veni, vidi, fietsie

vandaag
 
gister

We gaan met de boot. Nou ja eerst met de fiets naar de Hoek en dan met de boot. Je kan ook door de tunnel, maar ik heb een Verleden in de Hoek, dus we gaan met de Stena. Je kon er vroeger naar het strand en er woonden meisjes die je opbelden 's avonds en dan zeiden Greet wil verkering met je en als je geen verkering met Greet wil, dan wil Jet verkering met je en als je geen verkering met Jet wil dan wil ik verkering met je.

Da's een tijdje geleden alweer en ik weet waarom. Ik moest een nieuw paspoort en dan moet je ook nieuwe fotoos en ik heb echt echt een ouwe plofkop nu. Het fijne van fietsreizen is dat je er wat minder opgeblazen van terugkomt. De vorige tocht moest er 15 kilo af en nu 20. Ik vermoed dat mijn radler verslaving er iets mee te maken heeft, want die had ik 2 jaar terug nog niet wegens ontstaan op de terugweg van Albanieje (zie daar).
Als we terugkomen vrees ik dat ik alsnog vergeefs op een dergelijk telefoontje zou wachten, maar ik zou inmiddels - in tegenstelling tot menig politicus - ook niet weten wat ik met een meissie van 13 moet.

In de tussentijd zijn er nogal wat fietsen gemaakt sinds Albanieje. Eerst 4 maanden in De Periferie waar ze klanten met een kleurtje aangeklede chocoladereep noemden en daarna ruim een jaar op Zuid bij een mediterrane zaak waar ze alle klanten gewoon kutklant noemden. Beide neringen hadden zo hun voor- en nadelen en misschien dat daar onderweg nog een boompje over kan worden opgezet. Pin me er niet op vast, want het belangrijkste doel op de fiets blijft toch altijd vergetelheid.

In de maanden zonder inkomen is er toch nog een nieuwe fiets gemaakt en die heet Geetee. We hebben dispensatie van de Trektor gehad voor deze tocht omdat "het niet in Europa is";  ik vermoed omdat hij er nog niet achter is dat Ierland wel in de EU zit. Enniewees leek hij blij met z'n nieuwe broertje, dat er verwant uitziet maar wel met wat andere details. We zullen zien wat hij er op mastodon over meldt, want we kunnen daar ook linkjes naar hier posten via een achterdeurtje.

17-06-2026 15:46 :: de kleine oversteek

die moeten er ook zijn

ullapool campsiteJelui had het al geraden, natuurlijk. Toen de tent 10 minuten was  opgezet in de luwte van het sanitair, draaide de wind 180 graden. Maar kijk eens wat een prachtige witte muur van polyester zich in de loop der middag optrok! Een nieuwe luwte brak aan. Er was net genoeg wind om de vliegbeessies op afstand te houden en net te weinig om je snags het idee te geven dat je in een bootje op een ruwe zee zit.
Ik was om half 8 in slaap gevallen voordat ik m'n oordoppen in kon doen. Toen ik rond middernacht wakker werd, bleek de put van de septic tank, die des middags voor inspectie geopend was door een meneer in een zelfde highviz vestje als ik heb, nog altijd een degelijke doucheputgeur in Perry's interieur te verspreiden.
Maar als je 1200 hoogtemeters op 78 kilometers met wind tegen kan doen in de Schotse Hooglanden, dan kan je ook nog wel een paar uur slaap pakken in omstandigheden die anderen mogelijkerwijs doen verlangen naar vliegtuig en gerania.

Dacht ik. Er werd niet meer structureel in slaap gevallen, dus ik was mooi tijdig opgeruimd voor de boot. 20to10 hadden ze gezegd gister en ik was eerst nog even naar de hardwarestore voor een prikblik (gister was de 2e op al!), maar zonder succes. Allerlei soorten en maten, maar niet de juiste. Op de vorige kemping hadden ze ze wel, overigens, bij de SPAR bij de bar.
fluyt HectorIk betaal al een hele week tussen de 15 en 20 ponden voor de kempings en ze waren allemaal met leuk personeel en prima doezen. Dat mag ook wel eens gezegd. De haringen gingen niet overal even makkelijk te grond in wegens dunne toplaag met steen eronder, maar we zijn nergens uitgewaaid. De kemping hier in Stornoway op het eiland gaat prat op de doeskwaliteit. De man van de receptie noemde het expliciet. En later een engelsman die aan het vissen is hier (ze bijten beter bij het vastenland weet ik nu) zei spontaan hetzelfde. Ik ben wel benieuwd nu.hoewel ik eigenlijk geen does nodig heb wegens niet gezweet vandaag.

De ferryman van gister had me ook een kaartje voor de late boot van gister verkocht, dus toen moest ik naar de receptie en werd het in 3 tellen omgeruild. No worries. En toen ben ik de boot opgelopen. Het hele klere-eind. Stapje voor stapje. De Geetee was de enige fiets aan boord. Er stond nog 1 motormuis en maar 3 motorhomoos terwijl ik de dag ervoor vreesde dat die hele witte haag zou leeglopen in de ferry, maar die angst bleek ongegrond. Zoals de meeste, maar tijdens de aanval telt dat niet.

Ik ben in slaap gevallen op de ferry. Is me naar de Waddeneilanden nooit gelukt. Maar om daar te komen hoef je ook geen hoogtemeters te maken. En zelfs geen Afsluitdijk met tegenwind, want bus. Er is een hellinkje op Terschelling waar ik altijd aan denk bij echt beroerde klimmetjes. Was ik daar maar denk ik dan. Er liggen prettig knisperende schelpen daar en er is een boom waar de smurf in is geklommen tijdens de smurfentocht (zie daar). En een picknicktafel. En tegen de tijd dat ik dat bedacht heb ben ik alweer een meter hoger. Als het meezit.

wazige ferryOoh. Jelui denkt toch niet dat ik die BBC-graveltocht door de Highlands nog ga doen nu hoop ik he? Ik keek vanochtend uit me oogies ongeveer zoals de foto hiernaast. Ik ben helemaal klaar met het kutweer en die verdwaalde teringpiereneejen hiero. Stel je voor dat je dat ook nog een keer 200 mijl onverhard zonder voorzieningen moet doen - laat dat maar over aan de 78kilowegende jeugd. Althans dat denk ik nu.
Maar ik ben een beetje als het Schotse Weer: je weet nooit waar je met mij aan toe bent (ik zelf ook niet). Maar voor nu zeg ik bekijk het ff. onwazige ferryO wacht ik heb ook een scherpe foto. Kijk eens wat een joekels van kutpiereneejen. Als je wegvaart daar denk je shiiiiit dat ik daar allemaal overheen ben gereeje van helemaal fokking daar tot helemaal fokking daar en dan de heenweg ook nog wat een fokking held ben ik en vind je het gek dat ik een beetje spierpijn in me pootjes heb goed gedaan ouwe zak met je radler-pens gaat zo door.

Vandaag zijn we niet doorgegaan wegens acclimatiesatiedag. Ik had geen zin om meteen de hebridenroete op te gaan, want ik wil morgen ook even aan de westkant kijken hier. Bovendien zit er na gister echt meer dan 2000 km op de teller en ik vind het tijd voor een bandenwissel. Das een hele middag pompen denk ik, maar ik was er nog niet aan toegekomen.
Tot nu toe 0 lekke banden en toch al rare dingen gedaan. Veel offroad, ook. En ze maken geen herrie op het asfalt terwijl ze toch grip in losse ondergrond bieden. Deze fantastische vinding kost 16 euro het stuk en is verkrijgbaar in 26" wat ik heb. Toevallig weer Conti's. Doublefighter heet-ie en hij is 50 mm breed in de breedte voor en achter. Naar Albaanieje had ik 47 voor, maar deze kon ik niet in 47 vinden. De zijkant lijkt ook soliedenerder dan bij die traveldinges later opzoeken contact travelcontact die ik vroeger altijd had.

Wel een klein slagje in m'n achterwiel o ik moet nog meer reclame maken. Ik heb een multitool mee van de crankbrothers waarvan ik niet weet waar ik die nu weer vandaan heb meegejat/kregen en die is echt tof. Ik had er eentje bij de Lidl gehaald, maar de kettingpons brak bij de eerste test. En toen bleek deze nog ergens te liggen, en die slaagde wel. Maar haa. nice!op het draaigedeelte van de pons zitten ook 4 verschillende nippelmaten, en eentje past op de nippels in het achterwiel. Dus dan draai je dat ding er helemaal af en dan kan je wiel corrigeren. Ik heb eerder pedalen met keramische glijlagers van crankbrothers gehad die volkomen kut waren, maar dit apparaat is geweldig. Ik zal even een foto maken snappen jullie waar het over gaat.
Het grote voordeel is, dat ik m'n gereedschapsdoos niet uit de garderobetas hoef op te graven waar de spaaksleutel inzit (ik wist niet dat die multitool dit kon toen ik wegging), want dees zit in de freemtas. Dus.

Is er nog meer fijn? Ja als je van de boot komt loop je zo de Tesco op. Ik was helemaal leeg. O al sje ooit in Ullapool komt dan moet je even bij Jojo en d'r homemade vreten naar binnenlopen. Er liggen daar van die italiaanse broden op de toonbank met kaas tomaat groen spul en olijfolie drin en die zijn echt ontzettend lekker. Ik weet even niet hoe ze heten in het italliaans (wel dat ze in het italliaans een stuk goedkoper zijn (behalve in Firenze/Florence o kut niet aan terugdenken)). Er arriveeren net twee originele gravelbikers. Hoe weet je dat het gravelbikers zijn? Omdat ze een geemailleerde koffiekop buiten aan hun bagage hebben hangen. Dat is een dingetje in gravelland, maar voor mij heb je als fietser alweer afgedaan als je zo trendgevoelig bent. Trends zijn voor onzekere mensen die ergens bij willen horen. De meisjes gravelbiker heeft vooralsnog het voordeel van de twijfel, want die had er geeneen zichtbaar aan d'r fiets, maar die dient dan hoogstwaarschijnlijk om het kwetsbare ego van d'r vriendje te boosten door de hele dag door achter hem te blijven fietsen en bij elk heuveltje te zuchten en te steunen en te roepen ik ben ZOOOOO blij dat ik de tent niet achterop heb (een MSR zo te zien van 800 gram) terwijl ze hem makkelijk kan inhalen.

Er zit een fietsenmaker op het dorp hier hoor ik net en ik verneem ook dat het een aardige vent is die ook verhuur doet. Ik heb zes maanden ervaring in de verhuur/reparatie, dus ik ga morgen eens voorzichtig informeren of hij wat te doen heeft. Behalve het weer heb ik weinig aanleiding om terug te keren, maar die 6 maanden in de winter op dat Waddeneiland was het ook niet altijd zon. Wel sneeuw en ijspret. Dat was echt gaaf daar. Afgezien van de verdere arbeidsomstandigheden waar ik contractueel op straffe van een jaarsalaris niets over mag zeggen.

Maarre ik ben effe banden pompen, nu. Pomp van de Lidl, trouwens.

16-06-2026 17:40 :: een jongensboek

uit Kaapverdieje

samenvattingEr waren momenten dat het niet regende, de wind niet tegen woeide, het asfalt redelijk was en de weg vlak. De rest is materiaal voor een jongensboek dat nooit geschreven gaat worden wegens dat ze allemaal op instagram en snapchat zitten en helemaal niet meer kunnen lezen. Scheelt mij ook werk.
De foto is van net buiten het dorpie en rechts staat reclame voor de fietsenmaker en links voor de camping en ik heb met allebei goede ervaringen dus dat mag ookw el eens gezegd worden. Zo zag ik in de bar in de SPAR (ze hebben t-shirts en ik was genegen tot ik het facebooklogo en het internetadres achterop zag) Kaapverdieje gelijk spelen tegen de mof en een dag eerder curacao 1-1 scoren tegen de spanjool.
De gingerale kost er 1,70 en dat vind ik een redelijke prijs voor een horecainstituut.

ullapoolEn we zijn in Ullapool. Prachtige naam. Er ligt een cruiseschip van 6 verdiepingen en ik was net een kaartje kopen voor de ferry en ik zeg tegen die vent wij hebben ook van die cruiseschepen in Rotterdam hij zegt ik heb er echt de pest aan ik zeg we zitten op 1 golflengte. Nou is Rotterdam een grote stad en het absorberingsvermogen iets groter dan van dit dorrepie, dus de boomers lopen hier in konvooi door de hoofdstraat, alwaar ook de Outdoorwinkel gevestigd is. Ik dacht kijken of ze de moderne versie van de mOnarchAlite hebben toevallig zonder de douanekosten, maar nee.geetee in actie Ze hadden wel schoenen in de opruiming, maar allemaal ver buiten mijn budget.

De wind bleek vanoggend opnieuw gedraaid. Ik had gister uitgerekend dat ik de wind van gister mee zou hebben, maar dat was te optimistisch. Als je 1 ding over het weer kan zeggen hier is dat het binnen een kwartier helemaal anders is, maar dat neerslag en storm nooit veraf zijn. Ik hoor net dat die vliegbeessies die ze hier hebben een vliegverbod hebben vanaf 14 knots/hour, en dat is de reden dat de meneer met de fiets verderop niet in de luwte van het sanitair staat zoals ik. Ik heb ze trouwens nog niet gezien, maar hij is een Schot met een Koga en ik niet, dus ik ga niet aan z'n woorden twijfelen. Ik denk dat het gewoon te hard gewaaid heeft de afgelopen weken.

We moeten morgen om 20to10 bij de parkeerplaats bij de boot zijn en de aanwijzingen van de jongens in de gele hesjes opvolgen. Daar hebben we ervaring mee inmiddels, laat ons proberen niet nogmaals op ons muil te gaan.

Tot die tijd wacht spaghetti. En nachtrust, hopelijk eindelijk eens een keer zonder klapperende tent.

15-06-2026 17:59 :: gripshifters

en maaien uit de heup

Scourie campingIk denk dat het een wegwerker was die het bedacht heeft: de uit de heupzwaaiende grasmaaier op verbrandingsmotorische basis. Ideaal voor de hoekjes bij de reflectorpalen waar de traktormaaier niet kan komen. Ze gebruiken ze ook op de kemping hier. Op maandag, toevallig een welverdiende rustdag die ik ook niet zag aankomen, maar ik heb slecht geslapen vannacht. Dus ik dacht vanochtend nu er toch op de kop af 2000 km op te teller staat, mag ik wel een tweede rustdag. Het moet immers wel leuk blijven zoals het gezegde wil.
Ik lag net weer te pitten toen het gras naast mijn tent aan de beurt was.

Onderweg naar deze kemping was er een bordje langs de weg met de tekst bicycle repairs. Het toeval wil dat de gripshifter (draaiversteller) voor de frontderri (voorderailleur) wel heel erg makkelijk tegen de klok in begon te draaien. Hij is met een vingertop te bedienen. De andere kant op is zoals het hoort, maar ik werd er toch een beetje zenuwachtig van. Ik denk dat-ie nog best wel 4000 km meegaat, maar ik wilde wel graag een reserve voor als ik me vergis. Dat gebeurt wel eens.
Dus ik langs daar om 9 uur en er was meteen sprake van sympathieke schot met een garage helemaal vol met nieuwe en gebruikte onderdelen. De gripshifters voor triples (draaiverstellers voor cranks met 3 tandwielen) hingen er aan een lange ijzeren staaf aan het plafond. Er werd er eentje geplukt en dat was precies wat ik zocht. 5 pond zei hij, ik had alleen 10 en ik zei keep the change. Hij zei you're sure? Ik zei yeah we're collegues and we all need to make a living. Nou kan je geen auto kopen van 5 pond, maar het ging om het idee. Bovendien is dat de winkelprijs van die dingen. Hij zegt dan wil ik 'm er ook wel even opzetten voor je ik zeg nah. Er gaat niet een ander iemand aan mijn fiets sleutelen.

Collega O zei altijd dat ik te weinig geld rekende (ik pas prijzen aan aan de klant; als je rookt betaal je meer) en hij zei I will let you fix my bike when it's broken want hij spreekt geen Nederlands. Nou rookt hij, dus hij kan het beter zelf doen, maar ik heb ruim een jaar engels met m'n collega lopen lullen, dus ik ben uitstekend thuis in alle engelse fietsenmakerstermen, nu. Nu ik erover nadenk is het mischien nog niet zo'n geen gek idee om bij de fietsenzaak op de Hebriden (als die er is) te vragen of ze werk hebben tot het weer nog wat verder verbetert.

De fietsenmakert vroeg waar ik heen ging ik zeg naar het zuiden hij zegt ga je eroverheen of omheen (omheen is die kemping op 60 km met 1100 hoogtemeters waar ik het gister over had) ik zeg eroverheen hij zegt dat is nog niet leuk (1100 in 78 km!), maar eromheen is nog erger. Dat hadden de cijfers mij ook al verteld, want ik herinner me nog levendig dat ik 560 hoogtemeters in 30 km had en dat ik toen helemaal afgeragd bij d eboer ging kamperen. Dit is het dubbele en ik heb er nu al geen zin in.
Als het licht uitgaat kijk ik wel even waar die knul van gister wild heeft gekampeerd of zo. Als het weer hetzelfde blijft, scheelt dat in ieder geval al een slok op een borrel.
Dat is trouwens echt dramatisch verbeterd. Het begon nog grauw vanochtend, maar de wind is geruimd en vanmiddag brak de zon door. Ik heb vandaag meer blauwe lucht gezien dan in de afgelopen 3 weken. Britten in t-shirts op de kemping. Een enkele blote bast in de luwte van een motorhomo, zelfs.

tractatiesVerder is er een SPAR geplunderd om de glucose deficiency waarmee ik gister 3 kwartier op mijn pizza heb zitten wachten, te compenseren. Ze hebben een Schotse frisdrank, die inderdaad anders dan anders smaakt, maar vooral zoet is. Irn-Bru. Klinkt als een geliquideerd Al Quaeda kopstuk, maar heeft een betere afdronk. Er zijn chokoladekoekies. Ze hadden bungeecords om je bagage vast te maken (de spin waarmee ik de tenttas achterop doe is aan het rafelen; er steken rubber strengetjes uit), dus heb ik een nieuwe spin van mijn nieuwe aanschaf gemaakt, Ze hadden zelfs prikblikken, maar daar heb ik er nog eentje van. En ik heb een kadootje voor de smurruf gekocht, wat ik altijd doe als ik op het allerverste van een fietsreis ben. Omdat hij te belazerd is om mee te lezen hier kan ik wel verklappen wat het is: een supper fluffy sleutelhanger van een Schotse Hooglander (die ik vroeger Muffels gedoopt heb toen hij als 4-jarige vroeg hoe ze heetten toen we er een paar tegenkwamen op het EIland van Brienenoord).

