veni, vidi, fietsie

Ik was laatst bij een niet nader te noemen fietsenwinkel en daar vertelde ik dat het freem van de current trek was gebroken. Nou ja waar het padje vastzat. Dus toen is de foto door weer een andere fietsenwinkel (Frensch Tweewielers) naar Trek die levenslange garantie geeft op freems gemeeld en die zeiden dat het geen constructiefout was. Dat was ook zo want ik had het zelf gesloopt door er een derailleurbeschermer op te zetten maar daar had ik niet goed mee uitgekeken. En toen kreeg ik geen nieuw freem. Dus ik stond dat te vertellen bij de niet nader genoemde fietsenzaak en dat ik de Trektor had gemaakt, al, en dat ik dus eigenlijk al een fiets had, maar dat het leuk was geweest als ik iets van Trek had gehad met 26" wielen om een koele trekkingfiets voor De Smurruf [bijna 11] te bouwen.

In die fietsenzaak, die niet nader genoemd zal worden hier, hebben ze een wat daar 'de cursusruimte' heet. Wat ik niet wist totdat die ene die door Amerika gefietst heeft terugwas en die dus ineens de rommelzolder de cursusruimte noemde. In de cursusruimte lag een freem dat van de hier ook niet nader te noemen eigenaar van die fietsenzaak was geweest. En dat mog ik zomaar hebben! Mits ik het niet zou doorvertellen, dus dat heb ik niet gedaan. Het was voor alle partijen wel meteen duidelijk dat deze fiets de bike4trubbel zou gaan heten.

ewrkbank

Er was wel een probleempje namelijk dat er geen derailleurpadje meer aan dat freem zat. Ook in de laatjes beneden in het rommelhok dat 'de werkplaats' bleek te heten toen die ene die ik eerder al noemde terugwas, was niks passends te vinden. Gelukkig verkopen ze in die niet nader te noemen fietsenzaak ook fietsen die derailleurpadden hebben, dus daar heb ik toen de ijzerzaag ingezet hoewel ze van amunilium zijn. Moeilijk woord. In de padden he, niet in de fietsen. Ik heb er een kloosup van.

padjeEr moesten ook twee gaatjes in want de pad zat met twee boutjes vast in het freem. Twee boutjes die daar in pasten zijn de boutjes die ook in de rohloff schakelbox gaan om 'm dicht te houden, dus nu moet ik de rest van me leven een torx-20 sleutel meenemen als ik met de smurruf ga fietsen.verzinking des bouts pad in freemDie boutjes moeten verzonken worden gemonteerd anders zitten ze in de weg voor de kwikrielies. Dus dat heb ik toen even in de werkplaats gedaan daar, hoewel ze er geen kolomboor hebben die ik thuis wel heb en mijn gereedschap is ook scherper dan daar maar ik laat me daar niet op voorstaan en het is ook best gelukt met de hand.

In de cursusruimte bleek ook nog een bestemmingloze 26" verende voorvork met lockout te staan en die kreeg ik er gewoon GRATIS BIJ!

Ik had ook nog wat andere dingetjes gekocht. Drie shimanokettingen voor 8 speed. Ik hou van 8-speed shimanokettingen sinds ik die in Oostenrijk bij de Fahrradmeister heb gekocht bij waar je die berg opmoet van Benjaminse. De details staan op de site bij de fietsreizen->Kroatie. Die kettingen die zoemden zoals hoogspanningsleidingen waar je onderdoor fietst. Als je dan echt onder een hoogspanningsleiding doorfietste viel je dat niet meer op (dat je onder een hoogspanningsleiding doorfietst EN dat je ketting dat geluid maakt). Dus dat zijn toffe kettingen, want ik heb er iets van 700 km mee gefietst voordat er olie opmoest omdat ze een ander geluid gingen maken.

Verder heb ik een tube smurfenvet gekocht met een spuitding want dat had ik nog niet [wel drie verschillende potten lagervet die maar niet opraken] en een SRAM 8-speed derailleur en een 6 cm ahead voorbouwtje en toen kreeg ik er nog een tecora trapas met fabriekslagers bij waar dat smurfenvet mooi in kan. En er lagen nog een dood balhoofd en een gebruikte petfleshouder ergens die ook mee mochten.

