veni, vidi, fietsie

GT wat ken je er mee

GT Avalanche 3.0 all terraWat is een trippel traajengel nou weer? Ja beste Trektorfans als jullie nooit van de term gehoord hebben, dan zijn jullie jarenlang pal langs een uniquesellingpoint gefietst. Het is een concept met Een Verleden dat ons niet geheel ontoevallig door 1 v/d hoofdrolspelers in dit verhaaltje werd verteld bij het inpassen van een pinion versnellingsbak in een vers frame uit een veroosters land dat niet geheel vanzelf ging wegens prototype.
Ik zal het kort samenvatten ondanks dat het een lange kutklus was die we hadden, toen.

De meeste fietsframes zijn opgebouwd uit 2 driehoekies maar als je goed kijkt, zie je dat afgeplatte bovenbuisnevenstaand frame van het merk GT (het is een Avalanche 3.0 uit 2007) drie driehoekies heeft: het derde driehoekje zit bij boven- en zadelbuis en is het gevolg van het doortrekken van de achtervork. Dat geeft een lekker stijf frame en het concept is ook terug te vinden in fietsen van het merk Avaghon. 

Het is daar gekomen omdat hunnie frames in den beginne gekopieerd waren van een trekkingfiets die door Trek op de markt werd gebracht. Ook de kenmerkende afgeplatte bovenbuis zat daar al in en dit frame heeft dat ook - alleen aan de achterkant wat meer dan aan de voorkant.
Om beschuldigingen van plagiaat te voorkomen werden er wat kleine wijzigingen aangebracht en daarna werden de fietsen aanvankelijk onder de merknaam Villiger en later als Avaghon verkocht.

unique ?

xlEen andere Amerikaanse fietsenproducent, GT (de initialen van Gary Turner) gebruikt die trippeltraajengel ook als onderscheidend verkoopargument en het komt ook in al hun fietsen terug. Ze zijn van oorsprong een BMX- en MTB fabrikant en deze Avalanche is een instapmodel. Ze hebben een dijk van een reputatie waar het gaat om framebouw en om die reden en omdat ze dat concept delen met de Avaghon wat gewoon goeie fietsen zijn, wilde ik al een hele tijd zo'n frame hebben. Avaghonframes zijn van supersonisch dubbelgekont staal en dit frame is van alunimium moeilijkwoord dus Avaghons kan je niet voor 100 euro ophalen via Marktplaats, maar dees dus wel.

Aangezien de Trektor hier de maat van alle dingen is, kunnen we niet anders dan constateren dat dit frame een afwijkende geometrie heeft. Maar ik ben al met een rolmaatje aan de gang geweest en ik kan de maten van de Trektor er pesies op instellen zodat mijn fietshouding dezelfde blijft (update: als je de voorvork niet te kort afzaagt - ahum)

Er moeten bij zo'n ombouw van MTB naar trekkingfiets altijd wat dingen anders. Zo liggen we overhoop over de naafdynamo want Shimano is gestopt met het betere hubdynamo segment dus nou is er een alfine dynamohub die nog het meeste lijkt kwa uiterlijk op wat er in de Trektor zit en ook even duur is, maar wel voorzien van een centerlock aansluiting zijnde een shimanomethode om je remschijf er niet af te kunnen krijgen zonder speciaal gereedschap. Omdat die remschijven ook plegen te verbuigen op de momenten dat je dat niet wilt (onderweg) zijn we hier nogal van de velgremmen dus we gaan die hele centerlock verbergen onder de meegeleverde plastic kap.
Voor achter hebben we een 105 naaf besteld met zonder centerlock omdat het verder allemaal xt is at de klok slaat en ik er nog niet achter ben wat de vervanger van de ouwe deore achternaven zou kunnen zijn die ons reeds eerder zonder gezeik naar menige verafgelegen destinatie hebben gevoerd en van een ouderwets degelijke stalen as is/was voorzien. (update: "Cues" is de nieuwe groepsnaam en we zijn er nog niet bijzonder van onder de indruk)

Er komt een Andra40 achter. 26 Inch Andra40 velgen zijn sterk want ze zitten graag in bakfietsen en je kan er gewone 13 nippels indouwen ipv de iets fragielere verloopnippels dus het is geen gek idee want ik heb gelezen dat vet een geheugen hep dus ik kom na elk tochtje weer dusdanig aan dat ik het volgende tochtje weer 15 kilo moet afvallen dus neem maar van mij aan dat er behoorlijke krachten op dat achterwiel komen te staan. Voor voor ligt er nog een nieuwe zwarte 559 sputnik velg ergens hier. Omdat er minder grote krachten op je voorwiel komen, kunnen daar ook gewone 14 nippels en 14 spaken in.