Maar het allermooiste is mijn nieuwe beanie (muts) met de schotse vlag met voor de onwetenden het woord scotland eronder (niet op foto want op). Ik ben fan. Ik heb gisteravond echt lang naar het breken van de golven op het strand onderaan de kemping liggen luisteren. Misschien had ik m'n oordoppen in moeten doen, maar het is een rustgevend geluid en het rare engelse accent van de mensen in de tent net onder de mijne klonk prettig exotisch. Maar de allerbelangrijkste reden voor de aanschaf is dat er in het washok bij de wasmachines een kartonnen doosje staat met 20 P stukken die in de wasmachine passen en waarop staat "change your money here, please don't take any coins".

Kom daar maar eens om op de gemeentekemping in Rotterdam.

14-06-2026 17:59 :: De Schotland 500

in 87 kilometers

kemping!De Kyle of Tongue-kemping had boompies. Toen de Denen kwamen heb ik ze verwelkomd met een snicker. Drie snickers, dus, want drie Denen. Vanochtend zei ik dat ze de wind mee zouden hebben, maar dat klopte niet, want zij gingen de andere kant op en ik had wind mee. Af en toe want we volgden de Schotland 500, zijnde een bochtige rondrit voor motoren en autootjes, maar ook voor fietsers wel te doen. Binnen zekere grenzen.

Er was sprake van Hooglanden, zoals wel min of meer te verwachten. Hoog betekent ook omhoog fietsen. We waren bezig met de eerste helling toen er een jongeman op een Trek gravelbike verscheen. Een Nederlander. We fietsen een stukje samen op tot hij op zeker mpoment zei misschien zie ik je later nog. En hij racete weg. Echt hard. Alsof ik stil stond (ik stond ook bijna stil).
cakes!Het duurde 30 kilometer totdat ik er een beetje inkwam, en toen had ik wind tegen omdat we aan de overkant van een lochje zaten ineens dat helemaal de andere kant opging. De hellinkjes waren te doen, soms lang, soms 15% afdalingen, dus het verdient aanbeveling deze route tegen de klok in te fietsen. En ze verkopen cakes onderweg maar niet op zondag.

hooglandHet allergekste vandaag was dat het NIET HEEFT GEREGEND. Helmaal niet. Wel regenjasje aan wegens ijskoud. De Denen hadden hun wnterhandschoenen van huis meegenomen, maar ik dus niet. Het is zomer. Dacht ik.
Ik zit met 2 Leuvense BElgen in de kroeg bij kemping in Scourie. Het is een kroeg in een SPAR op een kemping en ze hebben pizza's ook en daar ga ik er zo eentje van bestellen. De vegetarische want daar stoppen ze de meeste ingredienten in staat op de menukaart. Ze draaien The Cure Boys don't Cry en nu Blondie HEnging on the Telephone. De eerste 2 elpees van de cure waren goed en van Blondie vind ik alles leuk want Blondie.

Maar die Nederlandse jongen op die Trek haalde me later nog een keer in. "Ik heb een hele lange pauze gehad", zei hij. Ja dat geloofde ik direct. Ik zeg wat weeg je hij zegt 78 kilo ik zeg ja daar gaan we al hij zegt misschien ben ik ook wat jonger ik zeg ander onderwerp. En toen moesten we lachen en zei ik scheuren met die 78 kilo en toen probeerde hij weer weg te racen, maar dat viel tegen want gingen naar beneeje.
Bij het eerstvolgende klimmetje was hij al uit zicht. Hij dacht over wildkamperen vandaag en ik dacht over de kemping over 25 km. Hij is niet hier, dus die zal wel 50 km verderop ergens op een Hoogland staan.

Maar ik ben erg blij met m'n 87 km van vandaag. We moeten binnenkort met de ferry naar de Hebriden en ik zat net even te kijken. Ik denk dat ik morgen een 1000 hoogtemeterdag moet doen naar Ullapool. Ze hebben sogges en savons een boot en ik wil de ochtendboot denk ik want de overtocht duurt bijna 3 uur. Er zit nog een kemping ergens tussenin, maar om daar te komen moeten 64 km worden afgelegd, maar evenveel hoogtemeters.

De Leuvense belgen hebben de duurste reisfiets in de markt, een elektrische idworx met pinion versnellingsbak. Sogges staat er op het schermpie dat er 120 km gereden kann worden. In de praktijk hier is het ongeveer 50-60, "en het trapt niet lekker als de accu leeg is"
Ze gaan morgen met de bus naar Inverness want ze zijn er helemaal klaar mee.

13-06-2026 19:13 :: verder gaan we niet

naar het noorden

pondside campingDe Pondsidekemping hedenmorgen. De Denen waren al afgebroken en ingepakt en zaten uitgebreid te ontbijten toen ik voor de ochtenddrol kwam. Niet in de zitkuil, natuurlijk. Dat zou onbeleefd zijn.
Gezien de weersomstandigheden (Noordwester storm, stortregen) leek het mij bij wijze van uitzondering ook een goed idee om te ontbijten op de kemping. Na het opruimen van de zeiknatte tent werden 2 boterhammen genuttigd en een redelijk stuk Tortilla.
En toen begon het.

Ik had gister met de Denen afgesproken op de kemping 60 km naar het noorden. Na de 127 km van gister vond ik dat wel verdiend. Ik vertrok met de overschoenen en het regenjasje wegens nattigheid. Ik had niet naar weerberichten of hoogteprofielen gekeken uit een soort van nonchalanche zo van heb ik gister ook niet gedaan en kijk eens op me Humma fietscomputer 127 kilometers alsof ik geen 18,5 kilo te zwaar ben nu.
highlandsDe storm stormde. De stortbuien stortten en buiden. Er waren zelf Franse campers die niet wisten hoe het werkt hier met de passeerplekken om het fietsplezier te vergallen. En nergens een picknicktafel te vinden. Het was Vijandige Natuur en asfalt.
Maar er was ook een grappig bejaard mevrouwtje die haar duim opstak omdat ik haar voorrang had gegeven terwijl ik me naar beneden liet spoelen door hemelwater en zwaartekracht. Er waren vergezichten, overgaand in donkere wolken. Op een zeker punt regende het zo hard dat het zicht terugliep nnaar 100 meter. Ik dacht waarom? Waarom doe ik dit?
Een antwoord werd in Inverness gegeven door een Duitse wandelaar. Hij vertelde dat hij die dag terug zou vliegen. Ik zeg boffert hij zegt hoiezo ik zeg moet je kijken wat een kutweer hij zegt ja ik word altijd zeiknat en dan warmt het water op en dan loopt dat best heel comfortabel ik zeg ik niet hij zegt op de fiets is het misschien anders, maar je ken beter in de regen over de Hebriden wandelen dan suf thuis achter de gerania zitten. Dat van die gerania zei hij niet, maar dat dekt wel ongeveer d elading. Ik weet niet of Duitsers achter gerania zitten, eigenlijk. Ik vrees dat dat een typisch Nederlands dingetje is. Maar hij heeft wel een punt natuurlijk, want hij zit thuis ergens achter, nu, en ik heb onderkoelde tenen in m'n schoentjes (nog steeds).

lammertjesOver duits advies gesproken: de Schotten hebben een volgende stap gezet in weirdness want we kwamen nevenstaand bord tegen unterwegs. highlandsAls of je door een Alpenweide rijdt. Overigens de Denen zijn net gearriveerd en ik had 3 snickers bij de receptie annex winkeltje voor ze gekocht wegens meeeten gister, en die zeiden ja het was geen lekker weer, maar die vergezichten! Imponerend. Natuur. Hebben we niet bij ons. Nee, we hebben het ook niet in de Flevopolder, maar DE OMSTANDIGHEDEN dan? Welke omstandigheden, zei Jens. Of Lars. Van die derde heb ik de naam niet goed verstaan omdat toen ik kze inhaalde na 15 kilometer de wind te hard aan mijn capuchon klepperde om het goed te horen.
Na 17 kilometer doken ze de kroeg in. Ze zeiden net dat ik mee had gemoeten, want men serveerde er echt lekker bananenbrood. Ze hadden er allemaal 2 op, terwijl ik wachtte op mijn eerste picknicktafel. Ik heb misschien wel geld op de bank, maar er komt voorlopig niks bij.

highlandsHet is duidelijk dat mijn focus ietwat anders is dan die van de rest der onderweggelingen. Men is hier voor de natuur. Ik ben hier niet voor de natuur. Ik ben hier om in het zonnetje kilometers te maken op liefst degelijk asfalt. Jens (of Lars) vertellde in de 2 kilometers voor het bananenbrood dat hij fotograaf was. De smurruf heeft me wel eens gevraagd waarom ben jij geen kunstenaar (iedereen in z'n omgeving is kunstenaar) ik zeg ik bin moar un eenvoudige boerenlul en daer schaam ik mien niet veur. Da's een citaat van Normaal. Bovendien kan ik niet creatiefs uit me eige. Ik heb zelfs asfalt nodig om in de pen te klimmen. En bovendien kunstenaar kan je niet worden, dat moet je zijn. Ze moeder is het. Al de vrienden van ze moeder zijn het. Behalve ik dan.
Soms denk ik wel eens dat er iets mis is met me. Dat ik een kunstenaar in een ander lichaam ben.
En daar zijn we weer bij de 20 kilo.

Morgen gaat het richting west/hebriden. We moeten met de boot ergens en het duurt nog wel 2 dagen voordat we daar zijn zo schat ik in. Moirgen iets van 90 als ik het goed heb onthouden. We gaan de 500 doen. Dat is een dingetje hier, want al die motormuizen met stoere anulinium moeilijk woord koffers waren na regendruppels de meest verkerende ondersoort vandaag.
Is het mooi hier? Het is ruig. Moeilijk toegankelijk. Zelfs de campers lijken er harder doorheen te rijden. Het zijn de Schotse Hooglanden, en wellicht zijn die gemaakt voor Schotten. En niet voor mensen zoals ik die bij BartO's patatweekend extra trainingskilometers door de Flevopolder maakten.

Misschien is het tijd om wat wisselvalliger te worden. Iets meer oog, iets minder asfalt. Zoals de Avaghonia's (zie bij Kroatieje) al zeiden: het moet wel leuk blijven.

12-06-2026 19:30 :: uit onze slof

hectokilometer op de klok vandaag

bughtBught was het, niet Burght. De municipal van Inverness. 105 kilometers naar het zuiden, want we dachten vandaag we pakken die kemping op 80 maar die zag er suf uit en nu zitten we hier. Waar? Geen ideee. Nou ja geografisch dan. Ik zit in een zitkuil met drie Denen van mijn leeftijd die zitten te schransen. Er is sprake van kemping, maar dat ging niet vanzelf. De eerste nam geen tenten, de tweede bestond gewoon niet (OSM corrigeren later) maar de derde was bingo. Pondside Camping. Ge-wel-dig-e does, 16 ponder.

Het duurde vandaag tot half 3 voordat het begon te regenen, maar toen was het ook volle bak. Woeste westenwind. Ik moest nog 25 km hobbeldebobbel en wind schuin tegen. Het werd onaangenaam, zeker als de kempingsituatie eruit ziet zoals die eruit zag. Maar toen. Een bordje naast de weg met een peil waar ik eerder overheen had gekeken. Verderop nog een bordje. Kemping. Bingo.
eekhoornies alert!Niemand thuis, maar bordje dat je je tent op kan zetten. Binnen nin de zitkuil 3 denen, ook op de fiets, maar de halve afstand afgelegd want B&B gister genomen want de kempings zijn niet dicht gezaaid hier. Eentje met zo'n supersonisch karretje achter  z'n MTB en allemaal onderweg naar de Shetlandeilanden. Ik kreeg net de rest van hun avondmaal aangeboden: pasta met currywurst, een combinatie die overdenking tot navolging verdient. Denkelijk.

We zaten samen te wachten in de recreatieruimte tot de regen minder hard op de golfplaatjes zou beuken om de tenten op te gaan zetten. Er is weinig beschutting hier, dus ik heb m'n tent gewoon maar ergens neergepleurd omdat ik me nog herinner uit de reclamefolder van de Perrysport dat de Libelle een door zijn ontwerp bijznder windvast model is. Zal die wel omgewaaid zijn als ik zo terugkom, maar tot dat echt gebeurd geef ik Perry Sport het voordeel van de twijfel. Ik hoop wel dat de wind gaat liggen in de avond, wat regelmatig gebeurt, maar soms ook gewoon helemaal totaal niet. Als ik eem meteorologische dystopie in 1 woord zou moeten samenvatten dan zou dat woord 'Schotland' zijn.

hoekprofielbrugWe hebben vandaag een voetgangersbrug gehad waar je met je fiets overheen moest. Men had een hoekprofiel aan de linkerkant gelast, kennelijk om fietsbanden te faciliteren. Het was bizar stijl, en omdat dat profiel helemaal aan de zijkant zat moesten ook de tassen aan de linkerkant eraf anders konden je wielen er niet op. Gedoe. Maar wel voor mij aan de goede kant. De meeste mensen stappen links van hun fiets af, maar ik ben een die-hard rechtse afstapper, dus dat was het pluspuntje van vandaag. Er zaten twee vervelende stukken langs snelwegen bij vandaag, maar ook een echt leuk stuk daartussenin met 2% naar beneden met een zonnetje (dat was voor half 3) lekke rniet trappend op het ligstuurtje. knijnDat ik dacht van JA DIT IS WAAROM WE DIT SOORT TOCHTEN MAKEN. De elyseese roetetrajecten. Ze zijn zeldzaam, maar vandaag hadden we er eentje, net als toen met die omweg dat het ook ineens allemaal op z'n plaats viel.

Ik weet nog steeds niet waar ik morgen heen wil. Ik heb de Denen al gedreigd dat ik ook naar de Shetlandeilanden ga omdat ze zo lekker koken. Ik was ban harte welkom, dus ik ga daar over nadenken, nog.
Voor jullie ter overdenking nog een plaatje. Sommige schotten zijn echt een beetje raar met dat breien en zo hoor. Ze hadden alle paaltjes voor het museum aangekleed. Ik deel de leukste, want knijn.

11-06-2026 20:47 :: eigenlijk is alles wiskunde

20 gedeeld door 5

okeeDaar stonden we dan. Binnen luttele kwartieren zou er een hagelbui overkomen waar de honden geen brood van lusten. Ik stond in dat schuurtje te koken en het lawaai van de hagel op het metalen dak was - ik ga niet zeggen erger dan een optreden van de smurf met z'n eerste band - maar het scheelde niet veel.

En nog een kwartier later scheen de zon weer. Het water stond in gootjes onderaan het tentdoek, maar de binnenkant van d ebuitentent was opnieuw helemaal kurkdroog. Ik kan er met m'n verstand niet bij.
En over droog gesproken: het weer begint echt een dingetje te worden. Het was grijs bij het opstaan en het begon om half 12 te regenen. Het viel nogal mee kwa gehobbeldebobbel en het idee was om een nieuwe usb-kabel te gaankopen in Inverness om de rest van de eurovelo12 in de telefoon te kunnen laden. Er zit een kemping in de stad en die heet Burght als ik het goed heb anders later corrigeren. Het leuke aan die kemping is dat ze een website hebbenn die niet responsive is, dwz dat-ie net als deze website geen rekening houdt met je schermgrootte. Een website van voor de mobiele telefoon. Ik vind dat iets nostalgisch hebben, plus dat het niet heel ver was en er wat hamstringen en kuitspierjes protesteren, dus ff kallem aan leek me een welkom idee.

Daarnaast kwamen\ we vandaag een nederlands stel uit het hoge noorden tegen op mooie glimmende santossen met verlengde stuurpennen en echt veel bagage. Ze stonden op een passeerplaats te ontbijten met bruin brood en pinakaas. Al die automobilisten pissig natuurlijk, maar te beleefd om te schelden. Ze gingen naar de Shetland-eilanden. Nou is daar niets behalve schapen. Maar. Ik wil naar de Hebrides (spreek uit Hie-brie-dies) en het is kutweer (neerslag, 13 graden, kouwe klauwe, regenjasje aan en dan omhoogfietsen en toch niet zweten). leukDe Hebrides is vooral coastline en ik zAg mezelf gedurende een heel afgelopen jaar daar in het blauwe water duiken. Maar met dit weer heeft het meeslepen van mijn nauwelijks nog passende rooie zwembroek geen enkele relatie met de meteorologische realiteit. Ik moet zon en 24 graden, net als op de foto's op de internets.

Dus misschien een uitstapje naar de Shetlands om te kijken of het weer verbetert daarna? Het ziet er voor de hele week volkomen kut uit, nog, met echt lage temperaturen. En hier raken we aan het dillemma. Tijdrekken en kleine afstandjes fietsen betekent weinig afvallen. Naar albaanieje deden we 3 maanden over 15 kilo; het ligt voor de hand dat 20 kilo 4 maanden vergt. Maar dan moet er ook wel echt doorgetrapt worden, anders gebeurt er niks. Logischerwijs moet ik 4 maanden aan de bak.
Hoe dat in te vullen? We zijn nog niet halverwege, maar ik onderken wel een probleem daar. Ik ben nu 1 maand onderweg en dus zeg maar gewichtstechnisch op d\e uitgangspositie toen ik naar Albanieje vertrok. Ik denk er nu over niet via Harwich terug te keren maar naar Frankrijk over te steken (lekker stokbrood, blikken koeskoes) en dan vandaar nog wat rond te rijden.

Hebben we misschien nog wat zon, ook. Het schijnt dat we aan deze kant van de Engelse eilanden aan de droge kant zitten. Pffff.

We denken er nog even over na.

10-06-2026 19:15 :: heeft de aldi wel usbkabels eigenlijk?

okeeWe hebben geen foto van de kemping. Stel je een suffe kemping voor met begravelde motorhome plaatsen en een klein aflopend grasveldje, geen bomen, geen hagen, langs een uitvalsweg waar werkzaamheden plaatsvinden en picture perry op dat grasveldje en je hebt het ongeveer. De bazin was wel helemaal tof en behulpzaam en ze kan ook goed grasmaaien. Ik ben toch blij dat ik er was, ook wegens die ALDI.

