veni, vidi, fietsie

roetejoe: werkt dat?

We zijn in 2018 met de roetejoe en archies op pad geweest en misschien is het handig om mijn ervaringen even te delen omdat het zelf uitzetten van een fietsroute daarmee kinderspel is geworden. Ik heb drie trajecten met routeyou "gedaan": Rotterdam-TallinnStockholm-Trelleborg en Rostock-Rotterdam.

De eerste voerde me door Duitsland, Polen, Litouwen, Letland en Estland. Polen en die Baltische staten staan niet bekend om hun geasfalteerde fietspaden, en bij roetejoe had ik aangegeven dat ik geen bezwaar had tegen onverhard. Alle trajecten waren dus een mengeling van verharde en onverharde wegen. Per land verschilt het erg wat als fietsbaar wordt gezien en af en toe had roetejoe een fietspad ergens bedacht waar werkelijk geen doorkomen aan was. In die gevallen moest er worden uitgeweken. In andere gevallen was een pad verlegd door ontbossing op die plek of was het verstopt omdat er een huis op was gebouwd zodat ik in Zweden een keer door iemands tuin moest om het spoor weer op te pikken. Een beetje spoorzoeken is best leuk en het waren incidenten.

Minder is het feit dat er geen rekening gehouden wordt bij het berekenen van een route met miltitaire oefenterreinen. Dat is beslist een manco, omdat je verplicht bent om daar om te rijden. Osmand kent die terreinen wel, dus in principe kun je daar je routejoeroete inladen en dan controleren of je door militair gebied wordt geacht te rijden en je track eventueel aanpassen.
Het zou natuurlijk handiger zijn als roetejoe dat zelf wist.
Iets soortgelijks geldt voor de betaalde toegang tot het Park de Hoge Veluwe waar we eigenlijk doorheen moesten, maar dat lijkt iets eenmaligs en typisch NEderlands bovendien want ik ben zoiets in geen enkel ander land ooit tegengekomen.

Roetejoe is beslist niet vies van vervoer over water. Dat kan tot problemen leiden, omdat lang niet alles het hele jaar door vaart. Ik had een verbinding op de heenweg die er op de terugweg uitlag omdat de waterstand in de IJssel te laag was om te varen. Dan moet er worden omgereden en dat is voor fietsers lastiger dan gemotoriseerde roetejoeklanten. Voor fietsers zijn er veel pontjes beschikbaar, maar het is de vraag of je die gebruikers daar al te zeer afhankelijk van wil maken.

Voor langere tochten in de landen waar ze veel onverharde wegen hebben (Polen en de Baltische staten) is het handig om het aantal onverharde kilometers te beperken. Zo zaten er ongeveer 200 km aaneengesloten langs verschillende Duitse kanalen op de heenweg in de track. Omdat er op dit soort tochten dagelijks ongeveer 100 km wordt afgelegd is het een goed idee denk ik om het totaal onverhardde kilometers voor tochten boven de 300 km te beperken tot 30% maximaal. Als je 60 km onverhard hebt gereden op een dag hakt dat er harder in dan op asfalt - helemaal als je wind tegen hebt en niet in het bos rijdt of wel in het bos rijdt maar dat het omhoog en omlaag gaat de hele tijd.

Je kunt er bij tochten boven de 300 km vanuit gaan dat er flink bagage aan zo'n fiets hangt ook en dan zouden kasseienstroken helemaal uit den boze moeten zijn. Ik vrees dat die informatie in dat soort detail niet makkelijk beschikbaar is, maar het zou wel fijn zijn om daar omheen te fietsen.

Het is ook mogelijk om roetejoe een geasfalteerde roete uit te laten zoeken, maar dat is dan weer minder avontuurlijk, waarschijnlijk. Ik heb die optie nog niet gebruikt. Wat ik wel deed als ik het zat was om onverhard te rijden, is een andere weg zoeken die wel deugdelijk verhard was om dan weer later op de route uit te komen.
Soms stuurt roetejoe je ook om via een onverharde weg die verderop weer uitkomt op de verharde weg waar je al opzat. Ik word daar sjaggerijnig van - onverhard moet ook wel functioneel zijn in de zin van op het doel af en niet omdat er misschien iets meer bomen staan.