Kortom we lopen weer helemaal uit het lood hier van de keuzestress en je zou voor minder een topic starten op het consumentenforum als je daar niet afgegooid bent. Misschien moeten we een keer een ritje organiseren voor iedereen die van het consumentenforum is geflikkerd. Zal wel een kort ritje worden dan.

donkergroen

balkonsceneOkee Trektorfans het freem is terug van de poederkootert en het is helemaal zoals verwacht namelijk groen. We hebben net de balkonscene gedaan en we hebben een foto. We krijgen 1600 euri terug van de belastingdienst bleek van de week, dus er staat ons poensgewijs weinig in de weg om hier een hartstikke dure fiets van te maken maar ik denk niet dat het gaat lukken omdat de kunst hiero toch een beetje is van hoe ver kom ik voor hoe weinig.

double fighter conti We zagen op het consumentenforum dat conti iets nieuws hept: een double fighter III en ze zien er kwa band best koel uit. En ze zijn op te vissen voor rond de 17 euri dus er zijn er 2 van besteld baat het niet dan schaadt het niet.

Dus eigenlijk wordt dit een fiets die er koel uit moet gaan zien en waar je dan misschien ook nog toggies op kan rijen.
Een soort Santos, zeg maar.

Nou zou ik de voorvork (zelfde als bij de trektor wegens bewezen okee en goedkoop) op maat kunnen gaan maken vandaag maar ik heb geen zin wegens vrije dag en gister echt veel fietsen gerepareerd en er moeten vorkboots op ook eerst dus weten jullie wat ik ga gewoon lekker zooi bestellen overal vandaag...!

previous

Dbestikkerte bagagedrager is niet zwartalsophetplaatje maar zilveralsinnietopgeletbijhetbestellen. Maar daar hebben we nog wel ergens een spuitbus voor liggen.
Hij moet aan het frame bevestigd en we hebben boven gaatjes bij het mannetje, maar niet beneeje bij de padden MAAR daar zitten buisjes in het frame gelast voor de bevestiging van de padden en we hebben van de week ontdekt dat we daar kwa maat pesies 1/4 BSP draad in kunnen tappen. Dus we gaan morgen naar de metaalwinkel voor een staaf aluminium van 14 mm en dan tappen we daar ook 1/4 BSP draad op maar dan aan de buitenkant en dan komt daar een gaatje in met M5 schroefdraad en dan draaien we dat hele zootje in het frame met wat loctite die niet meer los kan en dan hebben we een rotsvast bevestigingspunt beneeje. Het klinkt een beetje abstract voor de luisteraar thuis denk ik, maar er komen plaatjes bij teezettee en dan denken jullie allemaal o bedoelt-ie dat zeg dat dan.

Maar wel hartstikke fijn dat we een tappie pesies in die maat hebben in de ooit bij de ALDI aangeschafte tapdoos met verschillende maatjes.

Intussen blijkt de framestikker helemaal niet donkergroen te wezen maar soort van blauw maar we denken toch wel dat het kan kwa kleurstelling.

okee

kljhkjlhOkee de spaken en nippels zijn binnengekomen op de werkplek en aangezien ik al een sputnikvelg had liggen hier en ook de naaf eerder bezorgd werd kan er een voorwiel gemaakt worden, maar om een voorwiel aan een fiets te hangen moet er een voorvork in en nu is er een matig balhoofd uitgekomen, dus nou moeten we eerst naar de fietenzaakdienietgenoemdmagworden voor iets beters. We kunnen dan meteen een petfleshoudert meenemen, want die moet er ook op. En misschien nog een freemtasje ook voor de plakspullen en de kettingolie.

wiel!We denken er even over na nog.

Gister toch maar even het wiel opgezet om te kijken of de spaken de juiste lengte hebben ondanks vrijdagavond, hele dag hard gewerkt en invallende schemering. Vanochtend gingen we (de Trektor en ik) kijken hoe het met de zefal bidonhouders in de rommelbak stond want daar passen 1 liter petflessen in dus dat is handiger dan zo'n grote petfleshouder maar toen was het ineens van WAAAAAH: een zakkie vol ouwe hummafietscomputers onderin! Mooier dan die breedbeeld sigmaas die weten hoe warm het is en waar ik er 2 van had gekocht omdat de ouwe hummacomputer van de Trektor er mee was uitgeschejen na 3miljoen fietstrippies. Dillemma, want die thermometer drin vind ik eigenlijk wel koel want dan kan je aan het eind van de dag schrijvenen dat het weer zo verschrikkelijk warrem was poehpoeh nounou met de gegevens d'r bij.

Er zal wel een reden zijn waarom ik die humma 1.0nieuwe hemacomputer had gekocht ooit; wellicht omdat ik vergeten was dat ik er nog 2 had ofwel ze zijn beperkt kwa gegevens zoals tripafstand of zo. Of ze zijn kapot, maar dan had ik ze denkelijk niet bewaard.
We weten het niet zolang we geen batterijtje erin gedouwd hebben.
Maar er ligt wel even 20 jaar fietsautomatisering/fietsnostalgie hier op tafel, want de humma is al een tijdje gestopt met fietscomputers dus ik ga nu helegaar onder de kippevel de was uit het wasmaasjien halen.