Dat was tevens de eerste stop, en er zouden er nog een paar volgen. Er hing vanaf vertrek een vikingwolkvandebozesoort boven de berregies verderop en door een stijve noordwester werden de schapenwolkjes beschermd, zo lang het zou duren. Ik was voorbereid op regen.
het ging niet helemaal jofel vanochtend, ondanks een prima geoordopte nachtrust en we waren ook laat weg. Als je de bush inmoet kan je dat beter niet om half 1 doen want dan zit je je de hele middag te vervelen totdat je je tent op kunt zetten omdat iedereen aan het avondeten zit. Hoewel het minder illegaal is hiero, maar dan nog. Enniewees hadden we een kemping uitgezocht op een kilometrage of 80 en geprobeerd te bellen, maar gister geen succes. Hij staat niet in OSM maar wel in Archie's dus als je dan op de naam zoekt op het web dan zie je oftie bestaat of niet en dan staat er ook een telefoonnummer bij. Dus we vertrokken ongewis.

Naarmate de dag vorderde, de hellinkjes beklommen werden, de telefoon niet bijlaadde door diezelfde hellinkies (de minimallader doet het pas lekker boven de 16km/uur), werden de wolken steeds donkerder. Een douche leek onafwendbaar na 50 kilometer. Ik had de EV12 gevolgd ipv de Brouter suggestie naar die eventueel niet bestaande kemping, en toen kregen we ineens road ahead closed op het fietspad. De kaart toonde waterpartijen verderop en wwe zijn nog even die weg ingereden, maar stuitten daarbij op een dichtgetimmerde doorgang. Terug, een stukkie, en hee ziet ik daar een kemping? Het gaat zo gieten en als ik nou lekker daar ga zitten, dan zit ik droog in m'n tent, dus wij die kant op., klaar om de boel de boel te laten.

Kemping Spey Bay is nog suffer dan de kemping die je je bij het begin van dit verhaaltje voor de geest hebt gehaald. Een betonnen vlakte met grind. Dus we waren zeer geneigd tot niks doen, maar deze winderige desolaatheid was een slokje te veel.
Dus het werd alsnog BRouter. Onderweg een monumentje met verse eretekenen voor de jongens die in het laatste jaar van WO2 vanuit Fochabers de vijand bestookten tot-ie een hartverzakking kreeg. Vrij naar Jules Deelder is dat, sorry. Het is uit het gedicht de geest van bok de korver dat het publiek nog wel eens uit het hoofd wil opzeggen tijdens de wat mindere wedstrijden. Ik ken het ook uit m'n hoofd en schep er plezier in het af en toe met een nasaal stemgeluid voor te dragen alsof ik me eige aan het doodsnuiven ben.
Daar moeten we geen grappen over maken. Ik prefereer een overlijden op de fiets, en daarover gesproken Ramon Dekkers is tijdens het fietsen overleden, iemand die net als ik in de ring heeft gestaan met mijn kickbokstrainer. Mijn trainer heeft de eerste verloren tegen Ramon, maar de tweede gewonnen omdat-ie een combinatie had ingestudeerd op de boksvereniging die ik noemde in het verhaal over Albaanieje zie daar. Nou ja ik zei dat ik weer wilde gaan boksen als ik terugwas en dat heb ik ook gedaan totdat ik weer werk had, want daarna was ik te gebroken elke dag om nog aan sport te kunnen denken. Maar het blijft een leuk kluppie en ik had ook weer een beetje normale arrempies na een paar maanden. Als je je verveelt moet je maar eens kijken naar die gevechten van Dekkers in Thailand. Het is echt een legende, en ik vind zelf dat we na hem niet meer zulke goeie gehad hebben. Of je kan nog even doorlezen.

Waar waren we? O ja die omweg. Was niet zo lang als wanneer was het gister? Eergister? Ik ben de tel kwijt en dat is een goed teken, want dat betekent dat we er in komen een beetje. Het is aan m'n pens nog niet te zien, maar daaronder voelt het wel wat harder al. Maar het stomme was dus dat ik m'n regenjas aanhad en dat die bui niet kwam. We zijn de rest van de dag precies om die donkere wolken heengereden.

De kemping nam vanmiddag wel op, en die bleek geen tenten te willen, maar zegt-ie er zit verderop iets dat wel tenten doet. The Loft. In Archies stond iets met een heel andere naam op die plek, maar toen ik die belde zeiden ze ja kom maar we zijn een 15 ponder kemping en daar staat Perry nu in het zonnetje te staan en ik in de kempingshed te typen. Mooie plekkies, gedoe met hun website daar want ze willen dat je een booking doet, maar dat is echt gezeik en daarna kan je cash betalen. Bij andere kempings vragen ze schrijf je naam en telefoonnummer even op dit papiertje en dan voeren zij het in. Maar hier dus niet. Ennie wees we staan weer een naggie voor een redelijk tarief, ze hebben prima doezen en ik heb gezeik omdat ik morgen uit de route loop, maar ik het vervolg niet op m'n telefoon krijg door een gaar usbkabeltje.

Ik wist dat ik wat vergeten was bij de ALDI vanochtend en ik weet nu weer wat.

09-06-2026 16:42 :: boffen met kempings

voor gevorderden

boehIk denk dat ze niet zo heel veel kampeerders zien daar. Dus toen ik de spaghetti ging maken stonden ze allemaal over de haag te turen. Ik werd er wel een beetje zenuwachtig van, maar het is toch weer gelukt. Het zijn geen 5 sterrengerechten die ik maak, maar ze houden me doorgaans wel aan de gang.

Het was koud vannacht echt niet normaal. Ik werd om 2 uur wakker en ik had gewoon kouwe tenen, kouwe handen en een kouwe rug. Het aldi slaapzakje gaat tot 10 graden, maar Schotland in juni gaat verder. En ik had m'n truitje aan en m'n muts op. Vanmiddag hagelde het onderweg toen we pastasaus hadden gekocht bij de co-op die dezelfde prijzen belooft als de ALDI als je hun app download.
ythan valley campsiteWe hebben niet veel gereden, eigenlijk tot aan de dichtstbijzijnde ALDI, want die staat hier naast zei de mevrouw van de kemping. Ze zei het kost 21 pond ik zeg ik woon thuis ook naast een ALDI dus ik voel me meteen thuis al ze zegt doe maar 18 pond dan. Zo zie je maar weeer wat een fijne supermarkt dat toch is. Aardige mevrouw. Ik wou eigenlijk leuk wijf zeggen, maar dat staat een beetje zo van als je niet uitkijkt word je gecancelled dus doet maar niet.

Hadden we spoorbaan vandaag? Domme vraag. Was het gedoe om daar te komen? Na 2 dagen 100km wel een beetje ja. Het ging niet vanzelf, dus we zijn gezwicht voor de 5 sterren van kemping Myrus en ze hebben geen ligbad maar wel een waterpomptang waarmee de monarchalite zojuistelijk mee is mishandeld ter provisorische oplossing 2. De eerste was met een combinatietang, maar met een waterpomptang kan je beter kracht zetten. Dus die doet het weer effekes. Inshallah.
De ouwe baas heeft de openstaande rekening betaalt dus ik heb met die 60km fietsen vandaag 5000 euri verdiend, dus er is reden tot tevredenheid. Ik hoef een jaar niet te werken. Denken ze dat ze personeel krijgen door goed te betalen, maar nou blijkt dat ze van al dat geld gewoon een jaar op hun reet gaan zitten. En door het VK toeren op een fiets waarvan alle boutjes het lijken te doen.

Over de Ythan valley kemping gister nog: er blijkt dus op de spiegel in het doesjhok een briefje te hangen dat als er niemand is je gewoon je tent kan opzetten. Dat was nadat je het briefje maximaal 4 auto's parkeren, niet met vieze schoenen naar binnen, na het tandenpoetsen de gootsteen schoon spoelen, geen plestiek pleepapier in de plee, alleen schoongemaakt glas in de glasbak, gelieve de ruimte droog te maken na het doezen en alleen etenresten in deze vuilnisbak tot je had genomen. Ik had eroverheen gekeken. Maar ze hep wel m'n leven gered gister, dus als je erlangsfietst gewoon je tent opzetten. Het is echt een aardige mevrouw en de Ythan valley campingkat is ook lief.

mooiOnderweg hierheen hadden we een prachtig uitzicht over golvende natuur met een snelstromend riviertje beneeje en een stemmig agrikultureel bouwsel in de voorgrond. De essentie is er een beetje bij ingeschoten, maar ik wilde de foto toch maken. welke eikolEn we kwamen ook nog een kasteeltoren in matige staat tegen onderweg, en ik was van plan iemand te vragen welke eikol heeft dat gedaan maar er was niemand.

Ik sta inmiddels op 4 teken. Nou ja staan is niet het goede woord. Ze stonden meer op mij, ondanks dat alle seinen op rood staan al sinds het vertrek. Ik doe echt voorzichtig, maar die beessies zijn echt superslim. Of vooral superklein. Te klein voor de tekentang op 1 na, dus die worden eruit gekrabt. Daarna wel kijken wat er met de rooie plek gebeurt. Ik heb nog geen reden gezien om 1 van de 3 antibiotica kuurtjes die ik bij me heb in de strijd te gooien. Maar het is wel handig om af en toe te doezen want dan kom je ze tegen, dus bush is goedkoop maar ook soort van link.

Ik zag dat ze in Nederland ook in de krant stonden en mijn ervaring is dat als het vochtig weer is ze actiever zijn dan als het droog is heelsdetijd, maar dat kan toeval zijn.2 jaar terug in Duitsland werden we ook aangevallen in een zeiknat bos, maar daar staat tegenover dat tijdens de smurfentocht (zie elders) het droog was. Maar toen had ik m'n t-shirts op het gras laten drogen op de kemping in West. Wijze les: laat nooit je was drogen op iets dat in contact staat met De Natuur.

Denken jullie daar maar eens over na dan ga ik me webserver updaten.

08-06-2026 21:28 :: Beste omweg ever

met de nadruk op ver

lekker danWe dachten dat het nog regende vanochtend, maar bij de ochtenddrol bleek de zon te schijnen. Dat Perry2 helemaal zeiknat was kwam doordat we onder de bomen stonden, en die druppelden door lang nadat de buien waren overgetrokken. Het was geen fijn plekje en we hebben er niet goed geslapen wegens voordurend gekletter des hemelwaters. Om 5 uur ging ik proberen nog een uurtje te slapen met oordoppies in, maar dat is niet gelukt.

De bedoeling was een kemping op 75 km, en we vertrokken redelijk voortvarend. De overschoenen over de sandalistas waren handig om de Geetee door de bush naar het karrespoor en vandaar naar de roete te geleiden, maar daarna bleek ik met regenjasje, trainingsjasje en overschoenen iets te overdressed voor het reguliere stampwerk. Dat werd ruw onderbroken ter hoogte van Stonehaven, want het schotse waterleidingbedrijf had de weg afgesloten. Het ging daar 110 meter omhoog a 8% of zo en in mijn ervaring is afgesloten doorgaans afgesloten voor autootjes, dus wij lekker doorrijden. Tot het hek, van berm tot berm. Er kwam een mevrouw langs die zei je kan proberen door het bos te gaan, maar ik had al gezien dat er een paaltje omverlag in de berm en dat ikk daarlangs zou kunnenmet veel piel en gezeik en getil en gekreun en vieze tassen en oppassen voor de prikkeldraadresten. Dat was 15 minuten werk. Er was geen arrebeider te bekennen, al het zware materieel stond te roesten. Het was half 9. Verderop nog een hek. Ook weer over de hele breedte, maar opnieuw een gaatje in de afrastering, een diepe greppel en overal brandnetels en distels. We sloegen ons erdoorheen. Daarna konden we een stukje over de linkerweghelft fietsen tot het volgende hek. Daar stonden wel arrebeiders te wachten. Ik zeg kann dta hek open, hunnie zeggen nee je ben illegaal bezig ga maar lekker terug en bekijk het maar met je kutfiets. Van dat laatste benn ik niet helemaal zeker, want dat schots blijft toch een apart taaltje. Dat was dan weer een half uur klauteren, distels, brandnetels, greppels, prikkeldraad en 110 hoogtemeters downdedreen.
Terwijl als ze dat hek even hadden opzijgezet had ik er gewoon doorheen geweest. Ik denk erover een klacht in te dienen bij het Schotse waterleidingbedrijf.
Je kan niet zomaar m'n fiets beledigen.

Beneden stond ook nergens een bord met diversion, wat e rnormaal wel staat als een weg is afgesloten. Dus ik in de osmand kijken en er loopt een snelweg parallel aan de weg die we moesten hebben, maar daar stond een groot bord verboden voor fietsers. Het zag e rook een beetje eng uit en het zou omhoog gaan weer en om dan met 6 km/uur met dat langsrazende verkeer te moeten dealen op de vroege ochtend is niet mijn idee van welja.
Het alternatief was een iets dunner oranje lijntje dat ongeveer haaks op de roete staat en dat helemaal naar het westen ging en dan kon je aan het einde ervan weer op een geel streepie  de andere kant op. Dus wij terug Stonehaven in, hellinkies op naar boven en daarna dat dunne oranje lijntjes. En dat was toch een fijn weggetje, echt geweldig. Mooi asfalt, fijne stijgingspercentages, de zon kwam door en er was echt heel weinig verkeer. Ik ree echt lekker daar, want de zon scheen inmiddels, de wind koelde als het te warm werd en er werd niet gezweet en niet geblauwbekt. Als je op de kaart van vandaag kijkt zie je hoe verschrikkelijk om we zijn gereden. We kwamen op die weg nog een bord tegen van fietsers kunnen hier rechtsaf en ikz ag in Osmand dat we dan boven de waterleidingwerkzaamheden zouden uitkomen, maar ik zat zo lekker op die weg met vriendelijke bossages en fijne vergezichten dat ik zoiets had ik rij lekker doofr want ik heb het naar m'n zin.

Na een kilometer of 15 wielrijpret zei Osmand je ken hier ook rechtsaf en dat was een 1 baans landweggetje. Het ging daar allemaal lekker naar beneden en het was echt leuk met hobbeltjes, boggies en sluipdoorkruipdoor ook nog een stukje met mooie bloemen en fraaie huizen en grote ootoos. Denk ik, want ik heb er eentje  gezien maar dat stukkie. Daarna volgde alsnog die gele tweebaansweg richting Aberdeen en die zou ook leuk zijn ngeweest als het niet zo druk was geweest.
Aberdeen zelf laat zich EV12-gewijs het best vergelijken met Parijs-Roubaix want het ligt helemaal vol met kasseien. Ze hebben er wel een prachtige universiteit en ik heb er geen foto van gemaakt want die staat vast wel ergens anders op het web. Ik denk dat het belangrijk is dat er van alles niet meer dan 1 foto op internet staat (meer is verspilling van bandbreedte), maar leg dat al die kuttoeristen bij de Markthal maar eens uit.
De wereld gaat ten onder aan data, mensen. Mark my words.

spoorbaanHet duurde 15 km vooradt we op de obligate spoorbaan kwamen en het was toen nog 27 km tot de verkozen kemping. Osmand zei 19 km rechtuit, en toen was het weer 14 km/u omhoog en na een km of 8 17 km/u naar beneeje over merendeels onverhard nou ja grind zeg maar wat hard is maar toch ook onverhard. Daar zou eens iemand naar moeten kijken. Ik dacht zelf aan Laurens ten dAM.

5 km voor de kemping stond er een bordje dat de weg was afgesloten. De remedie (ik had geen zin om weer terug bergop te moeten fietsen als ik er echt niet doorkon) bleek terug op de spoorbaan en doorrkachelen en dan diezelfde weg van de andere kant weer in. Het zal u onderhand niet verbazen dat de teller vandaag ook weer aan de verkeerde kant van de 90 km staat en dat ik geen idee heb van de hoogtemeters, maar het zal denk ik aan de verkeerde kant van de 700 zitten.

Ik had de kemping gebeld gister, maar er werd niEt opgenomen. Vandaag ook niet, en je moest boeken want ze hebben maar 5 tentplaatsen en dat is het. Camping Ythan valley is gewoon een mooie grote tuin met prachtig sanitair, waar maximaal 5 tenten opmogen. Dus ik was hier om 4 uur of zo en ik had nog steeds niemand aan de lijn gekregen. De grote bel die bij de achterdeur hangt maakte ook niemand waqkker. Ik dacht misschien zijn ze gewoon op vakantie, maar dan hadden ze dat wel in de voicemailboodschap gezegd. Lijkt mij. Er was alleen een witte kat, waar het makkelijk vriendschap mee sluiten was. Ik dacht ik wacht gewoon tot half6 en als er dan nog niemand is dan ga ik een km verder weer in het bos staan. Het begon om 5 over 5 te regenen. Ik dacht shit drie bushdagen achtermekaar... en alles zat helemaal onder de modder, det tent was zeiknat en ik moest me scheren vond ik zelf. En doezen zou ook wel fijn zijn na 3 dagen door regen en wind fietsen.

En toen was het 5 voor half 6 en toen wilde ik net met de pest in me lijf op m'n fiets stappen toen er een geel autootje de oprijlaan naar de boerderij opreed. Ben je op de fiets vroeg ze ik zeg ja ze zegt hebbie je tent al opgezEt ik zeg nee ik dacht er is niemand ze zegt ik was op me werk en ik kan niet op 2 plekken tegelijk zijn ik zeg ik ook niet maar ik was niet op me werk vandaag ze zegt zoek maar een plekkie en het is 16 ponden.
En nou ben ik geschoren, gedoesd en is m'n lange broek weer toonbaar. En opgelucht.

Morgen weer een dag.

