Kwa kampeerspullen heb ik niet zo veel bijgekocht want het meeste had ik al. Een katoenen tent van 40 jaar oud van de Perry Sport - een éénstoks die inclusief 23 haringen bijna 5 kilo weegt. Een slaapzak van 8 euro van de Aldi (die inmiddels is vervangen door eentje van 40 euro van de decathlon (dons!) die kleiner is, die weer vervangen is door eentje van de ALDI die 7 euro nog een beetje kostte en nog kleiner is. Als ze in de de bilt denken dat het snags onder de 10 graden is neem ik tegenwoordig die twee kleintjes mee.
Een Camping Gaz gasbrandertje waar die doehetzelfzaak-gaspatronen inpassen. Het voordeel is dat die echt overal waar ik geweest ben te vinden zijn. En een aluminium pannensetje met daarin een schuursponsje, een aansteker, een plastc flesje met olijfolie en een flesje met afwasspul. Verder een luchtbedje en wat kleding.
Ik heb ontdekt dat een sneldrogende broek minder irritatie oplevert aan het zitvlak. Een achterzak voor je portemonnee is handig. Verschillende broeken zorgen ervoor dat de naden steeds op een andere plek irriteren, en dat is ook handig. Verder een muts en een petje, een regenjack van de ALDI, overschoentjes voor over me sandalen als het regent en koud is, een tweedehands trainingsbroek, een Engelbert Strauss katoenen trainingsjackachtig iets, een sweatshirt, drie t-shirts van "polycotton" ook van de Engelbert die snel drogen en minder stinken, een onderbroek (voor als de naden irriteren), twee paar sokken, een paar sandalen (met een voldoende dikke zool!), een paar oude hardloopschoenen, twee lakenzakken (één voor over het luchtbed, de ander om niet direct tegen het plastic van me slaapzak te liggen), een theedoek, een handdoek, een plastic campingbord om van te eten, een lepel en een vork waar ik de helft van de houten handvaten van heb afgezaagd, een zakmes met een mes en een blikopener - ook van de Aldi -, een toilettas - van de Aldi - met toiletspullen waaronder een blikje beebiezinkzalf tegen de onverhoopt zere reet en oordoppies. Vergeet nooit je oordoppies want je komt altijd op een dag op een kemping met veel herrie. En dan nog twee instant noedelsoepies met sesamsmaak in plastic zakjes van de Wah Nam Hong als noodrantsoen.
In de regen doe ik me regenjasje aan en verder gewoon korte broek en sandalen. Als je 's zomers geen gekke dingen gaat doen, dan zou ik geen regenbroek meenemen. Naar Denemarken had ik 'm wel mee, en daar heb ik heel veel regen gehad, maar ik heb 'm nooit aangedaan.
Als je in de kou rijdt, dan is zo'n strak polyester truitje met lange mouwen handig. Het houdt je lichaam wat droger en dat scheelt echt een slok op een borrel als je na een beklimming naar beneden suist. Als je er in slaapt ben je minder bebijtbaar voor teken, ook, denk ik.
In me frametasje zit een reservebinnenband, een Lezyne fietspompje met een halve rol duktape er om heen gewikkeld, een poetsdoek, een multitoel van de ALDI met een kettingpons en een bandenplaksetje. Verder heb ik nog een brooddoos met een versnellings- en een remkabel, een (echte) extra brede bahco met smalle bek en korte handgreep, een punttangetje waar je mee kunt knippen ook, een extra achteras mee met een conussleuteltje 15 om die as los te kunnen draaien, en een pignonafnemer (een gewone, niet zo'n next best ding). Als je je fiets tegen een muurtje zet, je wiel rechts uit het frame haalt, de afnemer erin stopt en met je ene voet je wiel fixeert door de crank beneden te houden is het mogelijk om met je andere voet de bahco op de pignonafnemer naar beneden te duwen en zo de borgring voor je cassette eraf te draaien. Probeer het maar eens; je wordt er best lenig van ook. Het scheelt je bovendien 20 euro, want die next best dingen zijn behoorlijk aan de prijs.
Verder heb ik nog een led zaklamp met een echt bizarre lichtopbrengst en een usb-oplader voor de 18650-accu die in die zaklamp moet. Die laatste blijft tegenwoordig thuis, want je kunt met zo'n 18650-accus makkelijk 3 maanden licht maken.
In een zeepdoos heb ik dan nog de nodige boutjes en moertjes, spaaknippels, lagervet, en een balhoofdlager. Reservespaken zitten in m'n zadelbuis.