Al met al heb ik veel autoluwe en prachtige weggetjes gezien en gereden en in die zin vind ik het experiment met roetejoe zeer geslaagd. Wel is het zaak af en toe uit te zoomen en te zien waar je heenfietst en of roetejoe de handigste route heeft uitgezocht. Het is soms mogelijk om efficiënter en plezieriger te rijden.

Als het mogelijk zijn de genoemde aandachtspunten in de applicatie te verwerken dan zou het een nog geweldiger tool voor trekkingfietsers kunnen zijn. Misschien is het handig om die als speciale categorie op te nemen in het pulldown menuutje waar de recreatieve opties en zo ook in staan. Recreatief fietsen en trekkingfietsen zijn verschillende dingen omdat bij het eerste een tochtje wordt gemaakt en door trekkingfietsers een meerdaagse tocht. Dat stelt andere eisen aan fiets en berijder, en dus ook aan de routering.

Een link naar de roetejoesite.

archies onderweg

Op deze site staat uitgelegd hoe je Archie's campings in je Osmand kan hangen en ik heb Archie's gegevens voor het eerst gebruikt, dit jaar. In Nederland weet Archie veel meer campings dan in de POI van OSM staan. In het buitenland lijkt dat omgekeerd.
In Polen heb ik een aantal erg leuke campings gehad die niet in Archie's campings staan - ik denk omdat ze niet voldoen aan de eisen van de adac of de anwb of wat er verder nog aan organisaties actief is op dat vlak. Sommige onbekenden zijn ook bivakplaatsen die voor budgetreizigers juist interessant zijn. Om die reden zou ik niet alleen op Archies vertrouwen als ik in het buitenland ga fietsen want, dan doe je jezelf echt tekort.

In sommige gevallen zijn campings niet open omdat beide lijsten niet altijd actueel zijn. Maar als ze zowel in Archie's lijst als in de POI van Osmand staan is de kans op teleurstellingen wel veel kleiner. Ik zie Archies als een aardige aanvulling buiten Nederland, hoewel ik ook bij een Archie-camping in Zweden ben geweest die al jaren weg was. Dat werd dus nog 20 km erbij, die dag, naar de volgende camping. In de POI stond-ie - achteraf dus terecht - niet vermeld.

Ik ben op een leuke camping terecht gekomen die in Archies data stond en uitsluitend als camperplaats (dus niet als camping) in Osmand. Dus het werkt twee kanten op.

Archies heeft als voordeel dat je kunt zien of het een grote of een kleine camping is en welke maanden van het jaar die geopend is. Dat laatste gegeven lijkt in het hoogseizoen niet echt van belang, maar wel handig daarbuiten.
Overigens hebben campings die het hele jaar open zijn de neiging de hele onderkant van de maatschappij aan te trekken ook, dus ook buiten het seizoen kan dat relevante informatie opleveren.

Al met al is het een aardige aanvulling - al zijn de gegevens niet altijd 100% accuraat. Door je wijzigingen door te geven kun je wel helpen om ze te verbeteren.

Een link naar Archie's campings.
Een link naar hoe je Archie's campings in Osmand fietst.

een hamvraag

De hamvraag is: heb je nog routeboeken nodig als je roetejoe en Archie's campings combineert? Mijn antwoord is neen. Je kunt je eigen routes uitzetten want roetejoe knoopt de autoluwe wegen aan de fietspaden en dat is precies wat de roeteboekenmakers ook doen. Als je een track hebt gemaakt kun je 'm in Osmand laden en kijken of er nog wat campings of andersoortig onderdak op de route liggen. Als het niet bevalt dan kun je de route aanpassen net zo lang tot je tevreden bent.
Ik ben wel fan geworden van deze opties.
Voor digibeten die niet van de papieren kaart af willen, blijven de roeteboeken de beste optie natuurlijk. Als je een toekomst wilt dan zou ik persoonlijk geen roeteboeken meer schrijven, maar tochten maken en aangeven waar de GPX-track te vinden is.