07-06-2026 18:06 :: Een kemping zonder tenten

is als een dinges zonder ja wat eigenlijk

bush onder dundeeZo we hebben een aardig lijntje getrokken vandaag. De truc van gister om een route uit te zetten en dan te kijken hoeveel hoogtemeters die oplevert heeft vandaag geleid tot 100 km op de klok. Het begon allemaal vlak, met een leuke brug naar Dundee waar je in de midden tussen de autorijstroken naar de overkant moet over een soort van asbestplaten en dat eindigt op de noordoever in een liftje (alweer!). Daarna mag je zelf bedenken hoe je het slot van de deur naar buiten openmaakt en de deur naar binnen trekt terwijl je ook nog een fiets met 30 kilo bagage in evenwicht moet houden.
Daarna ging het langs de spoorlijn die ook langs de kust loopt en dat was kilometers lekker plat op de grote molen. Hoel langer het vlak blijft, hoe geconcentreerder de rest van de hoogtemeters wordt. Dan denk je dus de hele tijd straks moet ergens de pleuris uitbreken, maar dat viel mee. De onaangenaamheden zaten in een lange echt steile helling vanaf het strand naar boven ergens waar auto's je niet konden passeren als je een heel klein beetje wiebelde wat wel nodig was want het was 15% of zo, dus dan was de enige optie afstappen, voor je fiets gaan staan en dan je buik inhouden zodat ze er langskonden. En daarna niet meer wegkomen wegens steigeren en dan kwam er alweer een volgende auto van de andere kant. Gedoe.

Het andere minpuntje was een uitgebreid stuk over een 90 km/uur weg met veel zondags verkeer. Ik was van de week m'n hiviz jasje verloren (high visibility, term komt uit dat boek van Jason Fox!), maar ik zag vanochtend inene een ALDI en een Halfords aan de andere kant van de spoorlijn, dus toen we eindelijk een tunneltje hadden gevonden en terug waren gereden is daar water en voer ingeslagen (ALDI) en zon nieuw groen vestje gescoord (Halfords).
Vandaar was het doorkachelen naar de kemping waar ik nu niet opsta wegens geen tenten kemping. Bij Archies staat dat er altijd bij, maar deze was van na de Archies. Ik kreeg gister geen gehoor, dus ik wist van niks. De eigenaar zei ga verderop in het bos staan en als je wilt mag je morgenochtend van alle faciliteiten hier gebruik maken. Dus dat was binnen de grenzen erg tof. Hij was ook van de CCC zag ik op het bordje en hij zei de buren zitten met argusogen te kijken of ik hier tenten heb en ze zijn niet mals als ze me betrappen want de wetten zijn heel streng hier.

Dus opnieuw bos. No kemping for the wicked. Ik moet me wel een keer scheren weer, onderhand.

totempaalHet Engelse fietsnetwerk heeft de gewoonte om gietijzeren totempalen langs de fietspaden te zetten. Ik ben er al aardig wat tegengekomen en ik heb e rnu eentje op de foto. Ik volg nummero 1, zijnde de Eurovelo 12. Hij heette ook een stukje de CNC76 als ik me goed herinner, maar de laatste tijd is het weer 1. Ik ga 'm helemaal tot het puntje uitrijden en dan linksaf. Lijkt me leuk om gewoon het hele eiland langs de buitengrenzen te doen. Hoewel die gravelroute ook nog moet en die ging binnendoor. Misschien dat ik mezelf dispensatie geef als ik na de Hebrides nog geen 15 kilo lichter ben. En ik heb het naar m'n zin op de EV12 wegens wind mee, de hele tijd. Als je dit weer hebt en wind tegen dan wordt het denk ik toch wel een ander verhaal want het is nogal tochtig hier langs de kust.

Het regent zo regelmatig al een week dat m'n nagels er sneller van groeien. En ik blij ben dat m'n horloge tot 200 meter waterdicht is. Ik ga dat horloge zo gebruiken om spaghetti te koken. Op duikhorloges zit een ring met een driehoekie en dat driehoekie kan je op de grote wijzer zetten als het water kookt en dan kan je makkelijk zien wanneer het tijd is om de koolhydraten door de proteienen te vervangen. Me ouwe trouwe prisma die vroeger meeging altijd is naar de duikhorlogehemel, maar ik had stomtoevallig nog een Seiko ergens gevonden die het niet meer deed en die is toen opgeknapt door het Seikoservicecentrum in Schiedam West voor 110 euri en ik heb daar ruim anderhalve week door met een grijns op me bek gelopen want ik wist helemaal niet dat ik dat ding had. Een collega op m'n werk had dezelfde en ik heb 'm maanden aan z'n kop lopen zeiken dat ik zijn horloge wou hebben, maar toen had ik de mijnes nog niet gevonden. Overigens is die collega een kinderfietsenzaak in Delft begonnen en ik denk dat die inmiddels wel open is.

Als je langsgaat, zeg dan maar dat hij niet meer de enige in de fietsenbranche is met zo'n automatische Seiko.

06-06-2026 20:07 :: Oiling the chain

7 pillars campsite falklandHet was een zeldzame droge dag gister, die we op de kemping The 7 Pillars doorbrachten. Wat ik bezuinigd heb aan overnachtingskosten, heb ik er uitgegeven aan zeewierchips, desembrood en vage vegetarische hapjes uit het kafee. Er is ook gewassen, maar niet alles, maar genoeg om weer een paar dagen door te kunnen fietsen zoner helemaal als zwerver te worden aangemerkt. Het is een fijne kemping, daar in Falkland (zo heet het daar echt).

Ik sta in een bush met een matig gsmsignaal, maar wat ik wel vreemd viind want ik kwam een paar kilometer terug nog een hele schoolklas tegen en ik kan me niet voorstellen dat die hier willen verblijven als ze niet kunnen appen instagrammen of wat kinderen tegenwoordig nog meer doen om hun privacy te grabbel te gooien.
Ik had gister in Osmand zitten kijken en ik had een kemping gevonden op een redelijke dagafstand en opgebeld en het kostte daar 40 pond om me tent op te mogen zetten voor een nachtje. Dus toen heb ik een kemping 20 km eerder uitgekozen en die kreeg ik niet aan de lijn. Wat ik wel had gezien dat die kemping aan de roete ligt en dat die roete door een joekel van een groene Osmandvlek loopt daar. In die groene vlek sta ik reeds, want het is hier in ieder geval goedkoper dan op de kemping.

We hadden gister nog een uitbreiding op de vier dimensies bedacht als zijnde dat ik gewoon een bepaalde tijd elke dag in het zadel zou moeten zitten. De uitbreiding bestaat hieruit dat het ook mogelijk is om in Osmand een stuk van de route te selecteren, en dan te kijken waar je aan de 650 hoogtemeters zit, zijnde ongeveer wel genoeg. En daar dan een kemping of groene vlek bij zoeken. Zolang ik nog 17 kilo te zwaar ben lijkt me dat een redelijke dagopgave, maar daarbij moet worden aangetekend dat er meer wordt afgevallen als er verder wordt gereden.
Misschien moet ik gewoon die 650 aanhouden en dan kijken wat er in het vat zit verder voor die dag. Vandaag was 650 wel voldoende, ondanks dat er maar 60 km is afgelegd.
Marjolein zou me uitlachen, maar die zit denk op de boot naar huis alweer vandaag.

voor de collega'sDe dag begon met een droge tent, maar toen we wegreden begon het te miezeren en dat ging door tot half 12 of zo en toen stonden we in een outdoorzaak om t ekijken of ze kleine kempingstoeltjes hadden (nee) omdat de provisorische fix waarvan al eerder werd vermoed dat die niet eeuwigdurend zaligmakend zou zijn, gister inderdaad niet eeuwigdurend zaligmakend bleek. Hij ois nu nog procisorischer gefixt,maar ik zit e rmomenteel wel op. Voor wat betreft de andere fixen: de derde en zevende versnelling deden het weer in de loop van de middag en de bout die de bagagedrager aan het frame bevestigd en die eruit was gekomen, was er spontaan uitgekomen (de motormuis bleek onschuldig), want ook op de vorige kemping had-ie zich er een stukje uitgwerkt. Vraag me niet hoe dat kan. In de praktijk doe je er dan loctite op, maar dat heb ik niet, maar ik heb wel luchtbedjeslijm van de Bison. Dus die zit er nu op en ik geloof dat-ie nu op z'n plaats zit nu warabij moet worden aangetekend dat we weinig onverhard hebben gehad wat wel eens een stimulerende losmaakfactor zou kunnen zijn. De schroefdraad waar die bout inzit is wel gedeeltelijk vernaggeld, nu.
Als het gedoe gaat geven heb ik een technisch argument om ook op de trein naar Harwich te stappen, dus het mag van mij alle kanten op want het is met dit weer niet heel gezellig in Schotland.

Daarbij moet worden aangetekend dat ik gister een heel prettig gesprek voerde met een landschapskunstenaar die in een kampeerbusje aaan de andere kant van de fietsersveldjehaag stond. memorialHij werkte op de Hebrides en hij heeft me allerlei tips gegeven, dus ik hoop wel dat die bagagedrager nog even vast blijft zitten en dat het weer wat beter wordt. Het ziet daar overigens volgens de voorspellingen deze week niet naar uit. Hij wei dat ik ook niet moest schroeen om in Schotland bij huizen op het platteland aan te kloppen om te vragen of ze een kemping in de buurt weten. "Ze moeten wel echt een totale klootzak zijn om je weg te sturen dan", zei hij. Hij had zelf ook regelmatig onderdak aan voorbijtrekkend volk verschaft en in een enkel geval (met Fransen) heeft hij ze ook na drie maanden echt weg moeten sturen. En hij vroeg of ik wat wilde eten met ze want ze hadden te veel gekookt, maar ik had m'n spaghetti al achter de kiezen toen. Ik denk dta het te veel gevraagd is van de Schot om ervan uit te gaan dat iedereen zo in het leven staan, maar als het 1 op de 3 schotten is dan moet die een heel prettig land zijn om in te wonen.
Ik voel me er ook gek genoeg wel thuis. Men lijkt socialer ingesteld dan beneden de grens. Onderweg groet iedereen, fietsend of wandelend of de hond uitlatend. Zelffs de monumentjes zijn er sympathiek.

04-06-2026 19:00 :: wat ook kan

de optionele vierde dimensie!

5 sterren ligbadDit was vannoggend. We hadden een track van de eurovelosite gehaald van Harwich naar Edinburgh en daar zat nog iets van 30 km op, dus ik had gister een nieuwe track opgehaald van diezelfde site van Edinburgh naar Inverness. Iets van 500 km.
Verder nergens naar gekeken, dus in het centrum van Edinburgh bennen we overgeschakeld en toen hebben we een mooi groen stukje op een kilometer of 80 in Osmand uitgekozen om de nacht door te brengen.

Toen we de kempings hadden geladen 's middags bleek dat er een kemping 3km verderop was waarvan Archie's (RIP) zei 'tents only'. Dat vinden wij leuk, dus wij nog even doorgekard. En verdomd, een kemping. Het heet Pillars of Hercules en het is 1 grote hipster organisatie met groententeelt aan de overkant en een winkel met verantwoorde groente en brood en een doeshok en kafeetje en een kemping voor tentgangers aan deze kant. Speciaal veldje voor fietserts. 7 ponden voor een naggie. Lekkkuurrr!

Het was kutweer vanochtend. De tent was zeiknat, maar alleen de buitenkant. Deze Perry is zo vers nog dat als je de natte buitentent met de binnenkant op de binnentent legt dat de binnentent niet nat wordt. Dat gaat met Perry1 niet lukken, want die is altijd doorendoornat. Er kwamen buien over heelsdetijd en af en toe donderde het en het duurde tot in de middag dat het regenjasje los kon en de interne vochtophopingen blootgesteld aan de buitenlucht. kutweerJe onderarmen worden zeiknat door naar beneden lopend okselzweet, dus dan doe ik de mouwtjes van het regenjasje omhoog en de natte mouwtjes van het trainingsjasje naar benee. Het was te koud om zonder regenjasje te doen. Er staat een koude wind, en die hadden we aardig mee, maar dan nog was het niet aangenaam.
Ik had de overschoentjes over de schoenen gedaan en de sokjes waren net bij het uitpakken helemaal doorweekt. De schoenen staan op stokjes nu om de binnenkant te laten drogen.

Ttelefooncelemidden van deze ellende moesten er hoogtemeters worden gemaakt. Een stuk of 700 als ik Osmand mag geloven wat ik wel mag. Niet allemaal even leuke hoogtemeters, hoewel we richting de kemping hier een behoorlijk goeie afdaling hadden. Toen we over die brug kwamen dacht ik dat we over de aanpalende verdwaalde kutpiereneejen moesten, maar de roete bleek er aardig omheen te lopen op redelijk te doene wijze.Er was sprake van een natuurgebied met omringend fietspad, hetgeen leuk was. En Edinburgh is ook leuk. Ze stoppen er plantjes in publieke telefoondingessencellen. En ik herkende in het voorbijgaan een straat van een foto die ik eerder op Mastodon had gezien. beehWe zijn niet van de steden, vrees ik.Men is er afstandelijk. Ik ben ook afstandelijk als ik thuis ben. Als ik onderweg ben ben ik de sociabiliteit zelve.Binnen mijn biologische grenzen, dan.

Onderweg heb ik bedacht dat ik per dag gewoon een x aantal uur zou moeten gaan fietsen en dan de tent opzetten. De afstanden zouden daarmee variabel worden, maar de op het zadel doorgebrachte tijd constant. Een geheel nieuw concept (ruimte en tijd zijn al 101 jaar uit me hoofd aanmekaar gekoppld maar het is een onderbelicht aspect in het dagelijjks wielerbestaan hoewel er ook tijdritten zijn in de Giro en de Tour en zo en z eook omhoog rijden daar wat consequenties heeft voor de zwaartekracht wat eigenlijk ook ruimte is maar dat terzijde), aangezien we gewoon altijd 100 km wilden fietsen tot nog toe. Eigenlijk wil ik dat nog, maar dat valt nog een beetje tegen in de tweede week dat we onderweg zijn. Aan de andere kant heb ik echt geen haast deze keer want ik heb thuis geen ene reet te doen en dan kan ik beter hier indrukken opdoen dan daar niks doen. Er komt vanzelf verandering in als het geld weer opraakt, maar dat is niet voor vandaag of morgen. 

Over morgen gesproken: ik heb net nog een nacht afgerekend want ik heb wat te wassen en wat administratie te doen en ik ben ook wel toe aan een rustdag denk ik na alle prikblik- en slechtweer emoties. Plus dat ik vandaag de hele dag dacht ik moet een rustdag, maar waar en wanneer. Dat probleem is nu dus opgelost. Rustdagen doe je het liefst op goedkope kempings en als er lekker weer dreigt. Dat laatste is een beetje heikel punt, maar als het stramien een beetje doorzet dan lijkt het me te doen om de dingen die nog niet gewassen zijn sinds vertrek droog te krijgen voordat er weer onder geslapen of mee aangekleed moet worden diezelfde avond.
De tijd zal het leren.

Ik ga intussen kijken of er nog gas in de gasbrandert zit.

03-06-2026 17:22 :: brood en prikblik

& ligbaden

hier stonden we gisterKijk hier stonden we gister. Het begon te onwederen dus ik had de tent om half vier staan al en om 4 uur regende het. Er zou nog menig onweder volgen, incl. neerslag. Perry2 geeft geen krimp.
De Geetee wel want die heeft moeite met de nieuwe ketting in z'n 3 en 7. Ik had moeite met niet warm gegeten gister en het vinden van een nieuw prikblik. Intussen was de hele proviandtas gister leeggevreten, beha;ve een stukje pure chocola met hazelnoten. Gek genoeg ree ik best wel lekker rond.

Ik zat wel te suffen want ik had een afslag gemist (Osmand praat minder als de telefoon nog in de battery savingstand staat) en toen ik drachter kwam was ik al een heel stuk steil naar beneeje gefietst. Dus ik dacht ik volg dat driehoekje in Osmand terug langs om. En dat is dom. Je  moet meteen terugfietsen, want als osmand je weer op de route gaat helpen dreigt hel en verdoemenis. Wegopbrekingen, belachelijk steile hellinkjes en ook nog om.
o ja daaroNa 7 kilometer was ik net zo verzuurd als toen ik naar bed ging de nacht ervoor.  Met oordoppen wegens aanpalende snelweg. Wel een goed plekje, maar ik realiseerde me vanoggend dat ik denkelijk al in Schotland was en daar mag je gewoon wildkamperen dus waarom worry? Maarre we gingen niet jofel op pad naar de eerste hardwarestore op de route. 37 nuchtere kilometers, en ze hadden niet wat ik nodig had. We hebben wel nog even lopen goegelen op waar ze het wel hadden, maar er leek niks in de omgeving. Aardige gasten.

Volgende stop was Dunbar. Geen prikblik, wel een co-op. En een Community bakery met WARM BROOD zo uit de oven. Er zat een nederlands kogastel met nog meer bagage als ik. Ze vonden het ook steil af en toe dus ze hadden de trein naar Edinburgh genomen. Ze zagen e rniet uit alsof ze moesten afvallen dus dan kan ik dat billijken. Zij vond dat mijn fiets op een Santos leek. Als iemand dat van de Trektor zou zeggen zou die helemaal van slag zijn de rest van de dag, maar de Geetee gaf geen krimp. Hij is uberhaupt een beetje stilletjes. Ja vanochtend zei hij de bout is uit het frame bij  de bagagedrager links komen zetten. Dus ik vraag van hoe kan dat maar ik kreeg geen antwoord. Dit is een jonge fiets en dan is het denk ik net als met de smurf die nooit z'n sms-en beantwoordt.

Ik verdenk intussen de motormuis op de vorige kemping, want die bout lag er bijna helemaal uit.

Volgende hardwarestore zat midden in Harlington. Ze verkochten er klokken voor aan de muur en verder alles wat je verder nog in je huis kan hebben en er stond gewoon een hele berg glimmende prikblikken achter de mevrouw achter de counter! Een hele stapel. Ik zeg doe er maar 2. Ze zegt 2 ik zeg ja ik heb al 2 dagen niet warm gegeten ze zegt salades zijn gezond ik zeg ja ik loop er al twee dagen op en toen moest ze lachen.

hoardingToen ik buiten kwam brak de zon door de wolken. Het regenjasje dat noodzakelijk bleek na een hele lange 2% klim en een iets kortere maar veel koudere 8% afdaling, kon weer uit. Een warme maaltijd lonkte aan de horizon. Een belangrijk probleem was opgelost. De percentages vielen alleszins mee naar de 5***** kemping die ik voor Glasgow had gevonden. De rest was voor kerrevens of nog niet open.
Op die afdaling werden we ingehaald door een Tesla. En even later kwam ons een half overreden en in doodsangst piepend knijntje tegemoet. Alleen de voorpootjes deden het nog en het probeerde de berm te bereiken. Wat kan je doen? Niks. Je realiseren dat voor iedere Tesla die er van de band rolt een knijntje pijnlijk sterft. Getverdemme Kutautoos. Waarom willen mensen erin zitten? Het gevoel van macht van het gaspedaal. Ontneem ze dat en er blijft een schuchter wezentje vol twijfels over.
Kijk maar naar mij.

