies, maar hij kan alles dat je nodig hebt.
In me ouwe telefoons kon ik de boel in battery savingstand zetten en dan werkte alles, maar Oreo Go zet in de battery savingstand de GPS functies uit wanneer de slaapstand intreedt. Bovendien is de helderheid van het scherm in de batterysavingstand zo laag, dat het in de zon door het al ietwat verkleurde venstertje van m'n hoesje niet meer is af te lezen. ("adaptive brightness" staat bij mij uit want dat werkt niet in dat hoesje)

fietsieDus tip 1 is GEEN battery saving (maar WEL als je een toestel hebt dat in battery savingstand de gpsgegevens vasthoudt! ) en tip 2 is de helderheid van het scherm sogges aanpassen aan de weersomstandigheden zodat je alles nog net kan aflezen met je fietsbril op.

Tip 3 is als je gaat fietsen zet je het scherm uit want dat scheelt stroom. Hoe kan je dan navigeren? Daar is tip 4 voor: Osmand heeft bij de navigatiesettings bij het fietsje de mogelijkheid om bij "Turn screen on" aan te geven dat je bij een koerswijziging wat op het scherm wil zien ook. Die staat bij mij op 10 seconden.
Om te voorkomen dat je een afslag mist kun je bij diezelfde instellingen ook bij "Voice guidance" een mevrouw aanzetten die bij de volgende bocht zegt dat er een bocht aankomt zodat je weet dat je op je scherm moet kijken ipv naar de koeien in het weiland.

Omdat de gpsgegevens niet in het scherm verwerkt worden in de slaapstand, verdwijnt het blauwe driehoekje dat je positie aangeeft van de kaart. Dat is onhandig, maar gelukkig is er nog een instelling in Osmand waar je kunt opgeven hoe vaak hij je positie moet centreren. Ook dat staat bij de navigatie-instellingen en heet in mijn versie "Auto-centre map view". Ik heb die op de snelste stand gezet: 5 seconden.

 

altijd weer die praktijk

heedasfgsdfWat doet dit alles in de praktijk?

Stel: je vertrekt van de camping op een rechte weg. Zet je scherm uit met het knoppie op je toestel. De gps-gegevens worden op de achtergrond door Osmand gebruikt voor de navigatie, maar je bent nu wel bezig van de kaart af te fietsen. Als de navigaassie een afslag aan ziet komen, begint de voicemevrouw haar verhaaltje en gaat het scherm ook meteen 10 seconden aan. De GPX-gegevens worden naar het scherm gestuurd (dat duurt een paar seconden). Dan wordt de kaart weer gecentreerd rond je positie en kun je nog 5 seconden kijken welke kant je op moet.
Als er meerdere bochtjes kort opmekaar zitten blijft het scherm aanstaan omdat de navigaassie 200 meter vooruit denkt. En als je weer op een rechte weg zit gaat het scherm vanzelf weer uit, en suft iedereen lekker energiezuinig verder tot de volgende oprisping in je route.

Op deze manier verbruikt m'n nOkia 1 ongeveer 8% per uur van z'n accuutje als ik op een GPX-track navigeer wat ik dus doorgaans doe.

Als je de GPSgegevens opslaat op een externe server, dan gebeurt dat alleen als het scherm aangaat. Dat is dus bij ieder koerswijziging, hetgeen in principe voor een mooie track zorgt. Als het scherm een poosje aanstaat omdat je veel bochtjes ommoet dan gaat-ie terug naar de verzendfrequentie die je hebt ingesteld bij het opstarten van het GPXloggen. Als het scherm uitstaat verstuurt-ie noppes.

 

voor gevorderden

Voor de heel- en halfgevorderde Osmandgebruikert heb ik nog wat handige dingetjes uitgewerkt. Zo vertel ik hoe je de POI, de punten van interessantigheid die je op je scherm kunt tonen, kunt aanpassen aan je eigen eisen. Als je bijvoorbeeld watertappunten, cashmasjiens, stripklups en campings allemaal met 1 druk op de knop in je scherm wilt hebben, klik dan hier.
Ook heb ik uitgevogeld hoe je archie ze campings, of andermans campings/bivakplaatsen, in Osmand kunt tonen zolang ze in gpx-formaat worden aangeleverd wat doorgaans wel het geval is. Staat hier.
Je kunt ook eenvoudig de fietsknooppunten laten zien in je schermpje en dat staat hier uitgelegd. Verder is het ook mogelijk, en zelfs handig, om al fietsend een gpxtrack te maken als je je hoogtemeters wilt weten aan het eind van een vermoeiende dag. Dat staat hier.

Verder ben ik met een combinatie van al deze zaken twee maanden de hort op geweest en mijn ervaringen met Osmand als vervanger van een routeboek staan op deze webpagina.

Voor de bestveelgevorderden die iets van *nix weten en Engels kennen, heb ik hier uitgeduid hoe je een gpxtrack in slippymaps (dat zijn die kaartjes zoals te zien op deze website) douwt met OSM ipv Goegel.