En ik dacht dat de Geetee toen die nog GT heette gecombineerde versnelling-rem-hendels had en we zijn hier fan van gripshifts. Maar dat blijkt dus geen gecombineerde combinatie te wezen, dus nu hebben we een setje prima maar tevens irritant blinkende shimano 2vingerremgreepjes over. En twee losse duimshifterts.
De bottomline van al deze ontdekkingen is denkelijk dat je eerst moet kijken wat je hebt voordat je zooi gaat kopen. Wat we deden want we waren eigenlijk op zoek naar een zefalbidonhouder maar het is zo'n tyfuszooi van onderdelen overal hier inmiddels dat je ook geen overzicht meer hebt.

Precies zoals we het graag hebben, eigenlijk dus.

diverse memoos

r van regs schroefdraadcyclus trapasdraadtapset in actieVerder ga ik nu even een memo aan mezelf doen en dat gaat over de trapastapset. Op de zijkant van die snijdingen staan letters: R en L. R betekent RECHTS SCHROEFDRAAD en niet DOUW MIJ IN HET RECHTSE GAT want dat rechtse gat heeft links schroefdraad. Wat L betekent mag je zelf bedenken want het is weekend dus dan heb ik geen zin om alles heelsdetijd uit te leggen dan.

Toen hebben we een velglintje om het mooie nieuwe wiel gewikkeld, uitgedokterd waar de swalbe A13 binnenbanden ook al weer waren verstopt en toen de nieuwe conti's drom gedaan en de heleboel erin gehangen en daar hebben we ook een foto van. Ik denk dat deze double fighter het conti antwoord is op de hurricane van swalbe, ongeveer, maar dan iets minder fluffy. Het zijn vrij hard aanvoelende bandjes - denkelijk wegens anti-lek. Maar ze zien er leuk uit voor die 17 euri en het oog wil ook wat en ik denk dat je er op Poolse doorgaandewegen (zand!) ook nog wel mee vooruit komt.

nu met trapasOkee we hebben de forkboots van de overleden Trek, die van de rst voorvork komen die we weg hebben gegooid achter de werkbank hebben verstopt na het tochtje naar Lviv, op de roksjoks gezet en de trapas zit er nu ook in. Er is een gaatje geboord aan de onderkant van het frame voor de afvoer van reetzweet uit de zadelbuis hetgeen we beter hadden kunnen doen voordat de hele boel naar de poederkoter ging maar gedane zaken nemen geen weer.
Dit alles is naadloos onderdeel van de voorpret, want ik heb ook al een nieuw kooksetje gehaald bij de outdoor-xl, waar ze me meteen ook een baan aanboden. Ik moet wel nog gaten in het dekseltje boren net als bij de ouwe wat handig is voor al die spaghetti onderweg, en ik zit nu te dubben of ik een nieuwe kolomboor wil ja of te nee, want ik moet ook nog iets netjes boren om de achterdrager te kunnen bevestigen aan de beneejekant ergens tzt. (De ouwe kolomboor was kapot na 30 jaar of zo en die is naar de metaalboer gebracht wegens koppig in de weg staan heelsdetijd).

Dus. Nog steeds keuzestress, maar die loopt inmiddels wel over in voorpret en daarna heb je dan het diepe zwarte gat als het af is met als kanttekening dat je wel lekker op een nieuwe fiets door de polder kan raggen. We gaan niet op reis dit jaar, maar misschien dat er gelegenheid is om een vlaamse wielerkoers te imiteren nog deze zomer (update: nee).

aluminium primer op een additO nog een memo aan me eige: de tange balhoofdjes hebben een verschillende boven- en onderkant die in het frame moet. De onderste is wat dieper en als je die boven doet dan gaat het stroef lopen als je de boel strak zet. Ik kwam erachter toen de forkboots drop moesten dus goed onthouden, of onthouden dat het hier staat, of de volgende keer toevallig meteen goed doen.
Daarna ben ik naar de praxis geweest voor schuurpapier en we hebben zojuistelijk de bagagedragert geschuurd en in de alumimiunprimer moeilijk woord gezet. 

Nu de trapas erin zit zou ik daar ook iets op kunnen doen. De voorbladen van de triple die erop zat, zijn niet heel geweldig meer, en er ligt nog een hele nieuwe triple op de kast hier, dus ik denk dat we die d'r maar opdouwen, dan. Het plan was om er Altus op te doen, maar die triple is Alivio en de derailleurs die erop zaten benne ook Alivio en die zien er nog bruikbaar uit, dus ik denkd at we die eerst maar eens even moeten uitproberen, want ouwe Alivio is vergelijkbaar met verse Altus ongeveer wel denk ik en het scheelt ook weer in de kosten.

gedoe!