Enniewees we hadden bedacht dat als we al chaggerijnig worden van onverharde voormalige spoorbaan of het dan zin heeft om die gravelbikeroute van de BBC te gaan doen op dit moment zijnde nog altijd niet op gewicht en zo. Wat als we gewoon die hele EV12 naar boven volgen en dan daarvandaan de hebriden en dan daarvandaan die gravelbikeroute dan zitten we er vast een stuk lekkerderder in dan momentaan.
Hoewel ik op een 20 ponder 5***** kemping zit en ik ga nu iets opbiechten. Ik hoorde van de meneer die me naar mijn tentplek vergezelde dat ze ligbaden in de invalidendouches hebben. Ligbaden. Op een kemping. Ik hoorde dat nieuws om vijf voor half 2, om half 2 stond m'n tent en om 10 over half 2 zat ik in bad! Ha! Met mijn buikvet boven de waterspiegel uitstekend zoals de tekenaar van de Dirk-Jan strips de onbewoonde eilandjes altijd tekent. Er is werk aan de winkel, mensen. Maar niet tussen vanmiddag 10 over half 2 en half 3.

Ik ga het niet hebben over het fijne plekje dat ik heb, de gemoedelijkheid op de receptie, het hete water dat prettig scherenn faciliteert, de keuken waar je je laptop verborgen achter de magnetron kunt opladen of de picknicktafel waar ik dit aan zit te typen.

Het is maar 4 pond per ster.

02-06-2026 15:41 :: De percentages zijn terug

with a vengeance

a ja daarIk zei gister dat ik ging koken, maar ik ging helemaal niet koken. Het prikblik was leeg. Gek, want je kan per prikblik 1000km koken en het was het tweede blik dat aangeprikt was deze trip. Het blik was akomstig uit de werkplaats waar het lag te liggen en toen heb ik gevraagd mag ik het meenemen want er staat campinggas op en toen zeiden ze ja goed het ligt daar toch maar te liggen.

Nou kunnen die blikken niet lekken zolang ze niet geprikt zijn. Ik had wel geconstateerd dat er bij het prikken met de Bluet (campinggazbrandertype) wat gas was ontsnapt wegens niet snel vastgedraaid. En ik had ook al een gaslucht geroken terwijl ik in de tent lag. Dus ik denk dat het prikding er niet goed op heeft gezeten.
Gelukkig had ik nog allerlei zooi van de Lidl en die heb ik grotendeels soldaat zitten maken. Maar het is geen spaghetti, en ik loop op spaghetti dus vandaag ging het matigjes, ondanks dat het droog bleef na 6 uur vanochtend.
Het begon goed met een klimmetje met een bordje 17% die ik in de 1 na lichtste versnelling opreed (ik dacht dat-ie in de allerlichtste stond en daar kwam ik te laat achter. Je kan niet nog een beetje gaan lopen schakelen als je 17% omhoog fietst). Ook de volgende gingen allemaal in 1 keer. Maar het ging maar door dus toen ik een gsmmast net naast het fietspad zag staan, ben ik na 50 km de bush ingedoken wegens lege pijpen.

Het was weer typisch EV12 vandaag met behalve veel geklim en korte afdalingen (1 lekkere goeie lange) ook weer onverhard fietspad dat door de duinen liep en vaak niet breder was dan 10 centimeter. Er liep een fietsbandenspoor door en ik dacht o jezis MArjolein rijdt weer voor me, maar ik ben de eigenaar van de bijbehorende wielen niet tegengekomen, ook al omdat het echt bewerkelijk is om om de paar kilometer een hek open te maken en weer op slot te doen op een onverhard hellinkie als je 30 kilo bagage aan je fiets hebt hangen. Plus een kilo chorizo en 3 liter water wat nergens op slaat, want ik kan helemaal geen spaghetti koken (maar dat wisten we niet toen we vertrokken).

Onderweg is er naarstig naar gas cartridges gezocht bij outdoorwinkels (1) en elders maar er lag maar 1 dorpje van enige omvang op de route vandaag en er was nog een outdoorzaak maar die zat 4 km verderop de verkeerde kant op en doorgaans hebben outdoorzaken geen prikblikken want het is meer een bouwmarktdingetje is mijn ervaring. Dus ik zit nu met zonder kookgerei in de bush en ik heb een liter gepasteuriseerde proteine gekocht net bij de convenience en een worstebroodje dat eigenlijk in de magnetron moet en verder ga ik me amuseren met de voorraad die over is van de Lidl van gisteren.

Ondanks dat het niet heeft geregend, heb ik toch maar 1 foto gemaakt. O, trouwens dat de telefoon zo raar deed lijkt aan het kabeltje te liggen, want ik had sogges een andere kabel geprobeerd en toen werkte alles weer zoals het hoort. Dus ik heb een nieuw kabeltje gekocht bij zo'n Action maar dan met een andere naam iets met Yorkshire later opzoeken. Maar wel gek dat die usb-c niet overweg kan met een beetje regen. Of misschien is het kabeltje toevallig naar de gallemiezen gegaan toen het regende.

Ik heb voor morgen een hardwarestore op 38 km gevonden, dus mijn planning ligt vast.
Of ik morgen wel warm eet nog allerminst.

01-06-2026 15:31 :: waar zijn wij helemaal mee bezig?

de realiteit zinkt in

tranwell farm campsiteEen goeie kemping heeft een gsmmast in de buurt en een pikniktafel bij elke tent. Die gsmmast staat niet op het plaatje, maar de pikniktafel wel. Er was 1 minpuntje en dat was dat het regende toen ik wakker werd. Helaas had  ik toen al betaald en de mevrouw met de rooie mini waar ik gister een biljet had overhandigd was gister ook weer vertrokken. Er is geen receptie, je moet bellen. Dus we bellen nu altijd gewoon want je weet het maar nooit hiero. 

Regen dus. Regenjasje aan over het trainingsjasje en met de sandalistas op de pedaaltjes. Het was fris. Er lagen plassen. Het was druk op de weg. Dus het gele hesje opgezocht en de overschoentjes. Die combinatie ging heel aardig. De wind zat in de goede hoek, de percentages waren christelijk en de beentjes niet heel erg verkeerd. De EV12 was op enige afstand omdat we waren afgeweken voor die kemping, maar de volgende kemping die ik had opgegeven op 90 km was volgens Brouter alleen te bereiken door de EV12 weer nauwgezet te gaan volgen. En zo geschiedde.

Ze blijkt dus Marjolein te heten. De mevrouw op de Koga, en ze had desgevraagd ook al een lekke band gehad en daar kwam ze sogges op de kemping (andere kemping dan ik) achter en toen heeft ze 'm geplakt en een meneer gevraagd of hij de band weer over de velg kon leggen toen ze uitgeplakt was. Ze heeft een vervelende band/velg-combinatie. Ook doorgewinterde fietsenmakerts krijgen daar soms nog mee te maken. Het merk Cube valt me te binnen. Maar ze reed in ieder geval weer, dus die band was prima geplakt.
woWat wel raar was, was dat ze voor me reed. Na onze ontmoeting een paar dagen terug was ik haar holletje-op kwijtgeraakt en ik dacht toen dat ik haar ver achter me zou gaan laten. Dus wie schetste mijn verbazing toen ik de achtertassen herkende bij een wegversmalling waar ze op tegemoetkomend verkeer stond te wachten. Ik zei rij eens door en toen zei zij o ben jij het en schudden we handen. Marjolein, dus.

Ze bleek ongeveer dezelfde dagafstanden als ik te doen en dat verklaarde veel. Ik dacht dat ze met de stijgingspercentages die we gehad hebben wel huilend op de trein naar Harwich gestapt zou zijn, maar mooi niet. Onderschat nooit een boomer, jongens. Aan de andere kant had ze een route via kwomoot of hoe heet dat uitgezet en misschien liep die wel net iets anders dan de EV12, maar niet heel veel anders want dat was de route waarop we mekaar nu 2 keer tegen zijn gekomen. Na een kilometer of wat dook ze en uitspanning in want ze had nog niet ontbeten (ik had bij wijze vanuitzondering op de kemping ontbeten wat ook weer getuigt van de bijzonderheid van daaro!).
Maar er gaat dus een oud vrouwtje net zo hard als ik door Engeland momenteel. Of anders gezegd: ik ga als een oud vrouwtje door Engeland, momenteel, En maar piepen moeilijk dit regen dat omhoog omlaag 20 kilo te zwaar gezeik. En zij gewoon lekker doortrappen in de tussentijd.
Alsof er niks aan de hand is.

Nou zou er ook best wel niks aan de hand kunnen zijn. Maar de eerste 2 weken ben ik altijd zo hard mogelijk aan het wegfietsen van alles. Van managers met half mijn IQ maar een 2 keer zo grote muil en een 20 keer zo groot ego. Van collega's die er de kantjes aflopen. Van de pogingen om reparaties zo uit te voeren dat de klanten niet terugkomen van hee je hepter een zootje van gemaakt. Van de fatbikes met lekke achterbanden/volledig gelsoopte remklauwen en remschijven. Ja dat was wat. In de periferie zei de baas we doen geen fatbikes. Dus wij nee verkopen tegen de dorpsjeugd. Maar in zo'n dorrepie liggen dingen gevoeliger en dichter op d ehuid. Dus als er een oud-klasgenootje van de baas kwam met een fatbike dan moesten we die remmen wel vervangen. Ik vind dat leuk. Als je altijd consequent bent dan leef je niet. Ik zou ook geen ambtenaar willen wezen om die reden. Hoewel ik niet denk dat die altijd allemaal even consequent zijn. Politieagenten gaan toch anders met bepaalde etniciteiten om dan met andere etniciteiten. Rotterdam centrum heeft er nogal een handje van. Hoewel ik ook al twee keer gezeik kreeg om niks, gewoon omdat ze mij altijd regelmatig moeten hebben. Daklozen vinden mij ook altijd erg aantrekkelijk. Misschien zijn er onderdelen in mijn verleden die doorwerken in de houding vandaag.
Ik kan het me haast niet voorstellen.

torenWe hadden een hele berg onverhard/halfverhard langs de kust met keiharde wind mee. Er was sprake van uitmondende stroompjes met bruggetjes die zo nauw waren dat je er wel over moest fietsen omdat je er niet naast je fiets kon lopen. En ik heb iets ontdekt nu m'n telefoon niet meer in een hoesje zit. Er was een klant in de winkel geweest en die zei ik wil 'm in een hoesje want als ik een foto maak en hij zit niet in een hoesje dan doet m'n telefoon raar als ik 'm weer inplug. Ik dacht toen raar verhaal, maar ik had dat ook vandaag. De hele tijd wel/niet laden en de voice die vertelt dat ik d ehoek om moe helemaal schor en stotterend tot ik de laadstekker eruit trok. Dus eigenlijk moet je een cameraatje erbij dan.

Grote voordeel is wel dat-ie e rniet meer uitscheidt wegens oververhitting. Ik heb dat probleem deze zomer nog niet gehad en de temperaturen lagen echt rond de 30 vorige week. Of twee weken terug alweer. De tijd gaat harder dan de tocht, deze keer. Maar ik heb van de week gehoord dat het niet goed is om te snel af te vallen en in dat kader passen korte dagafstanden. En de Lidl die ik onderweg tegenkwam en waar ik helemaal uit me dak ben gegaan wegens matig hoogteprofiel. Zelfde brood als thuis! Kaas! Patee uit Belgieje met geconfijtte sjalotjes (wie verzint dat ja een Bellug) Een hele chorizo voor weinig! Fajitaas! (had ik nog nooit gegeten, maar happen lekker weg onderweg). Andere rare dingen die ik normaal nooit eet! Ik kwam kiloos zwaarder uit de automatische deur gestrompeld.

Op dat moment wist ik nog niet dat er een brug uitligt onderweg naar deze kemping en dat daar een paar klimmetjes inzaten waar de honden geen brood van lusten. Maar ik ben vandaag alle kutklimmen opgekomen zonder te pauzeren om uit te hijgen, dus dat zou je vooruitgang kunnen noemen.
Kijken hoe het morgen is.

Tot die tijd staan w eop een 18 ponder budy farm kemping die er al een tijdje staat en dat is te merken. Wat ontbrekend hang en sluitwerk en klemmende deuren, maar wel een leuke gozer achter de receptie die eruit zag alsof hij het ook niet makkelijk heeft, dus we zien d ebetaalde som dan maar als tevens donatie voor het goede doel. Er zit nog een kemping verderop waar we ook langs zijn gereden maar daar moet je je eigen plee meebrengen. Of vragen of je om 6 uur sogges bij iemand in z'n caravan mag schijten.
Dus we zitten hier.

En de ketting is verwisseld, want dat moet na 1000 km. Ik had de dasty thuisgelaten om de ouwe ketting schoon te maken (zie elders op deze site) want we hadden een probeerdingetje kettingreiniger gekregen op het werk via weet ik veel hoe die zooi altijd allemaal aanspoelt in een fietsenwerkplaats en de collega zei dat het prima spul was. Het is van MucOff, het is prachtig fluoriserend groen, maar het doet weinig want je moet er daarnanog uitgebreid met d epoetslap overheen wat bij dasty niet het geval is.

Ik ga zo koken eet smakelijk allemaal!

31-05-2026 18:09 :: Nog niet waar we wezen moeten

Is ongeduld een schone zaak?

bushMinder schoon waren m'n fietsschoenen van de bush gister. Er kleeft nog steeds allerhande aan dus ik ga zo even helemaal naar het sanitair wandelen om te kijken of dat helpt. Ik moet dan langs de Germaanse met de Jimmy die dezelfde tocht heeft gedaan als ik wil gaan doen. Een Jimmy is een leuk 4wieldrijfje van zoezoekie waar ik ook weleens mee naar de Roemeense grens ben gereden. (De smurf heeft een Bulgaarse opa en die hepter eentje!) Ze kan erin slapen, dus het is een kempert, maar ze zei dat ze bij sommige kempings er niet opmag omdat ze het een auto vinden en geen motorhomo. Een onnozele verschrijving die ik gaat laten staan. 

Enniewees was het bush gisteravond en vanochtend. Gistermiddag ook eigenlijk, want er was niet heel veel gereden. Het probleem met bush is dat ik vergeten was om de meneer van de motorhomokemping te vragen of hij wat drinkwater voior me had. Dat is echt een beginnersfout. Dus toen er spaghetti gekookt was, was er minder dan een halve liter over, en juist 's avonds krijg ik altijd dorst. De volgende dag is zondag, en ik had geen idee of er ergens water te scorenn zou zijn. Natuurlijk heb ik een custom search PointOfInterest aangemaakt in Osmand dat !zuipen heet en waar alle kerkhoven, supermarktenen, bronnen en wat er verder nog water geeft/verkoopt instaat. De eerste twee kerkhoven op de route deden alleen plestieke blommen. openingstijden!Zal je net zien.
Maar de derde optie was een convniencestore, die hier tot nog toe werden geuitbaat door ik denk Indiers, en die hebben geniale openingstijden (te vergelijken met de Sklep in Polen!). Dus je (ik) hoef(t) j(m)e nooit meer zorgen te maken over water, want elk gehucht en elke wijk heeft er minstens eentje. Dat zijn dingen die je niet weet als je op de fiets naar Engeland gaat, tenzij je dit geouwehoer hier tolereert. Het is veel niks, maar er zitten soms toch dingen bij waar je denkt van handig. Of leuk. Vaker handig denk ik.

Maar je kan dus zondagochtend half acht water halen bij de kruidenier. Dat zijn nog eens openingstijden. Ik kon 'm wel zoenen na 16 km.

Ik was trouwens gister de GPX weer vergeten aan te zetten. Ik zit er nog niet helemaal in en m'n pens hangt er nog helemaal aan. Het ziet er niet uit, want er gaan dingen fysiek veranderen nu, maar nog niet in mijn voordeel. Ik zag dat ik nog geld tegoed heb van de laatste werkgever wegens 3,5 vakantiedagen opgenomen in 13 maanden en vakantigeld. Sukkels hebben alleen m'n loon overgemaakt. Dus er komt nog wat bij (er komt echt een hele bak bij nog) als ze betalen, natuurlijk. Het is een beetje zo'n bedrijf van de natte vinger en dat heeft voor en nadelen. Als ze niet betalen ga ik jullie vrsagen om een recensie op goegel te zetten van die zaak want daar zijn ze superallergisch voor om 1 of andere reden. Als je bij Rijwielshop Hollands Spoor gaat kijken (die baas interesseert het geen reet) dan staat e rnog steeds een boze eikel op wiens fiets ik niet wilde repareren omdat-ie 'm bij fietsenwinkel.nl had gekocht. Dat was niet de belangrijkste reden,, overigens. Het was gewoon een eikel. Als mensen badinerend naar je gaan lopen doen omdat je 'maar' de fietsenmaker bent, of 'maar' de cassiere, dan ben je bij mij helemaal aan het verkeerde adres. Of als je me vakantiedagen niet uitbetaald, dan ook. Dus.

We waren van de EV12 afgeweken zoals reeds vermeld. Dit was de enige kemping in de regio waarvan ik dacht dat zou iets kunnen wezen. Dan ga je 'm opzoeken op internet en dan blijkt dat ze de groene kempingprijs gewonnen hebben en dan ga ik bellen. Ik had een dejavu naar Frankrijk waar ook zo'n groen monstrum was dat 24 euri vroeg uit me hoofd, maar ik ben er vrij zeker van. Dus ik vroeg of ze een speciaal tarief voor backpackers hebbn (blijkt de cateorie waar mijn fiets onder valt leerde ik uit het telefoongesprek met de CCC die me geld 1 keer gaan terugstorten en een lidnummer hebben gemaild!) en toen zei ze 20 ponden en de code van het hangslot is 0017. Ik dacht hm ff kijken of ik een bushplekje zie in de analoop. het hield niet over dus ik dacht god zegene de greep en het hek door en deze kemping is gewoon 20 euro waard. Geen gezeik. Waanzinnige douches, waanzinnig veel ruimte, waanzinnig veel schaduw en alles op zonnepanelen aangedreven. Dus deze krijgt ook 5 sterren op de hoeheetieookalweerschaal.