Wat je ook wil is een aluminium schermpje dat je om je brander en je pannetjes kunt zetten, want dat scheelt behoorlijk op de stookkosten. Ook neem ik pleisters mee, een klein flesje betadine, watjes, hansaplast, verbandgaas, een snelverbandje nummer zoveel en een tekenpincet. Ik had eerst een tekending met een sleuf die je eroverheen moet trekken, maar dan bleef de helft van de teek zitten en met een pincet kun je de benodigde draaiende beweging maken als je het ongedierte eruit trekt, en dan komt de kop wel mee.
Ook het opvouwstoeltje gaat altijd mee. Toen ik voor het eerst voor een lange tocht vertrok dacht ik nog: wil ik dat stoeltje 3500 kilometer meeslepen en het antwoord is volmondig JA! Na een dag fietsen is het echt zalig om op de camping lekker in je zeteltje te hangen, dus mijn tip1 is: bespaar daar niet op.
Ik heb wel de onderste buisjes vervangen door rvs pijp want dat aluminium is op die plek niet echt duurzaam.
Aan de fiets hingen eerst twee bidons, maar ik heb nu twee petfleshouders omdat ik in de praktijk nooit fietsend bleek te drinken en bidons een raar smaakje aan je water geven. Je hebt petflessen van 0,75 tot 2 liter dus je bent ook lekker flexibel dan en het is denk ik ook beter voor het milieu als je ze wat langer gebruikt. Je dient op dorstige trajecten om het kwartier iets te drinken en meestal komt er op die trajecten ook wel water uit de muur om de zoveel kilometer. Desondanks is het handig als je gaat wildkamperen om veel water bij je te hebben omdat je 's avonds pasta moet koken en ook na de inspanning veel dient te drinken om je vochtverliezen aan te zuiveren. Schrik niet als je op een dag 7 liter vocht nuttigt. Met petfleshouders heb je een smoes om om het kwartier even te stoppen wat schuldgevoeltechnisch handig is als je bergop gaat en je water smaakt ook lekkerder. (ik mag van mezelf nooit stoppen tijdens een klim tenzij ik echt hongerklop heb).
Tip 1a: als je, zoals ik, van stevig doorstoempen houdt, dan is het handig om om de zoveel tijd een multivitaminebruistablet in je waterfles te gooien. Als je gaat shoppen zoek dan iets waar ook zink en magnesium in zitten. En tip 1b is: om een bidon schoon te maken kun je er zo'n kunstgebittenreinigerbruistablet ingooien. Als je je bidons toch schoon gaat maken, moet je voor de grap ook eens dat drinktuutje uit het dekseltje van je bidon wurmen; daar blijft ook heel veel vieze rommel in plakken.
Na een dagje fietsen wil de slaap altijd wel komen. Desondanks heb ik in den beginne kwa luchtbedje gek gedaan en iets belachelijk duurs gekocht. Het is een exped met dons er in. Ik leg een lakenzak over dat luchtbedje, dat overigens de kortste is die ze hebben, want uit eerdere reizen weet ik dat je maar tot je knieën op je luchtbed hoeft te liggen om comfortabel te slapen. De investering in je thermo luchtmatras kun je dus uitstekend compenseren met een supersuf slaapzakje. Dat is tip nummero 2.
De donsluchtbedjes van Exped hebben in de loop van de tijd bewezen dat ze ploppen na verloop van tijd; dwz dat de scheiding tussen de banen loslaat. Ik heb onder garantie een nieuwe gehad die inmiddels ook alweer geplopt is en dit maal een week buiiten de garantie (hoera!). Ik heb toen voor 90 euri iets glimmends in Berlijn gekocht dat ook voldoet. De berlijnse heeft iets dat isoleert van binnen en horizontale banen wat iets wiebeliger slaapt en enig wennen noodzakelijk maakt.
De Lidl had deze zomer (2017) een ongeisoleerd vertikaal luchtbedje te koop voor 11 euro dat licht en klein is en waar ik ook prima op slaap. In mijn praktijk is die isolatie in warme landen alleen maar vervelend. Hij is bovendien minder lang dan die uit Berlijn wat in mijn tent een voordeel is dus ik denk dat ik de lidl de komende tochtjes ga gebruiken. [Hij is 7 jaar tot volle tevredenheid in gebruik inmiddels en heeft de neiging bij het ventiel wat te lekken, maar dat blijkt met Bison Max Repair goed te verhelpen.]