De alerte meelezer was het misschien al opgevallen, maar mij niet. Een 105 naaf is eigenlijk voor reesfietsen en ik heb de ballen verstand van reesfietsen en groepen en ik sta altijd met me bek vol tanden braaf te knikken als een collega het over de voor- en nadelen van de campagnolo en sram groepsets heeft. Maar wat ik wel weet, is dat de 105 de enige sjiiemaanoo derailleurnaaf met een stalen as en met zonder centerlock aansluiting voor een schijfrem is. Dat zijn toevallig allemaal dingen die ik wil. Maar. Iemand heeft bedacht (zonder het tegen mij te zeggen) dat reesfietsen 130mm breed zijn van achter. Dus nou hebben we een supersonisch frame op de kop getikt en nou moeten we alle achterpootjes 2,5 mm naar binnen buigen om een frankensteinnaafpassende fit te krijgen want de achterpadden van deze MTB staan 135 mm uitmekaar.
Als je plasser 2,5mm krimpt dan zal je partner zeggen big deal, maar dit frame is van aluninium moeilijk woord. Als het staal is dan kan je het alle kanten opbuigen, maar bij alunimin moeilijk woord wordt dat doorgaans ontraden.
En we hadden net hierboven een hele stamboom opgezet over hoe geweldig en uniek en weet ik veel wat nog meer dat frame is en dan zouden we dat meteen he-le-maal verneuken omdat er een iets te kort asje is opgestuurd door rose uit Duitsland na een driekwart maand terwijl ze zeiden dat het op voorraad was.
Mooi niet!

105 derailleur  hub with deore axis 135mmNou hadden we hier nog een achterwiel staan met een versleten velg en een deorenaaf drin. Deorenaven zijn gewoon 135mm lang in de lengte zoals het hoort. En de schroefdraad op de as is hetzelfde als van de 105! Dus toen heb ik van een combinatie van 105 en deore-onderdelen een frankensteinnaaf gebouwd (inclusief opspattende vonken van de haakse slijper) die 135mm breed in de breedte is, maar verder wel alle voordelen van de supersonische coni van de 105 heeft. Plus dat er nu genoeg vet inzit, want dat is ook nogal een dingetje bij Shimano zoals visueel geïllustreerd op bovenstaande.

boorstandaard lidlNu we een racenaaf en een bakfietsvelg hebben(!) hebben we ook de spaakmaten, zijnde 260 en 262 dus die moeten besteld worden en als we dat wiel inmekaar hebben dan kunnen we kijken hoe het verder moet met de bevestiging v/d bagagedragert en het spatbord en dan begint het denkelijk ergens op te lijken (hoewel het stuur pas eind deze maand komt).

We hebben het kolomboordillemma opgelost met een tussenoplossing. Je kan voor 25 euri bij de LIDL een boorstandaard kopen en een boor hadden we al die hard en zacht kan en heen en weer en hamer en gewoon en met een knoppie dat je 'm niet ingebrukt hoeft te houden en als je 'm in die standaard zet dan werkt dat gewoon helemaal goed hoera.
En dit ding is ook wat handzamer dus makkelijker te verstoppen en niet zo belachelijk zwaar ook dus we zijn tevreden over onze aankoop en we gaan hier geen link neerzetten want we zijn geen influencer want dan moet er een addit zwartdisclaimer bij waarschijnlijk ergens heowel we je niet willen aanraden om zonder kennis van zaken dingen te doen want het lijkt allemaal misschien wel heel makkelijk wat er hier allemaal wordt opgeschreven, maar de helft van de tijd sta ik ook gewoon zitten te prutsen met open wonden her en der ook nog dus.

Inmiddels is de bagagedrager terug van de spuitkabine (de waslijn op het balkon): van primergrijs naar glimmendzwart en daarmee zijn we terug bij af/wat we wilden. Nou is de volgende stap dat achterwiel inmekaar te schroeven en in dat kader is er een bestelling gedaan van spaakies en nippeltjes direct bij de bron en met dealerkorting wegens account via werk en dat scheelt behoorlijk, dus als je iets bestelt bij vlechtservice zorg dan dat je dealer bent. Van wat staat er niet bij maar een kvknummer is wel handig denk ik.

schuldvraag

frankenstein achterwielEr zit geen deadline op deze fiets en dat is ook wel eens fijn als je de hele dag met mevrouwen in discussie moet over wanneer hunnie hun fiets klaar is wegens gebrekkige voorraad bij diverse toeleveranciers en zelfverwijtbaar achterstallig onderhoud. Gisteravond is Het Wiel inmekaar gezet nog even en het is dus een bakfietsvelg met een reesnaaf op een MTB-as geworden met bakfietsspaken. Maar voor de argeloze passant ziet het er uit als een gewoon wiel terwijl het natuurlijk weer iets is waarmee parijs-roubaix gereden kan worden zonder strubbelingen als het goed is. Het voelt vrij goed, in ieder geval, maar ik heb geen idee wat shimano aan concessies heeft gedaan bij deze racenaaf aan de robuustheid der flenzen en er is maar 1 manier om erachter te komen en dat is dat de proef in de pudding is.