Alle hipsters zijn net opgetieft. Eentej omdat d beebie drie nachten achtermekaar had gehuild (hoorde ik net van de Germaanse met de Jimmy) dus die hebben we mooi gemist en de rest omdat de vakansie voorbij is weer.

skilift onee fietsliftWe hadden een knotsgekke roete zoals je ze hebt in landen waar ze een beetje aan fietspad doen. Op, neer, heen, weer. We begonnen met een restje spoorlijn op de EV12. Toen wilde Brouter ons met een shortcut onverhard, maar ed EV 12 bood een werkelijk zeer verleidelijk pas geasfalteerd fietspad richting de kust dat afliep en die is het geworden. Ik dacht onder weg al: hie rmoet een prijs voor worden betaalt, en dat was ook zo. Matig nauw onverhard naar boven en beneden. 10km/uur werk.

Met de Brouter werd het wel grappig na de eerste kilometers langs de snelweg te hebben gereden. Hele toer nog om op zo'n weg ernaast te komen ook. Achterbuurten. Uitgebrande rolcontainers. Rotzooi. Pubers op gejatte motorfietsen met een bivakmutsje onder hun helm (is de nieuwe instagramtrend hier na het drillrappen) die niet voor je opzij gaan op het fietspad.
fietstunnel maar dan mooiMaar toen ineens was er die fietstunnel. Met lift met ufo-istische blauwe lampies overal. De foto is niet heel geweldig, geloof ik, maar de belevenis wel. Het liffie staat precies in de hoek van de hellingbaan en je kan er max met maar 2 fietsen tegelijk in denk ik, maar het werkt soepeltjes en de tunnel beneden is zo uit een blitzkrieg-ik-schuil-hier-voor-de-bommen-film weggelopen. En dan na 500 meter of zo aan de andere kant hetzelfde verhaal. Geen spoor van vandalisme, maar daar moet bijgezegd dat er een camera recht op je giechel is gericht in dat liftje.

Dat was koel, de rest was trappen. Ik zit er nog niet lekker in, maar van Abanieje 2 jaar geleden en 5 kilo minder weten we dat dat het toen 3000 kilometer duurde. Ik zit nu nog genees op 1000 denk ik. Wacht ff kijken o kut 916. Morgen ketting verwisselen, dus kemping wegens schoonmaken alles.

Ik ga eerst een email sturen naar die ene met die Range Rover. Als je niet weet over wie het gaat dan moet je alles van beneeje af even doorlezen, nog.

30-05-2026 17:38 :: geschut geweigerd

gesloopt

bij de boerIk had de scouting om half acht uitgezet en toen ik om half 1 wakker werd omdat ik moest plassen was het nog steeds doodstil. Ik had de oordoppen omgedraaid en dat scheelde hoorbaar.
Afgezien van het faciliteren van een paramilitaire organisatie, is er verder niks af te dingen op de 12ponder kemping want ik mocht ook de combinatietang nog lenen om de monarchalitewaarikgeenaandelenmeerinwil te repareren omdat er weer eens wat was uitgefloept ergens. Was het niet de baasdienietgenoemd mag worden van de fietsenzaakdienietgenoemdmagworden die zei ik verkoop ze niet want ze gaan altijd verrot.
Deze waar ik nu op zit is tweedehands. Hij had er 2 te koop en ik heb ze allbei genomen en die andere is kwa onderdelen in m'n andere stoeltje gaan zitten. Ze worden nu door iemand anders gemaakt en ze hebben een andere naam nu en BartO heeft de nieuwe en die zien er iets doorontwikkelder uit dan die ik heb, mar ze zijn wel belachelijk duur inmiddels. Desondanks vind ik het wel een lonende investering die ik vergeten ben te doen voordat ik wegging. Ik denk dat dit nog wel een staartje gaat krijgen, want ik heb niet zo heel veel vertrouwen in m'n reparatie.

Ik typ dit trouwens de 30e want ik heb geen internet hier in de bush waar ik naartoe ben uitgeweken omdat de geantecipeerde kemping alleen motorhomes verwelkomt omdat er GEEN FACILITEITEN ZIJN!
Ik kan niet eens meer opzoeken waarom me dat niet is opgevallen, want geen verbinding. Zoals reeds vermeld is het bijzonder spaarzaam gezaaid kwa kempings het komende stuk van de Eurovelo 12, zodat ik besloten heb mijn geluk iets verderop in het binnenland te proberen.
Zo'n route is wel leuk, maar niet heilig.

piebottelEr zat wel een leuke sluis in vandaag en daar heb ik gelunchd, terwijl mijn fiets met een scheef oog naar al die engelse honden stond te kijken. Het is echt niet normaal hoeveel engelsen zo'n beest hebben. Kempings zeggen op internet ook altijd als eerste hoe ontzettend diervriendelijk ze wel niet zijn en dan zetten ze er ergens verstopt ook op dat er geen kinderen opmogen.
Plies noot dat de 2 litermelkfles die steeds geeler werd vervangen is door een 1 liter melkfles die ik in de berm tegenkwam ergens. In Nederland en Duitsland niet meer te krijgen, maar hier nog volop voorradig. Er is ook een 635 cl variant, maar ik betwijfel of ik daar genoeg aan heb. Kweet niet of u het al was opgevallen maar ik ben nogal een zeikert.
Voordat ik vertrek ga ik nog een liter melk kopen voor de reserve.

Ik had Osmand de snelste route laten uitrekenen naar de motorhomekemping en die sloeg heel Middlesborough over. Omdat het dan wel een beetje kort dagje was geworden, zijn we toch maar met de EV12 heel Middlesborough doorgeweest. Het lijkt er vooral op dat de aan de Eurovelo12 deelnemende steden vooral willen laten zien wat een fantatstische fietspaden ze hebben en dat betekent dat als die fietspaden door een totaal oninteressant havengebied lopen, alle eurovelisten door het totaal oninteressante havengebied moeten.
nephefMeestal eindigt het dan na zo'n stad op een voormalige spoorbaan en dat was vandaag ook. De kemping die niet doorging lag er vlak naast en Osmand gaf groene vlek 3 km verderop en in die groene vlek zit ik nu. De ondergrond is een beetje smeuiig zo van niet modderig maar wel als het een paar dagen regent.Het is niet superegaal, maar vaak is het dan zo dat als je je luchtbedje drop gooit je helemaal perfect ligt kwa uitstulpsels en ledematen.
Maar soms niet; morgen weet ik meer.

erimusHet motto van Middlesborough is Erimus wat latijns is voor wij zullen er wezen en ze hebben een muurschildering van een meneer met de wielen achter z'n hoofd en het frame ervoor en daar heb ik een foto van. Misschien heb ik geen verstand van perspectief of van fietsen, maar volgens mij kan je een fiets zo niet optillen. Of misschien kan het alleen met engelse fietsen (ik heb nog nooit een engelse fiets opgetild).
Al met al is er rond de 70 gefietst en dat is ruim 2 keer zoveel als gister. De EV12 doet weer normaal kwa stijgingspercentages en het was echt lekker fietsweer vandaag eerst geen wind, toen een beetje wind en toen de zon er goed door kwam zat ik al in het bos hier helemaal onder het antitekenspul.
Ik heb 2 flessies mee. 1 flessie is een restant van Albaanieje nog met 30% deet dat eigenlijk gewoon DDT is maar wat je er niet op kan zetten want dan wil niemand het hebben, en 1 nieuw flessie met iets biologies dat penetrant naar citroen ruikt.
Op de Careplus site waar ik zat omdat ik ook een nieuw waterfilter wilde hebben omdat de vorige het laatst naar Lviv was gebruikt en ik geen idee heb hoe lang zo'n ding het blijft doen (hij is maar 3 keer gebruikt of zo!), zeggen ze dat de biologische langer tegen teken helpt dan de de 50% deet variant, dus ik was achteraf best blij met m'n vergissing (ik zocht deet).

Ik hoop dat de EV12 morgen ook weer een beetje normaal doet want ik heb voor 2 dagen vreten ingeslagen bij een hele grote supermarkt die toen ik uitgewinkeld, ingepakt en verder reed naast een Aldi bleek te staan die niet in Osmand staat. Al er iemand van de Aldi dit leest zorg dan dat al jullie ze winkels in openstreetmap staan. Dat scheelt klandizie. En ergenissen bij die klandizie.

29-05-2026 17:59 :: Da's geen afdaling

da's een afgrond

teringIk had gelijk gister om een plekje in de bush te zoeken. 10 meter verderop begon een klim waar de honden geen brood van lusten. Er stond ook een bankje waar ik ontbijtte toen er een meneer op een MTB langskwam op de allerlichtste versnelling en die pleurde bijna om terwijl hij geen gabage had. Later bleek dat het stijgingspercentage hetzelfde bleef, maar dat het wegdek onverhard werd.

Het werd lopen, want vers uit de slaapzak 17% is iets teveel van het goede. Bovendien kwam ik niet weg van de ontbijtbank zonder te steigeren.
De borden hiernaast vatten de dag tamelijk accuraat samen. 650 hoogtemeters in 30 km. Ik dacht dat ik gek werd. Maar ik had een kampingbijdeboer op 32km gevonden en met een gemiddelde snelheid van later opzoeken waren we hier rond de klok van elven na om half 7 te zijn vertrokken van de eerste wildkampeerplek in de UK. Het bleek een goeie, want die labradors heb ik niet meer teruggezien. Die eekhoornie wel en ik had twee bonusherten vanochtend ook nog.

Ik was er om 11 uur even helemaal klaar mee. Toen de tent stond en ik op m'n luchtbedje lag, voelde ik mezelf nog steeds deinen. Normaal hebbie dat als je op zee bent geweest nu heb ik geen idee waar het door kwam. Misschien dat m'n hersentjes door al dat gehobbel in de war waren. Of ergens anders door. Of misschien heb ik gewoon rare hersentjes, want waarom zou een weldenkend mens dit doen met 30 kilo bagage?
Ik ben er nog altijd niet achter.

slowMaar wel een goeie beslissing om het wat kalm aan te doen, vandaag. Of althans de middag vrij te nemen. Er is van alles gewassen en opgeladen waaronder ikzelf ook, hoop ik. Verwacht morgen ook geen wonderen, want er zitten boven de 80 km geen kempings, dus ik pak de laatste die van de CCC is toevallig en waar je vanaf 8 ponden terecht kan. Die zit op 65 km of zo.
Osmand zegt dat er iets van 200 hoogtemeters tot daaro verbrand moeten worden. Een lachertje!
De smurf zei dat ik met een 6pack terug zou komen. Als de schotse hooglanden ook zoiets zijn, is het de vraag of ik uberhaupt nog terugkom.

Er is net een bus van de scouting uitgeladen enn het is een ongedisciplineerd zootje. Ik heb nog niemand in de een ordentelijke rij zien staan, ze kregen de tenten haast niet opgezet door de windkracht 7 (die ik tegen had op al die verdwaalde kutpiereneejen hier) en ze hebben geen uniformpjes. Nu hebben alle kinderen naar school altijd een uniformpje aan, dus misschien is het hier anders bij de scouting. Was wel gek trouwens toen ik de eerste keer een meissie met een stropdas en een rokkie bij de bushalte zag staan om naar school te gaan. Ik heb van m'n hele leven nog nooit een stropdas omgehad en ik hoop dat hardgrondig vol te houden. Als ik hier was geboren was dat een heel ander verhaal geweest. Was ik misschien een keurige jongen geworden. Accountant of zo. Jurist. Politicus.

Ik gooi er snel nog eenn fotootje onder van de kampeerplek van afgelopen nacht, want ik word een beetje uit de keuken gegooid nu want de scouting kookt per magnetron tegenwoordig.

kamperen in engelandO tempura o mores.

28-05-2026 18:37 :: best een dingetje

die Eurovelo 12

pfffWe waren vanoggend het allervroegste wakker van allemaal. Ja, verboden voor kinderen op die kemping. Dus toen moesten we kiezen tussen de dixi en de echte plee en het werd die laatste hoewel wel verder lopen en deur niet op slot kunnen. Er was 20 ponden afgerekend in cash bij de meneer die vroeg hoe lang ik was en toen ging hij proberen om 1.92 m om te rekenen naar yards en toen zei hij very long.

De eurovelo 12 deed ons 21 mijl spoorweg. Tenminste dat stond op het bordje bij het begin van de cindertrack die na Scarborough begon. Scarborough staat hiernaast op de foto. Het is een oude spoorbaan en Osmoand zei 7km rechtdoor toen we erop zaten. Het is onverhard en het wegdek varieert van redelijk tot superberoerd. De eerste 7 waren omhoog met een paar procent en bij elke bocht kon je dan hopen dat het na die bocht zou gaan dalen, maar dat duurde dus echt heel lang.

kjhOnderweg kwamen we een mevrouw op een Koga tegen die ook naar Scarborough wilde en vertelde dat de fietsenmaker thuis haar verteld had hoe ze een binnenband moest wisselen. Haar eindbestemming was Glasgow en vandaar met de trein naar Harwich. Ook een leuk tochtje. Ze moest daartoe wel nog een afdaling van 20% trotseren, en ik heb er nog eentje van 16 gezien. Als je van de andere kant komt moet je gewoon lopen en dat waren allebei hellinkjes op een drukke doorgaande weg dus ik was blij dat ik van de goeie kant kwam.

Het is een beetje voorbij met de gematigde stijgingspercentages. Ik zat even te kijken voor morgen en er staan 600 hoogtemeters in de eerste 30 kilometer op het menu. Italiaanse toestanden. Vandaag ging niet heel erg lekker en ik ben dan ook voor de geplande kemping met het afgesloten telefoonnummer, dat Archies ophoestte, de bush ingedoken. Het was lekker stil en rustig tot 10 minuten geleden toen er twee labradors uitgelaten liepen rond te springen. Door een godswonder zagen of roken ze me niet en ik heb hun baas ook niet gezien. Misschien wonen ze hier in de buurt en mogen ze buitenspelen als meneer thuis komt van z'n werk of zo. 

Hopen dat het hierbij blijft want ik heb na de inspanningen van vandaag 0 zin om te gaan verkassen en dan verderop weer een plekkie te zoeken. Het was de hele dag met 10 km/uur omhoog en 12 km/uur naar beneden omdat het wegdek van die spoorbaan doorgaans behoorlijk beroerd was.

Ik heb nog wel een gezin op MTB's ingehaald, maar dat telt niet als ze kinderen bij zich hebben. Wel opmerkelijk dat de moeder des huizes elke communicatie ontweek toen ze op een bankje tegenover het mijn kwam zitten met haar zoon om te wachten op haar man en dochter.Misschien denkt ze dat ik niet tot dezelfde klasse behoor als zij omdat ik een uitstekend bevallende outdoorbroek van de Decathlon aanhad. Ze rijden lekkerder dan de mountainbikebroekjes die ik ook bij me heb, maar die van een wat dikkere stof zijn. De naden van allebei lopen wel toevallig op precies dezelfde plek, dus de variatie moet uit het ondergoed komen deze trip, vrees ik.

Ik heb geen reet te melden verder, maar ik heb nog wel een leuk plaatje. O wat ik nog vergeten was te vertellen is dta op 2e pinksterdag (was het Pinksteren van de week? Ja toch?) er een tweedewereldoorlog bommenwerpert laag overvloog die geescorteerd werd door een spitfire en een hurricane. Ik weet dat omdat ik die vroeger inmekaar heb gelijmd bij wijze van hobby. En er was ook een boekenserie met een spitfirevlieger die z'n tank met kauwgom repareerde als die lekgeschoten was. Biggles of bigly later opzoeken. Stond in de schoolbieb.

Ik ga nu even wat lekkere dingen eten en kijken of de eekhoornie die ik een uurtje terug zag nog terugkomt. ze zijn echt grappig en misschien dat ik er een paar mee naar huis neem. Als je me nummer weet kan je bestellen.

27-05-2026 17:56 :: enige graden lager

bij wind van zee

look leftEen slogan die niet echt is aangekomen bij de verkiezingen van vorige week hiero. Of misschien dat iedereen van de andere kant kwam. Hoe je hier ook wendt of keert, het blijft een tricky kruispunt.
We hebben het linksrechtskijken probleem opgelost door gewoon altijd naar allebei de kanten te kijken. Als er een auto aankomt, niet oversteken.

Deze regel van duim heeft ons vandaag wederom ruim 90 km verderop richting Glasgow gebracht. Er waren veel minder hoogtemeters in het geding als gister en ik denk dat dat een itempje gaat worden, want ik heb ontdekt dat als je een route hebt gepland in osmand en je klikt op track in het navigatieschermpje dat je dan de hoogtemeters en de stijgingspercentages kan zien. Ik wist dat het erin zat ergens want ik had er eerder al eens per ongeluk op gedrukt, maar het wordt nu echt een dingetje. Het is wel handig natuurlijk, want je kan dan wel dingen indelen op basis van hoe hard je denkt dat je omhoog kunt schuine streep moet fietsen de volgende dag.
Eigenlijk stom dat ik er niet eerder gebruik van heb gemaakt.

luistertDat gezegd hebbende en links en rechts gekeken hebbend, dan nog zijn er situaties denkbaar en in effekt ook meebeleefd waarbij de fietsreiziger ook wordt aangespoord te luisteren. Gelukkig weten we nog van onze Winnetou-obsessie uit de jeugdjaren dat je dan je oor op de rails moet leggen, dus dat wilden we net gaan doen toen we bedachten dat het gehoor ook niet meer is wat het was tijdens die obsessie en dat het dan misschien niet een heel goed idee is.

En nog ff over spoorwegovergangen: we  hadden er gister eentje die echt leuk was want de slagboomhekken hielden treinen tegen toen we arriveerden, maar toen we vanochtend vertrokken hielden ze ons tegen. Waren ze gewoon een kwartslag gedraaid allerlei kanten op. Ik denk  dat dat alleen werkt als het spoor net zo breed is als de weg, maar misschien dat ze daar ooit regels voor bedacht hebben dat dat moet of zo. Rare jongens die Britten zou Obelix zeggen.

