Als je hip(ster) wil zijn, moet je tegenwoordig een hele ouwe Nokia hebben. Ik had erg lang een Nokia, maar niet lang genoeg. Als je gaat fietsen moet je kijken welke kant het op is naar de volgende camping en dat kan niet met die oude Nokia's. Dus toen heb ik voor de fietstochten ook een smartfoon gekocht.
Je kan ook een apart apparaat kopen voor de navigatie, maar als je je smartfoon meeneemt is dat dubbelop. Bovendien zijn die dingen drie of vier keer zo duur als een goedkope smartfoon en vreten ze batterijen. Plus dat ze je positie niet in realtime kunnen doorsturen, wat ik leuk vind want dan kunnen alle Trektorfans op de kaart zien waar hij is.
Ik ben dus begonnen met Goegelmeps op de goedkoopste smartfoon die ik kon vinden: een Motorola Defy Plus. Dat is een vrij stevig dingetje, waar alleen de miniusb poort, waar je de kabel van de lader in moet stoppen, vrij kwetsbaar bleek. Ik denk dat dat niet aan het toestel ligt dat die poort kapot ging, maar aan het specifieke gebruik en vervoer ervan op mijn fiets. De telefoon zit in een hoesje op m'n fiets en er staan daardoor wat rare krachtenop de laadstekker van het kabeltje bij het fietsend laden. Die kabeltjes zijn makkelijk te vervangen als ze wiebelig worden van alle kabelstress, maar die ingang in je telefoon niet.
Om die reden is het eigenlijk handiger om je telefoon uit z'n dwangbuisje te halen en 's nachts in je tent op te laden, maar dat betekent dan weer dat er een accu tijdens het fietsen moet worden geladen en dat betekent verliezen. Het is het effisjentst om direct te laden, maar je moet dan wel goed kijken hoe je de stekker in je telefoon douwt. Er zijn usb-kabels met haakse stekkerts te krijgen en dat kan een betere optie zijn om kabelstress te vermijden.
Mijn leptop lijdt onder hetzelfde euvel. Als ik die tijdens het fietsen bijlaad dan hobbelen we de hele tijd over allerhande wegdek en dat heeft hetzelfde effect op de aansluiting in de leptop. De telefoon-USB-aansluiting heeft het 3 jaar uitgezongen, de laptop maar 1 jaar. Ik heb de telefoon vervangen door een Nokia 1, een apparaat dat 2 simkaartjes lust wat handig is als je je bundel uitfietst op de Balkan wat bij mij al ruim een jaar in de planning zit. De micro-USB-aansluiting in m'n leptop heb ik van het print afgezaagd en ik heb in de plaats ervan een draadje op de aansluitingen gesoldeerd met een robuste voedingsstekker aan het andere eind.
De Nokia 1 is toevallig ook de allergoedkoopste smartfoon die er is. Waarom wil je de allergoedkoopste? Dat wil je omdat die een klein schermpje hebben en dus in je tasje passen, maar ook omdat kleine schermpjes minder stroom verbruiken dan grote schermpjes. Ze hebben doorgaans een lousy processortje dat ook weinig stroom vreet en er zit een aparte superzuinige versie van Android Oreo op die 'Go' heet en allerlei shit die je toch niet nodig hebt niet opstart als je 'm aanzet. Sommige low end telefoons laden om die reden apps sneller dan de topmodellen.
Als je 'm onderweg wilt opladen dan kan dat (zonder bufferaccu!) met de minimal lader (kost 7 euro om zelf te bouwen). Als je met deze combinatie op pad gaat, dan heb je voor 100 euro een goedkope prima werkende batterijvrije en lichtnetonafhankelijke navigatieoplossing.
Als je iets ingewikkelders wilt dan kom je al snel uit bij Jens en zijn forumslader. We zijn urlieadaptor in die zin dat je hier (al sedert 2015!) de enige steekhoudende informatie over het apparaat in de Nederlandse taal vindt. Ik heb er twee gebouwd inmiddels en ik laad er onderweg mijn veredelde notebook en m'n telefoon mee op.
Dat werkt dusdanig goed dat mijn record zonder lichtnet nu op 5 dagen staat omdat ik daarna te hard stonk wegens dat geen lichtnet ook vaak geen douche betekent.
In Nederland gaat navigeren helemaal goed met Goegelmeps. En ook in het buitenland kom je met Goegel op plekken waar je anders nooit gekomen zou zijn. In Zuid Frankrijk ben ik zo op 1 dag door 3 romakampen gereden. Dat zijn eigenlijk ook campings natuurlijk.
Goegelmeps wil dat je oplijn bent de hele tijd en doorgaans is dat geen probleem maar soms wel. Vroegah ree ik nog wel eens een grens over en dan moest ik eerst een andere simkaart kopen voordat goegelmeps het weer dee.
Tegenwoordig gebruik ik de offline kaarten van Osmand die je thuis in je telefoon kan zetten. Het kan ook buiten ergens, maar via wifi scheelt geld.
Ik vertel hier meer over dit appje. Ik ben met Osmand door Denemarken gefietst en ik ben geeneen romakamp tegengekomen. Misschien komt dat omdat er zoveel Duitsers waren. Osmand is een zogenoemde navigatie app en die vreet stroom. Als je er een dagje mee rond wilt fietsen, dan heb je een naafdynamo nodig. Een velgdynamo kan ook, maar die maakt meer herrie en je moet ook wat harder trappen. Ik heb hier ook wat over naafdynamo's en mobiele telefoons neergezet.