Voordat alles moet er eerst een bagagedrager op, en dat is een beetje de klus waar we het meest tegenop kijken want we motten nu met snijgereedschap het frame aan gaan vallen en het is zeer de vraag of alles wat als een vaag plan begon en met de inhoud van de alditapset ietwat concreter werd en met de fietstocht naar de metaalwinkel in Barendrecht (!) hema fietscomputeronafwendbaar werd, ook in de praktijk gaat werken. We ontkomen er niet aan dat de bagagedrager ietwat naar voren gaat komen in vergelijking tot de Trektorsituatie en het kan wezen dat je dan de achtertassen met je hielen raakt bij het ronddraaien der pedaaltjes. Misschien dat we in dat kader gedwongen zijn/worden een geheelnaarachterverplaatstrucje te verzinnen maar dan moet er wel eerst een bevestigingspunt komen.

In de tussentijd hebben we ons de pestpokken gezocht naar een SR44 zijnde de knoopcel die volgens de online opgesnorde handleiding in de Hummacomputers past. Deze zijn van duracell en die kunnen 30% meer kWh en die heb ik erin gestopt. En volgens mij is deze humma 7000 gewoon nooit gebruikt want toen de knoopcel erin zat, was het meteen van wat is je wielomtrek en hoe laat is het en HIJ DOET HET GEWOON ALS JE EEN MAGNEETJE LANGS DE SENSOR HAALT! En hij geeft ook de snelheid zonder decimalen hetgeen natuurlijk van gezond verstand getuigt net als de hele Hummaa voordat ze failliet gingen en ze een vervelend kutbedrijf werden.

maat 47

lalalalWe hebben de alditapset opgegraven en we gaan nu de plaatjes bij het vage verhaal dingessen. Kijk hier tap ik een 1/4 bsp schroefdraad (vooral gebruikt voor compressorhulpstukken) in het frame in het onderste gat. Dat pastte pesies zoals reeds half geconstateerd.
In dat gat moest een stukkie alluniniun moeilijk woord met een uitwendige schroefdraad (ook 1/4 bsp maar dan uitwendig) en daar had ik een hele berg 14mm staaf van dat moeilijke woord voor gekocht. lalalal2Er moest eerst een beginnetje geveild worden want anders pastte de tap er niet op, maar daarna ging het helemaal soepeltjes maar wel met veel rommel.
Daarna moest er gekeken hoe ver er getapt moest worden (best wel ver) door het geheel in het andere geheel te schroeven.

Nu dat hele proces ten eersten male is afgehandeld (we moeten er nog eentje maken voor aan de andere kant!) hebben we een dingetje waar een 5mm schroefdraad in moet komen om het boutje van de bagagedrager in te douwen nadat dit hele hulpstuk in het frame is vastgelijmd.
Het gaatje is al geboord, maar ik constateer net dat er geen 5mm tapsetje meer voorradig is, dus we moeten nu naar de toolstation als ze die daar hebben ff kijken ja ik ben ff loopes naar de goudse singel jonges en meissies.

lalalal3Okee onze favoriete toolstation mevrouw had dienst vandaag en ze stond op de stoep met de buurvrouw te kletsen en toen ben ik er gewoon bij gaan staan kletsen. Maar zehad inderdaad tappies voor 5mm liggen en die heb ik gekocht en een nietbestaande postcode opgegegeven want dta moet bij de toolstation wat nergens op slaat want als ik brood ga halen dan vragen ze daar ook niet om me postcode.

Waaro waren we ook alweer gebleven o ja de 5mm tappies. Die zijn gebruikt en er zit nu schroefdraad in de dingen waar schroefdraad op zit voor in de schroefdraad in het frame en de dingen zitten in het frame gedraaid met tweecomponenten metaallijm van de  metaadinges in actielwinkel in Barendrecht alwaar de ouwe peter terlouw die overgenomen was door biketotaal verkocht blijkt aan Broekhoest.

Okee ik zal er een foto bijdoen dan snappen jullie wat het eindresultaat is. Hij staat hier rechts beneeje. Tadaaah! Nou is het wachten tot de metaallijm droog is en dan kunnen we kijken hoe het verder moet met de bagagedragert, maar het is nu al duidelijk dat wat eerst een concept was via allerhande tussenstappen en gedwongen stofzuigen na afloop (want anders zit je een hele week met boorspaanders in je sokken) is uitgemond in een degelijke oplossing die het frame niet verzwakt hep en tevens een stevige basis vormt voor allerlei stom geouwehoer.
Dus we zijn dit weekend de trotse eigenaar geworden van een vintage hummaa fietscomputer en we hebben een solide oplossing bedacht voor een vervelend probleem dus we mogen onszelf vanavond tracteren op een viertal crackers met brie hoera!

o kijk!We hebben eindresultaatde crankset er even opgezet om te kijken hoe het zit met de hiel-tas-afstand en met wat geschuif met de tas, die nog wat naar achter kon, denken we dat we er gewoon mee aan de gang kunnen zonder extra speciale trucs nog uit te hoeven halen. Het zou fijn zijn als ik geen maat 47 zou hebben, want dan kon ik gewoon schoenen bij de aldi kopen (de aldi gaat tot 46) en dan had ik hier ook minder gedoe mee. Ik kan nog een een halve centimeter winnen door er een kortere crankset op te zetten, maar ik denk dat het zo ook wel gaat.