Eten voor onderweg zit in de rechter voortas. Ik stap altijd rechts af en als ik dan m'n fiets tegen een muurtje of zo zet (het gemak van standaards wordt erg overschat), kan ik er makkelijk bij. Achterop heb ik een weekend tas met daarin m'n tent en me regenjas. Het is dus handig om achterop iets met een rits te hebben. Ik had eerst zo'n superwaterdichte plunjezak die je moet omvouwen (van de Aldi), maar het is een rotklus om daar je etensvoorraad in te doen of je regenjas uit te halen.
Een recente aanwinst waar ik blij van word is een bagagenetje van het paupermerk cordo dat getuige de foto eigenlijk bedoeld is om je voetbal op een voordrager te dingessen, maar dat je ook over die tas die achterop zit kan doen. Het is elastisch dus je kan al je inkopen plus je natte handdoeken eronder proppen en dat werkt prima. Voor ik vertrek haal ik altijd zo'n plastieke diepvries tas bij de ALDI voor onder dat netje en daar gaan dan onderweg de virtualiejen victualiejen me vreten in.
Bij de tips heb ik opgeschreven hoe je zelf zo'n netje kan maken.
Over die tent nog even. Als je een katoenen tent nat meeneemt na een regenachtige nacht, dan dan moet je je tent in principe diezelfde avond zien te drogen, anders krijg je schimmel in het doek. Omdat ik veel regen verwachtte, heb ik voor m'n fietstocht naar Skagen een polyester tentje gekocht. Dat was achteraf een zeer goed idee, want ze hebben daar dus gewoon hollandse zomers, in Denemarken. Met zo'n plastic geval hoef je niet te wachten totdat-ie droog is voordat je kan vertrekken. Als je katoen gewend bent, dan is zo'n lelijk plastic ding echt een stap terug. Maar ze zijn onder deze omstandigheden wel praktisch, en wat lichter bovendien.
Het is in alle gevallen handig als je op een camping een plek zoekt waar je zon hebt 's ochtends, want dan is je tent veel eerder droog. Als je geen kompasbel hebt, dan kun je naar de schotelantennes op de Nederlandse campers kijken. Die wijzen naar het zuid-oosten.
Die tas zit op de achterdrager vast met een spin. Je wilt echt een spin, achterop. Hier komt tip 4. Onder die spin kun je de handdoek doen, waar je je de dag ervoor mee hebt afgedroogd en die 's nachts in je tent natuurlijk niet droog is geworden. Hij wappert dan vrolijk mee, en voor je 10 km gefietst hebt, is het ding droog. Ik doe hetzelfde met de (zwarte) theedoek die ik meeneem, en die vooral gebruikt wordt om 's ochtends het water van de onderkant van de binnentent af te vegen.
Tip 5 is dat je na het bezoek aan de bakker je stokbrood onder je handdoek kunt stoppen. Als je je handdoek er strak overheen trekt, wordt het brood niet geplet door de spin en blijft het goeddeels uit de zon.
Ik vind het prettig om met een zonnebril op te fietsen. Het heeft een groot nadeel want je ziet het scherm van je telefoon minder goed, maar het geeft wel veel rust aan je oogies vooral ook omdat er geen beesten meer invliegen.
Inmiddels heb ik een waanzinnig blits model gevonden waar ik helemaal gelukkig mee ben. Zonnebrillen kunnen namelijk bij het fietsen voor pijn in je nek zorgen. Ik heb een ligstuurtje en als je daar op ligt, dan moet je je hoofd naar boven tillen om vooruit te kunnen kijken. Bij m'n vorige bril keek ik snel tegen die bovenrand aan waar de glazen aan vastzaten als ik wat verder op de weg wilde kijken, tenzij ik me hoofd nog verder optilde. Ik heb nu een veiligheidsbril gevonden bij een zaak voor scheepsbenodigdheden verderop hier met getinte glazen en een miniem bovenrandje waar je bovendien doorheen kan kijken, en dat scheelt echt. Ze kosten iets van 7 euro. Contant betalen.
Als ik nog andere dingen bedenk die ik vergeten ben, zet ik ze er nog wel bij. Alleen de voordrager, de tassen, de fietspomp, het stoeltje, de bahco en dat eerste luchtbed waren vrij prijzig; de rest is allemaal spul dat ik al heel lang had of goedkoop bijelkaar is gescharreld.