We zijn verder nog een pliessiebeer tegengekomen met een groen hesje aan dat je van de voorkant minder goed kunt zien en hij heeft een doplergun in z'n poot wat je eigenlijk van de voor- en achterkant niet goed kan zien. Maar daar moet iemand een hoop werk in gestoken hebben ooit, dus dan vinden we het te billijken dat we hem hier wat aandacht geven.
pliessiebeerAnders doe je het toch soort voor van niks, en nu kunnen mensen via goegel als ze op pliessiebeer zoeken toch medegenieten, want u weet als je niet op goegel te vinden bent, dan besta je niet. Nou ben ik niet op goegel te vinden, wat ook wel leuk is als je bij privacyklups solliciteert (of elders) dat ze dan terugmailen van ja dat zeg je nou wel allemaal in je cv (ik heb een beetje gek cv)  maar ik kan daar op goegel nergens bevestiging van vinden.
Ik laat ze dan gewoon doodbloeden, dus vandaar dat ik af en toe wat moeite heb om een nieuwe baan te vinden. Wat gek is want er zijn weinig dingen die ik niet kan. Ga maar na. Wat jij doet, zou ik dat ook kunnen? Zie je wel! (geldt niet voor W!)

Ik moest nog 20 km naar deze 20 ponder kemping en toen stond ik bij een drukke weg op een vervelende kruising en toen kwamen er twee fietsende meneren aangereden die het hele kruispunt voor me blokkeerden zodat ik na 20 minuten eindelijk kon oversteken. Ze waren met d elaatste etappe van de Way of the Roses bezig en ze hadden geen noemenswaardige bagage en dunne bandjes. Ze reden net zo hard als ik bergop en ze waren echt prettig gezelschap, dus we hebben een uur stom tegen mekaar lopen ouwehoeren. De ene was aan z'n hart geopereerd vorig jaar en dit was de eerste grote inspanning en hij was benieuwd hoe het ging. Ik zeg je bent een wandelende reclame voor de NHS en toen zei hij nee een fietsende reclame en toen moesten we alledrie lachen. Hun vrouwen stonden aan zee op ze te wachten (TheWay of the Roses gaat van de west- naar de oostkust), dus ik zeg dus er wacht een beloning aan het eind van de toch vandaag en toen zeiden ze van dat is maar hoe je het bekijkt. Best mooi dat mannelijke solidariteit ook  grensoverschrijdend werkt. Enniewees kreeg ik van beiden een handdruk bij afscheid met de beste wensen voor de rest van m'n trip. Het is voor sommige mensen een eyeopener dat je ook op deze manier in het leven kan staan, maar je moet de boel er wel op inrichten. Als je een terrarium hebt dan gaat het niet.

Het was 10 graden koeler dan gister, en ik ree weg met m'n jasje aan en toen rond de middag kwam de zon erdoor en kon het jasje uit ondanks de koude zeewind uit het oosten. We hadden 'm een beeetje mee en een beetje tegen (meer tegen), maar het is niet echt een issue als je de hele tijd aan het klimmen of dalen bent met een paar procent. Zwaartekracht is echt een modderfokker. En over modderfokkers gesproken: britten rijden heel netjes, maar als je een eikol tegenkomt rijden ze doorgaans in een Range Rover.

Nu ik erover nadenk: m'n laatste baas had er ook eentje. 

26-05-2026 16:54 :: Alpacapapa

moeilijk woord

Links stonden we gister. In de schaduw. Toen de mevrouw van de CCC en ik kwamen aanwandelen, zaten daar een mannetjes brit en een vrouwtjes brit in de schaduw te zitten. 100 meter verderop (yards later opzoeken) stond hun dure camper ondanks 3 geopende daklichten, 3 geopende deuren en 14 dito ramen langzaam weg te smelten. Ik vroeg aan de mevrouw van de CCC of ik naar ze mocht zwaaien. De mevrouw van de CCC verstond mij niet want ze was in een zin bezig, maar de mannetjes brit wel en die stak z'n middelvinger op.
Ik voelde me meteen thuis. We zijn geen vrienden geworden, maar er was wel een duidelijk wederzijds respect.

Vandaag zitten we aan de kust in een raar plaatsje. Toen ik bijna bij deze camping was kwam er een meisje op een elektrische step met een ander meisje voorop zittend aangereden en die zei chase you uphill! Maar ja ik had 650 hoogtemeters tijens een hittegolf achter de rug, dus we waren geen partij. Of konden geen partij meer geven. Of gewoon te oud.
Er zijn vanaf een bepaalde leeftijd allerlei excuses te verzinnen.

De kemping zit in New Holland, dus er zal in een grijs verleden wel een viking uit Sneek of zo zijn overgevaren en hier neergestreken. Wie daarna kemping Marshlands Alpaca is begonnen vertelt de geschiedenis dan weer niet Maar er schijnen Alpaca's te zijn hier ergens en geen kinderen, want het is een adults only kemping. Als ik kan kiezen tussen een kemping met en zonder kinderen zou ik ook een kemping zonder kinderen beginnen, want als ze van je zelf zijn zijn ze wel leuk maar al die andere zijn toch doorgaans kutkinderen.

We hebben iets van 650 hoogtemeters gedaan vandaag en we hebben weer eens ouderwets in de berm staan hijgen ook, want de polders zijn duidelijk voorbij weer. Wel weer gelegenheid tot wildkamperen her en der, maar geen aanleiding. Toen ik hier aankwam was de resepsieja op slot, aaar je kon op een bel drukken. Toen ze aankwam lopen zei ze hebbie 10 ponden cash dan hoef ik de deur niet open te maken ik zeg ja hoor kijk vandaag gepind bij een geldautomaat die vraagt of je 17,50 kosten wil betalen voor het opnemen ja of nee en deze keer heb ik nee gezegd en toen kwam er toch gewoon geld uit en alsjeblieft en heb je een plekje in de schaduw. Ze zegt je kan daar (wijst naar suffe rechthoekige camperplek met haag, stukje grind, stukje gras, volgende haag volgende suffe rechthoekige camperpenz) of weet je wat achter dat huissie daaro hebben we een klein boomgaardje wil je misschien onder 1 van die boompies dus ik zeg JAAAAAAAAh.

waterwegDie 600+ hoogtemeters waren verdeeld over 90 kilometers en we zijn vroeg vertrokken wegens tropenrooster. De tijd bij de kaartjes in NL tijd, want we waren om half acht al aan het rijden. We hebben onderweg ontdekt waarom je hier een landrover moet hebben want soms loopt de beek/stroom gewoon over de weg heen. Dit was de tweede keer dat we het meemaakten (fietsers die langer met hun naafdynamo willen doen kunnen op die plekken over een aanpalend dijkje en een bruggetje) en we hebben nu wel een gelukte foto.

We hebben er even gepauzeerd en ik ben met m'n sandalistas in het super lekkere kouwe stromende water gaan staan en daana heb ik m'n petje erin gegooid en er weer uitgevist en toen zijn we van boven en onderen gekoeld weer verder gereden.
Dit was niet de EV12, overigens, want we hebben een stukkie afgesneden. Met de E12 hadden we minder hoogtemeters gemaakt, maar waren we wel 30 km omgereden.
e12 voor gevorderdenOverigens stuurt niet alleen BRouter je naar gekke plekkies, de E12 kan er ook wat van. Zo waren we ineens 7% omhoog aan het MTB-en over een onverhard pad waarvan je je af kan vragen of het wel een pad was. Het is dat het rooie lijntje in Osmand daar liep, maar als je tegen mij had gezegd dit is een fietsroute die met europees geld is bekostigd dan had ik naar m'n voorhoofd gewezen. Wacht we hebben een foto. En dit was nog een redelijk stukje.

Maar weinig kwaads over de E12 verder. Het is me soms niet helemaal duidelijk waarom ze voor een bepaalde weg kiezen, want ze lijken allemaal opelkaar. Afgezien van die hobbel van 135 meter waar ik puffend in de zon in de berm stond, is het een beetje omhoog en een beetje omlaag overal.
Het is wel veel platteland (niks mis mee), maar je wilt ook af en toe een supermarkt zien, zeker na een vrije maandag (ik had voor 2 dagen eten, maar dat was wel op). Er zitten her en der in de dorpies van die winkeltjes die in Polen Sklep heten en in Italieje Ali Mentari en waar je duur kan inslaan. Soms hebben ze een co-op, maar die is ongeveer nog duurder, maar staat wel als supermarkt in OSM. Die kleine winkeltjes niet; of wacht msschien moet ik convenience store aanzetten ook. De resepsiejamevrouw zei dat er eentje hier in het dorp zit dus dan kan ik zo eens even experimenteren.

Ik heb het tamelijk naar m'n zin hier. De heuveltjes zijn te doen, maar als je 20 kilo lichter bent, gaat het makkelijker.
Misschien dat we een item moeten maken van dat uitgedroogde brood...

25-05-2026 16:56 :: vooruit met de geit

we doen een cycleride

cycle ideDit was vanochtend. Ik ben geen campingontbijtert, dus ik rij altijd eerst een paar kilometer tot ik een aantrekkelijk bankje zie (in dit geval een bankje in de schaduw). Ik had nog een supermarkt stokbrood van gister dat te lang in de zon had gelegen en echt helemaal gortdroog is. Ik heb ergens tips op de website en 1 van die tips is om er dan tonijn in olie op te gooien (goeie tip!) maar daar moet nog bij dat die tonijn dan niet van John West moet zijn, want daar zit echt geen olie bij of zo. Wat er gebeurt is dat je dan na 20 minuten met pijn in je kaken wegrijdt.

Waarheen reden wij vandaag? Al sla je me dood. Ik kijk in Osmand waar er een kemping op fietsafstand is, liefst met donkergroen in de buurt voor als ik er niet opmag/kan zodat er gewildkampeerd kan worden. Ik had een kemping op 90 km en die is het geworden wegens van de caravan en kempingklup. Ik betaalt reeds 7 ponden 11 pencen dus ik heb er uit frivoliteit (en schaamtegevoel) voor 4 ponden suikerwater uit de koelkast bijgekocht. Lekker koud, lekker zoet, lekker slecht, maar minder erg als je 90 km hebt gereden en het gewoon spaanse temperaturen zijn hier.
Ik had kippevel toen ik van m'n fiets stapte bij de receptie, en ik weet niet wat dat betekent kwa fysiologie, maar wel dat dat suikerwater er tegen helpt.

zuid hollandJe kan op het kaartje zien waar ik ben. Of voor als de dag komt zonder kaartjes (over een maand of 3(?)): we zitten in Woodhall Spa. 6 km van de route, maar ik rij graag om voor de camping&caravanclub (ik ga dat niet blijven uitschrijven; vanaf hier heet-ie CCC). Dat plaatsje heet echt zo en de kemping ook. Hij staat niet in OSM, maar wel in Archies, trouwens. Ik zal ze een brief schrijven. Teezettee. Zoals vermeld is het vakansie hiero, maar bij deze klupkempings sturen ze geen fietsers weg. En ze geven je ook nog een plaatsje in de schaduw. En in de wind. Voor weinig. En ze hebben ijskoud suikerwater.
De vergelijking met de Groene Koepel wordt steeds schrijnender...

Het was totaal plat vandaag dus dan is die 90 km te doen zo in het begin. Jammer van de hitte, maar we hadden ook doodtwind tegen en regen kunnen hebben op die eindeloze rechte wegen die vandaag op het menu stonden. Dat had ik onderweg bedacht, maar het bleef teringheet. Wel dankbaar gebruik gemaakt van het ligstuur, waar we de eerste dagen niet eens over konden peinzen wegens boggies en hobbeldebobbel. Op dit soort trajecten is het echt feest met de ketting op het buitenblad. Ik heb mezelf beloofd dat als ik in IErland 4 weken regen en wind tegen heb, dat ik dan dankbaar moet zijn voor vandaag en gister waarop ik wenste dat het regende en ik wind tegen had.

We hebben een POI aangemaakt in Osmand voor drinkwater en ik was vergeten om de begraafplaatsen erbij te zetten. We hadden vandaga met de literfles toegekund wegens voldoende tappunten (en een open ALDI onderweg op deze feestdag voor het gewas!), maar ik neem geen risico na vervelende ervaringen elders dus er gaat altijd 3 liter water mee. Als ik een rol in de Holy Grail had gehad dan was ik Sweatalot geweest.

Ik heb gister voor die 25 ponden het Pijntapje EN de powerbank opgeladen en bovendien een stuk zeep gescoord dat iemand vergeten was omdat ik de mijnes ook vergeten was in de does gister. Dus ik ga niet zeggen dat dat de prijs billijkt, maar maakt het wel beter te verteren. Ik heb een foto van de QR-code waar je een beoordeling kan schrijven en misschien is het leuk om die te delen als ik terug ben. Als je een googleaccount hebt dan kan je eens even haarfijn vertellen wat je van die prijs denkt. Ha.

Voor de meelezende Belgen onder ons: ik ben een echte Hollander maar dat was U misschien al opgevallen.
O en er komt net een nederlandse kemper naast me staan. Zij zeiden je bent de eerste Hollander die we tegenkomen en ik zei insgelijks. De kempermeneer vond het niet fijn dat ik tegen z'n vrouw aan het praten was, dus ik vermoed dat m'n plofkop inmiddels ietwat gebronsd is.

Er zijn nog 19,5 kilo te gaan.

24-05-2026 15:23 :: way to go

door plat en polders

gave torenHoi allemaal. Het is een bankholliday betekenende dat alle kempings volgeboekt zijn. Ik ben er hier (Hawthorne Farm) nog tussengepropt, maar of ik wel ff 25 ponden wilde aftikken. Er staat een vette Bentley achter de boerderij en er zijn maar 8 staanplaatsen dus ik weet niet of boeren in Engeland net zo bijverdienen als de boeren aan de overkant. Maar we kamperen dus bij de boer zonder beessies (of schaamtegevoel). Geen schaduw ook, dus ik zit hier in de hut alles op te laden want het is buiten niet te doen ondanks een licht frisse zuid-ooster.

Ik was vanochtend vergeten dat ik de data uit had gezet op me telefoon, dus we hebben geen track van de kemping totdat ik erachter kwam. Er is ook niet heel veel gefietst want ik voelde me gisteravond een beetje gallies, dus ik dacht ik ga morgen echt maar 60 km rijden en dat is gelukt, maar het suffe is wel dat er amper geklommen en gedaald is. Voordeel is wel dat er allerhande gewassen kan worden en gedroogd ook voor het donker wordt want het is pas 2 uur. Ik was ook niet vroeg weg want ik had al gezien dat er heel weinig kempings hier zitten dus ik had gegokt op wildkamperen en dat kan eigenlijk het beste na 5 uur want dan is iedereen aan het koken en niet buiten in bossages naar wildkampeerders aan het zoeken.

lange kutwegPunt is wel dat het hier ook gewoon polder is allemaal, dus weinig donker groen in Osmand. Nou ja ik zit hier ook lekker want er is sprake van een redelijke internetverbinding via Simpel, bekend van de datahack bij obidio of zo. Prutsers, maar niet duur. Ik denk dat ze al m'n data doorverkopen, maar ik vrees dat dat een beetje suf is want ik gebruik de Biketory VPN. Hahaha loesers.

Omdat het een suf dagje was kwa fietsen heb ik maar 1 foto gemaakt (die hiernaast is van de lange kutweg over dat landgoed gister). Ik ben vergeten een foto van Ken z'n Mehari te maken gister. Ken is 3 jaar bezig geweest om 'm op te knappen en hij had een heel fotoboek bij zich. Omdat ik ook een A-type enthousiast ben/was (ik rij haast nooit meer), kon ik op de juiste momenten ooh en aah en ooohmygod zeggen, en is hij later nog even bij mij langs geweest om m'n fiets en tent te bewonderen (we houen allebei van groen). Hij zegt waar ga je heen? Ik zeg naar de Hebrides hij zegt daar wilde ik eigenlijk ook heen dit jaar maar het is er niet van gekomen (ik vraag niet waarom want hij keek er ongemakkelijk bij). Hij zegt hoe lang ga je erover doen ik zeg weet ik niet ik heb me baan opgezegd. En toen moest ik een boks doen. "Way to go!" zei hij erbij.

Maar zo zie je maar dat ook als je de enige fietser op een kemping met 279 plaatsen bent, je toch op gedeelde mobiliteit kan verbroederen met je medemens. 
Er zijn weinig fietsers onderweg op de 1/eurovelo 12. Ik ben er 4 tegengekomen gister, die ook tassies hadden, maar nog nergens op een kemping. Het tweewieler-seizoen moet duidelijk nog beginnen.

Voor de rest van de wereld.

23-05-2026 19:59 :: om en door

Vandaag was om. We hadden vanaf de kutkemping in Fakenham (duur, blafhonden, geen schaduw, uit de kantine gegooid terwijl ik zat te systeembeheren) naar hiero in 30 km kunnen doen, maar De Route dacht daar anders over. We moesten naar het strand en daarna over een landgoed zoals ze alleen kunnen landgoederen in Engeland. Ik weet niet wie er woonde, ik weet alleen dat er een echt hele lange rotweg doorheen ging met zonder schaduw.

Het is zomer, hier, en ik denk ook wel bij jullie. Het  gaat niet vanzelf, dat omhoog gefiets. Dat we weten hoe het moet, wil niet zeggen dat we het ook kunnen. Ik sta thans op een kemping van de Britse Groene Koepel, waar ik ook 2 keer lid van ben geworden omdat de website na betaling error(0) zei. Dus toen heb ik nog een keer betaald met hetzelfde resultaat en toen ben ik iets anders gaan doen. Het draait op een Microsoftserver had ik in d egauwigheid al geconstateerd en dat is natuurlijk een recept voor ellende. Maar ik ben dus dubbel lid en ik heb vanmiddag gebeld met de camping and caravaning club in Covenry en die zeiden we kunnen je betalingen niet vinden (ik denk ook Microsoft) en wat we wel kunnen doen is je nog een keer lid maken en dan sturen we je na de bankholiday het teveel betaalde geld terug.

Pff. Nou vooruit dan maar. Okee, zegt-ie, wat is je visakaartnummer en toen was m'n beltegoed op. Dus ik doorgefietst naar hier zijnde klupkemping Sandringhan en die hebben me gewoon een plekkie gegeven ondanks dat ze vol zitten en het kost (zonder lidmaatschap) 8 ponden 88 voor een naggie! Dus ik ben nu al fan, want als ik wel een lidmaatschapsnummer had gehad dan was er nog geld afgegaan... Maar ze hadden alle begrip voor m'n problemen en het was allemaal best op te lossen en wat is je visakaartnummer dus dat weten ze nu wel hier.