De lak van de stangetjes van de bagagedrager is al beschadigd wegens slordig gespoten, dus daar moet nog even naar gekeken worden.

mishandeling

De vollegorde is nu denk ik bagagedrager overspuiten en erop en dan het urban-arrow-achterspatbord (aangezien we nu achterwieltechnies toch in bakfietskringen verkeren leek me dat de juiste keuze plus dat ze stevig zijn en breed) met tiewrappies vastmaken. Er waren ook stangetjes met het spatbord meegeleverd, maar die zijn kwetsbaar in de praktijk en ik heb het bij  de Trektor ook met tiewraps gedaan en daar is in 10 jaar mishandeling eigenlijk nooit gedoe mee geweest.

Er staat hiero een fiets te te zeuren dattie wil gaan rijjen en dat het lekker weer is en dat we de telefoon ook kunnen opladen meteen dan, maar ik heb eigenlijk meer zin om kibbeling op de mart te gaan vreten en ik denk dat er een compromis uit gaat komen.
Okee Trektorfans het compromis was dat ik naar de Wah Nam Hong op de Kruiskade ben gewandeld omdat de bakgember op was en de Wah Nam Hong in de marthal 2 keer zo duur is. Dus ik ben niet op de mart en niet op de fiets geweest. Een beetje een NSC - BBB compromis, zeg maar.

de geetee van agterenNeemt niet weg dat de bagagedrager er eindelijk opzit. Muurvast & retestijf. Ook omdat de pootjes een klein beetje uitgebogen moesten worden voor de juiste passing. En het spatbord zit er ook op. Wel met 1 boutje ook, maar verder met 4 tiewraps dus het kan allemaal nog aangepast worden zonder gedoe maar ik geloof dat ik het wel best vind.

Nou willen jullie weten waarom dat spatbord zo kort is aan de achterkant en dat ga ik NU uitleggen. Ondanks dat het weekend is. Soms moet je met je fiets in een klein hokje. Bijvoorbeeld een perronlift op een station. Dan is het het handigst om 'm te laten steigeren en 'm dus verticaal in die lift te zetten met alle zooi erop, maar dat gaat dus nevernooitniet als je spatbord doorloopt aan de achterkant! Dus je wil een kort spatbord ook al omdat hij op precies de juiste maat ook voorkomt dat er spatwater op je reet schuine streep gabage ook een moeilijk woord terecht komt. Nou hebben we dat op de Trektor proefondervindelijk vastgesteld allemaal, hoewel het daar puur geluk was dat het toevallig zo uitpakte maar dat bleek dus achteraf superhandig op het station in waar was dat ook alweer San Sebastiaan.

last guy who honkedEr zit meteen ook een sticker op van de War&Peas die leuke bumperstickers voor op je fiets hebben op mastodon dus dat hep de Trektor besteld ooit. Er staat de last guy who honked op. We hebben nog een hele berg sunrace 8-speed cassettes liggen hier, maar ik ben niet zo te spreken over de kwaliteit. Ik had er eentje op de Trektor en daar begon de ketting overheen te trekken toen we alweer een tijdje terugwaren na dat toggie naar Albanieje dus ofwel zijn die kettingen ontzettend goed ofwel zijn die cassettes bagger. Omdat er niet meteen een wereldreis gemnaakt hoeft te worden heb ik het achterwiel toch maar gesunraced en een mooie nieuwe ketting drop gedaan.
Ik bestel nog wel wat shimano HG51 cassettes bij het bedrijf zelluf tzt als we wel op reis gaan volgend jaar mei zet maar in je agenda.

Ik heb achter de v-brakes drop gezet om te kijken of de kabel het spatbord raakt en het antwoord lijkt nee. Er zitten nog geen kabeltjes en greepjes en verstellers op wegens dat we eerst de juiste voorbouw en bijpassend stuur moeten bekomen. Die voorbouw is besteld in Deutschland en het stuur hebben ze bij de fietsenzaakdienietgenoemd mag worden op voorraad dus daar ga ik woensdag even heen ook al omdat ik m'n favoriete spiegeltje dat ook op de Trektor zit erop wil en dat komt daar ook vandaan.
Er was een meneer op me werk vorige week en die had een Koga waar hij al 15 jaar mee dee en die begon te kraken en te piepen, dus die heb ik naar de fietsenzaakdienietgenoemd mag worden gestuurd met de mededeling dat als hij daar mijn voornaam noemt dat-ie dan op alles 10% korting krijgt dus ik ben benieuw oftie geweest is ook.
Meestal onthouwen ze dat wel daar als er mensen om die reden 10% korting willen.

