Okee bikepekking kenden we al maar er is nu ook biketrekkingpekking en dat is wat ik ga doen met de Gator, voornaam Ali. Ik heb het niet zelf bedacht want in de angelsaksische landen heeft een reisfiets doorgaans altijd een reesstuur en aan dat reesfreem worden dan allerlei tassen gehangen.
Ik heb in een opwelling een grevvelfiets gebouwd en ik ben gewoon benieuwd of je met zo'n reesstuur fijner onderweg bent omdat het efficiënter rijdt en omdat iedereen het over bikepacking heeft tegenwoordig.
Ik heb wat dingetjes aangeschaft waarvan ik dacht dat ze handig zouden zijn. Ligstuurtje, freemtassie voor de fietspomp en de bandenplak, naafdynamo en toen ook nog glimmende nieuwe zonnegele Ortliebpies. Hele grote van 35 liters waar veel inkan maar niet hoeft. Ik had bedacht dat ik geen voortassies wilde wegens het fietsmodel en dan moet je dus zo'n trendgevoelige tas onder je stuur. Toen ben ik gaan zoeken en toen heb ik iets gevonden voor weinig bij de dump en dat heet een parachutistentas en die is 40 breed en 15 in doorsnee of zo en die past pesies onder me stuur en ziet er cool uit bovendien wegens oranje letters dus oranje is inmiddels de steunkleur van de Gator geworden.
De paratas ziet er op de foto waterdichter uit dan hij in de praktijk is denk ik, dus het is het handigst om er dingen in te doen die tegen water kunnen zoals tenten of andere dingen nadat je ze waterdicht hebt verpakt.
In het kader van de gewichtsbesparing en een zekere nieuwsgierigheid heb ik er ook
bij aangeschaft. De hengsels van de paratas zijn afgeknipt en ik heb een iets te kleine 6-liter compressietas gekocht voor me slaapzak want die moet er in en eigenlijk wilde ik ook een erbijinpassend tentje en dat gaat met Perry niet lukken dus ik had ook een nieuwe tent besteld met een binnentent bij de tarpwinkelsite waar ik op terecht was gekomen. Het is een plastieke 1 stoks van 1.25 meter hoog wat best laag is, maar er zit een miniem voortentje bij als we de foto mogen geloven want ik heb 'm nog niet opgezet.
Het is eigenlijk een tarp maar dan in tentvorm dus hij weegt veel minder dan perry die van katoen is en 25 rotsharingen van de ALDI behoeft en hij is ook een stuk kleiner op te vouwen net als de binnentent.
De binnen- en buitentent passen pesies met een gecomprimeerde slaapzak en een extra binnenband en een opvouw rugzakje in die paratas en ik had nog wat rugzakbinddingen met van die klikgespen waarmee ik 'm aan me stuur kan hangen dus dat ziet er echt superkoel uit.
Vanmiddag heb ik Ali ze voorwiel uitgespaakt en weer ingespaakt met een LX naafdynamo van de fietsenzaak die niet genoemd mag worden en spaken van 14-280. Ik schrijf dat telkens even op dan weet ik waar de maat staat als ik een nieuwe moet. Die airlinevelgen zijn lekker hoog wat ze wel soort van stijf maakt maar er komt aan de achterkant wel veel gewicht op te hangen, dus het zal me benieuwen hoe dat gata allemaal.
De Ortliebpies zijn overigens ook van de fietsenzaak die niet genoemd mag worden en ik bedenk net dat ik ook nog petfleshouders moet en dat ik die vergeten ben daaro. De Ortliebpies waren duurder dan de tent maar ik vind dat dat mag want ik rij al 8 jaar met die rooie tassen rond en die doen het nog wel maar kunnen eigenlijk niet meer op een mooie nieuwe fiets. Eigenlijk heb ik gewoon een koopspurt. Op fietstassen bezuinigen is dom dus ik ben benieuwd hoe de paratas zich in het wild houdt.
O en met dat freemtassie heb ik ook een kompasbel meebesteld die ping doet want ze hebben die fluitkompassen niet bij de hummah op het moment (ik had opgebeld naar de hummah) en deze fiets heeft een reesstuur dus eigenlijk hoort daar ook een pingbel op. De Trektor was ooit een MTB natuurlijk dus daar kan je concessies doen maar op deze denk ik niet.
Ik had er op dit nieuwe ligstuurtje eigenlijk geen plek voor dus toen ben ik creatief geworden met afgezaagd aluminium en heb 'm op een dwarsdingetje gezet. Wacht ik maak er even een foto van anders blijft het wat abstract. Ernaast zitten een led-voorlampie van de action en daarnaast de fietscompjoeter die er opzat toen ik de fiets kreeg van de vorige eigenaars die nu in Ierland wonen. Ik hoop dat ze deze pagina ooit nog een keer vinden en zien dat hun Gazelle Golfo een puik nieuw onderdak heeft gevonden hoewel hij wel wat gepest is geworden door z'n kleur (licht getint) maar dat het gazelleplaatje voorop de balhoofdbuis weinig twijfels laat over zijn oerhollandse roets.
Maar die kompasbel doet het echt goed kwa het noorden aangeven en keihard pingen - ik denk dat ik er zelfs bejaarden mee de berm inkrijg maar ik ben er nog niet aan toe gekomen wegens kutweer kwa wind en regen momenteel.
Nou ja lang verhaal kort ik heb een hele berg zooi gekocht om te gaan biketrekkingpekken wat denk ik is dat je achtertassen hebt en niet gaat lopen kutten met rare freemtassen en dure donsjasjes en een stomme rugzak waar je onder gaat zweten en je reet zeer gaat doen en te weinig plek voor water en zo wat je bij bikepekking wel allemaal hebt en waar je voor minder veel duurder uitbent. Hoewel dit ook aardig in de papieren loopt inmiddels maar als ik een half jaar niet rook en niet drink dan verdien ik dat makkelijk terug.
We hebben een tamelijk uitgebreide test met bovenstaand concept gedaan en de resultaten zijn hier te vinden.