Behalve landgoederen hebben ze ook gewoon gekke dingen. Zo hadden ze in een dorrepie onderweg allemaal vogelverschrikkers gemaakt en buiten gezet. Als je niet weet dat het een wedstrijd is dan rij je de eerste straten echt van huh. Ik heb er een foto van gemaakt. Maar leuk, zouden ze in meer dorrepies moeten doen want het fleurt ervan op en het is goed voor de gemeenschapsbeleving. Vies woord als je bij de huisarts zit, maar hier verstaan ze dat toch niet.

Na al dat gezeik gister is m'n batterij nu bijna op en krijg ik verschrikkelijke honger want m'n buren zitten te barbecuen. Misschien moet ik nog even vermelden dat ze op deze kemping een Cycle and Dog shower hebben en ik heb daar verschillende honden en fietsen al schoon uit zien komen. Dus als je naar Engeland gaat: lid worden van die klup.

Kost een paar centen maar dan hebbie ook wat.

22-05-2026 17:46 :: It's not a holiday

if you quit your job

kempingRudimentair sanitair verzekert je van 5 sterren op de biketory-campingindex en helemaal als je ook nog een stikkert voor op je fiets erbij krijgt met naam en logo van de Wardley Hill Campsite. We kampeerden ooit in Slovenieje ergens bij dat meer met dat huissie in het midden en toen vroegen ze bij de receptie hoe ben je hier gekomen en toen zei ik bike en toen begrepen ze motorbike en toen moest ik extra betalen en dat hoefde uiteindelijk na veel gedoe en gezeik toch niet MITS ik een stikkert op m'n fiets plakte want dat moesten alle motoren daar ook.
Die stikker zit nog steeds op de Trektor, trouwens. Wel een beetje beschadigd omdat het kabelslotje ertegenaan dingest onderweg, maar je kan nog zien waar-ie vandaan komt. De stikker, niet de fiets.

Dus laten we het maar een initiatie-rite noemen, zo'n stikker. De GeeTee houdt zich goed. Ik had thuis 2 keer speling uit de Frankensteinnaaf (zie daar) gedraaid en dat gaat goed nu. We zijn blij met de bandjes wegens geruisloos en bruikbaar in zand ook tot op zekere hoogte afhankelijk van de snelheid en niet lek ondanks raar terrein.
We hadden vandaag een heel eind voormalige spoorbaan vanaf Norwich. Schaduw en onverhard maar niet heel zacht en iets van 20 kilometer of zo. Stierf van de vlindertjes daaro, maar vandaag toch ook nog 6 eekhoornies geteld, maar die wedstrijd gaan ze niet meer winnen. Eekhoornies zijn ook echt grappig en ze kunnen beter klimmen dan vlinders en ze hebben ook een hogere aaibaarheidsfactor. En er zijn strips ogemaakt waar ze een hoofdrol in spelen, terwijl er alleen een fillem is gemaakt met een vlinder in het frans. Dat was een fillem die indruk op me heeft gemaakt toen hij uitkwam. Of iets later want hij werd in de jeugdsoos vertoond bij ons ik meen een week na Emanuelle, waarna de zaal opvallend snel leeg was. Na Emanuelle, want na Papillon heb ik nog chips gegeten en tonic gedronken en meerdere potjes geflipperd en/of tafelvoetbal gespeeld. Ja kinderen zo ging dat vroeger voor we Insta hadden.

Over film en Insta gesproken. De smurruf (voor foto zie smurfentocht) zit wel op Insta en die werd benaderd door een modellenburo uit Madrid (zie Sevilla viezeverza) en die kregen een vraag van een regisseur zo van hebben jullie iemand die ken drummen (de smurf kan drummen) dus toen zeiden ze ja en toen is de smurf ingevlogen om auditie te doen tegelijk met allerhande acteurs en nou heeft die gek een halve hoofdrol geregeld daaro. Dus hij was van de week weer ingevlogen voor de wapentraining en toen heeft-ie heeft een hele ochtend staan klootviolen met een AK47 op een schietbaan met scherpe munitie en daarna istie 's middags weer teruggevlogen want ze viendinnetje had 's avonds d'r verjaardagsfeessie.
Ik kan er met me pet niet bij. De hoofdrolspeler stond in z'n vorige film van diezelfde regisseur tegenover Antonio Banderas. Ik stond dat tijdens de afwas tegen iemand te vertellen gister en die zei 'sounds like a good format for a filmscript'.

En over pet gesproken ik ben gister m'n decathlonpet verloren die ik onderweg naar Albaanieje had gekocht. Ik kwam er pas na 8 kilometer achter dattie niet meer aan m'n stuur hing, dus ik ben niet teruggereeje. Stukkie verder in een dorrepie heb ik toen een recycleshop gevonden en die hadden een mooie groene voor 3 ponden dus ik heb ik nu op. Je kunt niet zonder met een kale kop vind ik zeker als je bedenkt dat betreffende hoofdhuid weinig aan zonlicht is blootgesteld geworden denk ik tenzij je die kale van zuid bent natuurlijk. Hoe zou het daarmee gaan? We zouden na Albaanieje gaan bellen en afspreken, maar er is niks van gekomen. Ja dit is een uitnodiging. Paardepik!

We zitten vandaag op een commerciele slagboomkemping teepuntweepuntvee 20 ponden. Ze hebben wifi, maar de kantine gaat om 18:00 dicht en de mevrouw vertrouwde het niet helemaal wat ik zit te doen dus die hep de WIFI uitgezet. Het gedoe is dat iedereenenzeouwemoer nu met KI bugs in software zit te zoeken en dat er 400 updates staan te wachten die op drie servers moeten. En als je verbinding via je telefoon hotspot er steeds uitklapt is het ook niet leuk. Kijken of ze 'm morgenochtend weer aan durft te zetten, dan doe ik nog een rondje.

Enniewee als je denkt dat ik interessante dingen doe dan moeten we gezamenlijk constateren dat ik me zwaar in de slagschaduw van een puber bevind, maar ik kan natuurlijk wel via afgeleide status proberen om er nog iets interessants van te maken deze zomer.
Wat erg zou helpen is als dat joch me  op de hoogte zou houden van wat hij aan het dooen is, want nu moet ik via ze ma horen dat hij aan het repeteren is met een nieuwe band omdat ze een optreden hebben morgen en dat hij daarna weer terugmot naar z'n appartement in Barcelona. Geen hotelkamer of B&B maar nee een modderfokking appartement. In Barcelona.
Ik heb de fotoos gezien voordat ik wegging en ik zou zo ruilen met het mijne.

Mijn onderkomen heet Perry(2), mijn bed een luchtbed van de Aldi en mijn slaapzak idemdedito.

Het leuke is dat dat ook werkt. En dat ik niet naar de fitness hoef om af te vallen.
Als alles goed gaat, waar het wel op lijkt met al dat op en af, hiero.

21-05-2026 16:01 :: Het staat 6-5

vanochtend nog 1-3 achter

Als ik vanuit huis een stukkie ga fietsen en het is het seizoen ervoor dan tel ik vlinders onderweg. Door de bank genomen zijn dat er een stuk of 14 en 23 als ik via de Broekpolder rij. Het viel me daarom op dat ik gister zegge en schriven en tellen maar 1 vlinder heb gezien terwijl er een vergelijkbaar stuk was gefietst.
Daar stond tegenover dat we wel 3 eekhoornies waren tegengekomen; twee onderweg en eentje op de kemping.Vandaag zijn de rollen omgedraaid want er kwamen maar 2 eekhoornies bij, waarvan 1 dooie op het wegdek geplakte en iets meer vlinders.

Misschien dat er ook dooie vlinders op het wegdek kleefden die we over het hoofd hebben gezien, maar de conclusie is voorlopig toch dat het niet goed gaat met de vliders hier. We mogen nog al eens lekker op een monarchalite waar ik geen aandelen van heb want die hele toko ligt op ze reet naar een vlindertje kijken wegens totaal willekeurige bewegingen door tijd en ruimte maar dan toch altijd uitkomend waar ze/hij wil wezen. Het is tamelijk fenomenaal, maar ik heb het in Engeland nog niet gedaan.

We zaten 22km vann de route op de kemping en ik had BRouter gevraagd om een track terug naar het rooie streepie en ik denk dat ik ergens off road heb aangezet want hij had alle foodpaths gewoon als fietspad bedacht. Dus dat was leuk in het begin, toen een stuk minder leuk met Pools aandoend zand en toen een paar keer wandelen met de wieltjes in de berm want niet te  doen en toen weer wel l euk met asfalt.
Het is prettig rijden hier op asfalt, want als de weg smal is dan wacht achterop komend verkeer net zo lang tot ze er met 3 meter tussenruimte voorbijkunnen. Ik word daar een beetje kriegel van, dus als er gelegenheid is dan duik ik de berm in om ze te laten passeren. Maar ze zijn heel voorzichtig met fietsers, dus ik ben voorlopiig bijzonder blij met het Engels rijgedrag.

noordzeerDe Noordzeeroute mijdt de drukke wegen en doet uitsluitend asfalt. Leuke weggetjes, beetje omhoog, beetje omlaag. Je kan bij omhoog meestal wel zien waar het afvlakt, dus het zijn korte klimmetjes de hele tijd. Het grappige is ook dat ze hagen langs de weg zetten en dat is ook de reden dat achteropkomend verkeer voorzichtig doet met inhalen want je kan nergens zien wat er achter de bocht aankomt. Ik neem ook aan dat die beschutting helpt als je wind tegen hebt wat we nog niet hebben gehad maar zeg nooit nooit.
Het lijkt een beetje op Frankrijk kwa glooiing, maar wel meer boompies (en eekhoornies) want in Frankrijk is het toch vaak meer agricultuur, dus ik beleef het hier als iets afwisselender.

We staan vandaag 75 km verder en ik ga nu uitleggen hoe ik dat ook onderweg in de gaten kan houden. Want Osmand heeft een standje automatisch ergens in de settings en als je dat aanzet dan geeft-ie alles in mijlen. Maar dat is niet hoe we marcheren hiero want dan moet er gerekend worden. Dus ik heb nu ontdekt dat ze in Japan ook links rijden, maar wel alles in kilometers doen (zoals het hoort) dus als je die setting aanzet dan heb je het beste van drie werelden. Dus vandaag hebben we 75 km op linkerweghelften gereden tenzij het vandeweg was want dan rij ik waar het er het gangbaarst uitziet.

Ik sta momentaan op een 10 ponden kemping met het retekoelste sanitair sinds we  op de terugweg uit Kroatieje in de Pyreneejen ergens stonden waar de nederlandse vriendin en de kempingbaas geweldige ruzie kregen en ze in de auto stapte en terugreed naar Amsterdam. Ook daar was er een composttoilet en er staat een foto van ergens bij het reisverslag. Wacht ik zal hier ook even een foto van maken voor morgen. Ik heb deze kempingbaas al verteld dat het de coolste kemping is waar ik in de UK op heb gestaan en hij vroeg of het de eerste was. We moesten lachen, maar ik denk dat dit moeilijk te overtreffen gaat worden.
Hij vertelde ook dat het vanaf morgen de hele week vakantie is en alle kempings snel volgeboekt zullen zijn dus hij zei ga lekker wild kamperen anders. Ik denk niet dat er veel kempingbazen zijn die dat zeggen tegen hun klanten. Hij rrealiseerde zich dat zelf ook denk ik, want hij zei daarna je kan natuurlijk ook 6 weken hier blijven staan.

Ik denk dat ik dan klachten zou krijgen van het thuisfront (of wat daarvoor door moet gaan), dus ik heb z'n voorstel vriendelijk afgewezen. Want het is echt een leuke kemping maar om er 6 weken lang iets leuks bij te verzinnen lijkt me iets te veel gevraagd.

20-05-2026 14:07 :: Gedoe en geval

van die dingen

Inatk val zelden, maar ik ging gister even supersuf op me giechel. Of eigenlijk begon het gezeik al bij De Maastunnel. Je moet voor 21:00 op de boot zijn, dus ik had bedacht dat ik om 18:00 op pad zou gaan. Hele dag zenuwachtig, niks te doen behalve de vuilniszak in de konteener en de stekker van de koelkast eruit. En toen was het 6 uur en het regende. Dus ik op de Westzeedijk bij het stoplicht voor de Maastunnel m'n bril af om droog te maken. Breekt het pootje af. Dus ja wat dan. Terug. Maar die boot die wacht niet.

Op zo'n eerste dag wil je het allemaal een beetje relaxed doen. Dat plan viel meteen in het water want na het vervangen van de zonnebril lag ik 3 kwartier achter op schema. Dus toen bennen we naar station Blaak gereeje en hebben we de Geetee en mijzelve op de metro gezet tot Slamuis en toen waren we ruim op tijd bij de boot. Je kan er beter vroeg dan laat zijn, want je fiets moet bij de motoren op dek 3, maar al die motoren staan vast met spanbanden en dan kan je er haast niet langs met je fiets. En boos kijken allemaal, want zoals reeds eeder elders vermeld vallen die motorgasten met hun allunimiummoeilijkwoord koffers stuk voor stuk om van de stoerheid.

steenaaEnniewees waren we op de oprijplank op ons muil gegaan omdat er een meneer boos was dat we ons eigen langs de slagboom hadden gewurmd toen het licht op groen ging maar de slagboom dichtbleef. We keken naar hem en niet naar het wegdek en het is echt gigaglad daar dus hup daar lagen we. De mevrouw bij de incheck had gezegd dat we door mochten rijden de boot op, maar daar was hij het niet mee eens. Ook niet toen ik op de grond lag. Er was nog een meneer met een ander kleur hesje (groen) die stond te zwaaien dat ik door mocht lopen/strompelen, dus de meneer met het oranje hesje was een beetje overruled en ook schuldig aan het laten vallen van een welhaast maar nog niet helemaal bejaarde fietser en ik hoop dat hij wordt ontslagen nu.

Het was niet het droomvertrek waar ik 2 jaar naartoe had geleefd, maar ik pleur om de 5 toggies wel een keer om, dus we kunnen er voorlopig weer tegenaan.

Omdat het hier een uur vroeger is dan bij ons in Europa was het niet meteen duidelijk hoe laat we zouden aankomen. Ik had 6:30 gezien en ik was om 5 uur wakker dus toen ben ik maar opgestaan. Overigens is slapen op de boot echt raar want die motoren trillen door het hele schip heen en als je in je kooi ligt dan voelt het net alsof je spieren de hele tijd samentrekken. Ik heb dat welles als ik onderweg ben, maar gister is er niet veel gefietst dus het lag echt aan die boot. Schip.
We mochten er pas om half 7 af, dus ik had makkelijk nog een uur op m'n nest kunnen liggen, want ze maken je sogges wakker met herrie via de intercom omdat ze je ontbijt met koffie willen verkopen.

We zitten momenteel op de Noordzeeroute, of iets in die buurt. Ik had een tip gekregen over de kemping waar we nu staan en die had ik gemaild en toen zeiden ze kom maar kost 12 ponden en geen douchemuntjes. Dat zeiden ze niet maar dat heb ik daarnet geconstateerd. Lekker heet maar wel raar dat de drukvoorwaterknop buiten het doeshokje zit. Het is lekker rustig hier en ik sta op plek 13 en ik vond dat gezien het rare begin van deze tocht wel toepasselijk. God weet wat er nog meer voor ellende aankomt.
Je kan hierheen fietsen vanuit Harwich en als je overvaart met de pontjes overal is het 25 km en anders 65. Ik wilde wennen aan links rijden dus ik ben via Ipswich hiernaartoe gereden en het ging redelijk maar nog niet soepel. Als ik rechtsaf sla dan heb ik de neiging om aan de rechterkant van de weg te blijven rijden en ik denk dan ook op zo'n kruispunt als ik naar links kijk er komt niks aan maar je moet naar rechts kijken.
Van die dingen. Gelukkig was het niet erg druk op de weg om half 7.

Het gaat hier hobbeldebobbel, dus dat zal ons gaandeweg wel weer gaan opbreken, maar voorlopig beschik ik over voldoende reserves (ahum). Ondanks dat denk ik dat we het weer langzaam gaan opbouwen want er  is 2 jaar niet serieus gefietst. Voorlopig rond de 60 en ik ga NU kijken of er een kemping ergens zit op die afstand.

02-05-2026 13:13 :: Voorbereiding?

doen we niet aan

ssNeemt niet weg dat er een paar dingen geregeld moeten worden. Je moet je paspoortnummer doorgeven aan de Stena na je boeking. En in Engeland willen ze dat je een ETA (electronic travel authorization) aanvraagt voor 24eurinogeenbeetje. Dat is digitaal gekoppeld aan je paspoort, dus geen extra papiertjes of zo en dat kan je gewoon via het web aanvragen. Ze trekken alles uit de kast om je met een app op te zadelen, maar als je dat allemaal negeert dan kan je gewoon via je browser een foto van je smoel en een foto van je paspoort opsturen, liegen over je strafblad en dan heb je binnen 10 minuten je ETA.
YMMV.

Het enige vastomlijnde plan eswiespiek is om een offroadroute door Schotland te rijden. Die werd genoemd op de BBC en we hebben er een gpxtrack van gevonden. En dat we vandaaro naar de Hebriden willen wegens strand en vorig jaar niet in zee gezwommen. Wacht ik pak de Open Street Map er even bij. Er bestaat een NCN6 oftewel de london-lakedistrict route maar die ziet er een beetje toeristisch uit en wij proberen altijd net te doen alsof we geen toeristen zijn. Eigenlijk is de standaardprocedure dat ik op de kaart kijk waar de groene vlekken zitten zijnde natuur en dan met Brouter iets verzin. Als je dat daar doet dan ligt de Eurovelo 12/Noordzeeroute door oost Engeland meer voor de hand. Dan besparen we zo maar ff 220 kg CO2 staat er op de eurovelosite. Grappig. Misschien gaan we nog ergens oversteken naar de Lake District want ik ben nieuwsgierig naar Manchester. Dan moeten we naar het begin van die Badger Divide en vandaar willen we naar de Hebriden en verder weet ik het nog niet, behalve dat we Ierland in de rondte willen met de Eurovelo 1 en dan door Wales naar beneden om ons respect te betuigen bij Doby's graf en er een foto te maken om naar een collega te sturen die ons op het bestaan van dit monument wees.

Ik ga de totaal achterhaalde campings van Archie van een paar jaar terug op de telefoon dingessen en dan eens kijken waar we de eerste nacht gaan slapen (ja op de boot, maar daarna) de tweede nacht gaan slapen en wat er eigenlijk aan campings is/was daaro.