vieze vingers

iets verderIk heb geloof ik wel per ongeluk de andere v-brake die voorop moet komen weggegeven aan een vrijwilligersklup waar je zelf je fiets kan repareren, dus nu komt er een nieuwe ook uit Deutschland. Zal je zien dat ik die andere v-brake terugvind als die bestelling binnenkomt. (update: het duurde iets langer)

Enniewees zit er nu aan de voorkant een old man mountain voordragert op maar nog niet vast want die moeten aan je remnokkies gedingesd worden.
Ik heb intussen een acera 22-32-42 triple voor en een sunrace 8-speed achter en de acera voor- en alivio achterderi erop gezet en daar de m-wave ketting op maat doorheen gevigeleerd en nu hebben we een aandrijving die nu in de lichtste stand voor en de zwaarste stand achter staat wegens afwezige verstellers. Die derailleurs zijn bijna niet gebruikt, want ik kreeg er geen vieze vingers van en het scheelt ook in de aanschaf.

Ze hadden bij Rose nog dezelfde frametas als ik 100 jaar geleden voor de Trektor heb gekocht en die verschrikkelijk mishandeld is wegens teveel volgepropt altijd ook met scherpe dingen en die het gewoon altijd prima is blijven doen. Omdat de bandjes van dat tasje wel een beetje aan het verslijten zijn en omdat ik al zoveel zooi voor die nieuwe fiets aan het bestellen ben, heb ik voor hem ook een nieuwe besteld zodat ze straks allebei dezelfde hebben hetgeen me geen kwaad lijkt te kunnen in het kader van de verbroedering. Ik heb er ook een nieuw cijferslot bij besteld waarvan ik niet weet hoe ik het in het frame moet gaan hangen nog en een voorbouw die de tekort afgezaagde vorkbuis moet gaan compenseren.
bestellink 2

Hm. Het pakketje was gearriveederd en die voorbouw is echt een joekel, maar hij lost wel het probleem van de te kort afgezaagde vorkbuis op want het is een opgehoogd gevalletje en 140 mm in de lengte ook nog dus je kan er alle kanten mee op zoals omhoog en naar vooren. Dus die zit er op en het ziet er niet uit wegens gigantisch, maar ik heb bedacht dat het tasje met de minimal-lader erop moet en nu zie je er niks meer van. De zithouding is nu dezelfde als bij de Trektor. voordragertvoorbouw
De voorrem zit er ook op en de ooit met vooruitziendeblik tweedehands aangeschafte old man mountain drager zit vast nu. De achterrem ook, trouwens en dat gaat gewoon met v-brakes op een andra40. Je moet alleen de vulstukjes van de remblokjes omdraaien.
Nu heb ik allenig nog een zootje kabelhoedjes nodig want die zijn op en van die barends die je in je stuur kunt proppen. Die laatste zijn besteld. De eerste komen denk ik van de werkplek.
En dan moeten we even kijken wat we met het ligstuur willen, want we hebben nog opzet-onderdelen voor een 1" stuur maar er zit nu een 1 1/8" stuur in... 🤨 o kijk de emojis doen het weer. 

Keuzestress, mensen. Er komt tot aan m'n pensioen denkelijk geen einde aan want met alleen AOW ga je dit soort grappen natuurlijk niet meer uithalen. Intussen hebben we ons noodgedwongen gedwongen gezien om toch een ander opzetstuurtje te bestellen want de spullen die we hadden liggen nog bieden onvoldoende flexibiliteit. Dat klinkt een beetje als een gesprek met een HR-functionaris, maar sommige zinnen zijn in meerdere konteksten toepasbaar. kijk!En om even bij het stuur te blijven: de handlebars voor in je stuur te schroeven ipv erop zijn ook binnen bij het DHeL afhaalpunt. We hebben verder nog een m6x80 boutje met een lage kop nodig voor de voorbouw want het meegeleverde boutje voldoet niet voor de bevestiging van het SPtasbevestigingspunt wegens de gigantischheid van de voorbouw. Dus we moeten naar de boutencentrale in Rotterdam West nou zeg maar bijna Schiedam op de stadsfiets en we hopen dat het droog blijft maar wel leuk altijd daar. 🌧️

Het bleef matig droog, maar we hebben wel dingen nu. Ze hadden geen cilinderkopbout, maar wel iets verzonkens in 80mm en dat gaat ook wel lukken. Hij staat op de footoo. En we hebben de barendjes ook nu, maar ik sta nog even in dubio welk stuur ik drop wil dus we kijken nog even wat katten 🐈uit bomen🌲tot het opzetstuurtje is gearriveederd. [ik blijf nog even blij met de emojis want er moesten 3 databeesserverts voor op de schop 🛠️]

kompasbel!!!Ik zou de versnellingen kunnen doen nu want we hebben een hele berg kabelhoedjes, maar ik heb geen zin. Ik denk dat ik zo ff met een bosch trapsensormagneet naar de SoLow loop om een andere sleutelhanger met een kompasje te testen en aan te schaffen want die op deze bel zit is belachelijk groot en niet zenuwachtig genoeg (de Humma heeft ze niet meer).
Ze zullen wel denken daar wat doet DIE mafkees nu weer (we hebben heel veel mafkeezen in Rotterdam) maar je kan niet overal rekening mee houden (wel proberen). Ze hadden een zenuwachtige zwarte wel beetje grote die mbv een schroevendraaier plop uit z'n behuizinkje schoot en nu zit vastgeplakt op de tringbel met de twee componenten lijm waar we eerder al 2 maanden of zo mee in oorlog waren omdat iemand besloten had om de bevestiging van de bagagedrager beneeje op te tappen naar M6 en er toen een tappie brak terwijl alles echt helemaal muurvast zat 😡.

kokpit

We moeten nu nog de versnellingen doen en de kokpit met barends en ligstuurtje en vintage hema fietscomputer en dan de nieuwe voortasjes uitpakken en de petfleshoudert en de bidonhoudert en het freemtasje en we zouden het geheel nu af kunnen bouwen maar het is bedtijd en ik heb al genoeg fietsen gemaakt vandaag dus we gaan zaterdag verder hetgeen de voorpret ten goede komt maar ook het zwarte gat van de voltooiing naderbij brengt en zo is het altijd wel wat.

ljkglkhOkee boys. En girls. En Kevin/Maeve. We moesten eigenlijk naar de garage om de otoo klaar te maken voor de APK maar het bloed kroop natuurlijk weer waar het niet gaan kon dus we hebben de hele boel inmekaargeschroeft en nu kruipt het bloed ook over me linker hand een beetje. De nieuwe voortassies zijn uit de verpakkink gehaald en ze zijn anders zijnde hoger in de hoogte en met een plastiek plaatje binnenin en nu is de paniek vanwege de ietsepietsie grotere nieuwe kookset in de tas gesmoord want alles past er gewoon in want je kan stapelen ipv wringen zoals bij de rooie citie tassies.
Wel harder tegen de wind in trappen wegens windvang maar dat zien we dan wel weer.

kokpit!!!We hebben de ideale stuur-voorbouw combinatie gecombïnstalleerd en de vintage humma fietskompjoeter eraan gehangen op een dwarsdingetje tussen de barretjes van het opzetstuurtje. Er kan nog iets naast maar we weten niet wat. Een knoopcelvoorlampje! Effe kijken of ik nog een zwarte heb. Yes. Moeten wel verse knoopcellen in.
O en er past drie liter water in het frame + een frametasje nog. Ik heb een houder besteld voor het cijferslot maar ik geloof niet dat ik er plek voor heb dus misschien moet-ie in de frametas en dan wat uit de frametas in een voortassie of zo.
gevuld frameDe acera voorderailleur is ingeruild voor een altus die ik hier nog had, want die doet het toch duidelijk beter met deze as. Acera hep denkelijk 120mm nodig.
Alleen wel gedoe altijd met de framegaatjes voor de bidon in de zadelbuis met Altus, maar het ken net als de petfleshouder gemonteerd wordt met wat ringetjes her en der.
De achterderailleur deed het wel in 1 keer naar behoren, maar het is duidelijk geen SRAM. Het voelt wat paniekeriger maar dat past wel in het tijdbeeld dus daar gaan we niet over zeuren verder.

bruggutjuWe moeten nu alleen de benzineslang nog in mootjes snijden en vasttiewrappen om de ortliebtassen zonder inzetstukjes te kunnen dingessen zonder dat ze de dragers beschadigen en de reservespaken in de zadelbuis douwen. En dan zijn we er zo'n beetje... 😟

Ik heb een testritje gedaan met de achtertassen drop en er is geen enkel probleem met me hielen. Misschien haal ik ze nog iets naar vooren zelfs. De tassen, niet m'n hielen. O en ik had de reservespaken al in de zadelbuis verstopt 👍🏽.
Hij rijdt stil, stabiel en rechtdoor en remt super strak. Beetje suf eigenlijk. De zithouding komt zo op het eerste gevoel overeen het die op de Trektor alleen de steuntjes van het ligstuurtje staat ietskes verder naar vooren maar als ik erop steun kijk ik niet tegen de bovenrand van m'n zonnebril aan hetgeen de maat van alle ligstuurtjes is hier. Je weet het pas na 120 km zeker maar ik denk dat dit ding werkt.

Dus nou ja nu heb ik twee trekkingfietsen. De Trektor heeft een broertje. Hoera. Of zo.

🎉

geeteegeetee

PS: o kijk daar is de voorrem!

gevonden!