Nou ja om een lang verhaal korter te maken: ik kreeg een hele berg spullen mee en ik werd ontzettend gematst aan alle kanten, op voorwaarde dat ik de naam van het bedrijf en haar medewerkers geheim zou houden. Hieronder staat alles bijmekaar [die schoenen horen er niet bij].

spullen

zadelpenBehalve dat er nu al rohloffonderdelen aan deze fiets zitten, mocht er ook nog op voorwaarde van volledige anonimiteit een zadelpen mee uit het magazijn dat vroeger al zo heette en dat dus nog steeds zo heet ondanks dat die ene dus is teruggekomen. Het is er eentje van 31.6 - toevallig ook de standaardmaat van een vrij bekend merk fietsen waar ik hier geen reclame voor ga maken omdat ik dan emotioneel moet worden.

dood freemDat was wat je noemt een mooi begin van de lente en het was ook nog 1 april.

Wat er nu moet gebeuren is dat de fiets naar de poederkoter moet, want De Smurruf wilde 'm rood hebben wegens lievelingskleur. [Grote Smurruf heeft niet voor niks een rood mutsje jongens en meisjes] En dan moet-ie opgebouwd met de onderdelen van de current Trek die dus helaas is overleden. De begrafenisfoto toen ik 'm naar de andere fietsenmaker bracht staat hier links.

Ik moet nog even in de bak kijken of ik nog een triple 42-32-22 heb liggen, want je kan een jongetje van bijna 11 niet opzadelen met 48-38-28 denk ik die ik zeker nog wel heb liggen, ergens.

Ik heb geen zin om in die bak te gaan graaien want dan heb ik meteen weer vieze klauwen en ik ga voetbal kijken want Sparta komt net op 1-1 tegen NAC dus ik schrijf later verder.

Waaahjammer het bleef 1-1 maar het freem is naar de poederkotert voor ral 3020 en dat blijkt dus het rood der deutsche Fahne te zijn en ik heb stickerts besteld. De smurruf kennende moet het wel een beetje satanies/blackmetalachtig dus dan zit-ie goed met die kleur rood en het wordt dan allesbijmekaar zoiets:

stickert
Dat zwart rijmt dan weer mooi met de voorvork en dan hoeft daar geen rooie lak op in ieder geval dus dat scheelt weer.  Die voorvork met die lockout en instelbare voorspanning is wel heel wat beter dan wat ik zelf op me fiets heb zitten, maar hij past niet in de Trektor omdat die een grotemensenbalhoofd heeft. Wel komt mijn ouwe achterdrager op de nieuwe smurfenfiets en ik wil zelf een nieuwe met zo'n extra stangetje dat je tassen lager komen te hangen en dat je je tassen ook los kan maken zonder eerst de tas met de tent en de regenspullen er af te halen. Plus dat je zwaartepunt achter dan lager komt en volgens die ene die een heel stuk door Amerika was gezwabberd helpt dat tegen het zwabberen maar volgens mij kan je beter je voortassen lager hangen, dan, maar we zullen zien en ik moest toch een nieuwe. Zijn er eigenlijk mensen die dit allemaal lezen?

pentagrammetjeDris een stikkerdecoratie aan toegevoegd nog die niet helemaal goed gelukt is zo te zien maar dat mag mijn pret niet drukken. Het komt morgen binnen, maar het poederkooten duurt nog minstens een weekje. Het moet allemaal de 23e af wezen lees ik net want dan komt meneer voor de meivakantie dus alles ligt op schema.

Omdat ik wat spulletjes en dingetjes moet hebben was ik op de site van Rose want die verkopen shimano's tegen een prijs waar de gewone fietsenboer het nog niet eens voor kan inkopen. Ik heb toen een vernietigende recensie geschreven over de RST-Capa 26 insj verende voorvork. Ik had die mee naar Kroatië vorig jaar, maar het begon al bij het monteren dat er flink gefreesd moest worden om de balhoofd cup vlak op de kroon te krijgen. Eigenlijk wilde ik 'm toen al terugsturen, maar toen was-ie al gefreesd. Daarna ben ik er mee door Nederland gefietst en toen zat er na 1000 km al behoorlijk wat speling op de glijlagers. Dat zijn gewoon PVC achtige pijpjes die in de buitenbuis zitten geklemd, en de binnenbuis hobbelt daar doorheen.

Werd ik vanochtend gebeld uit Duitschland wat er allemaal in godsnaam aan de hand was en waarom ik 'm niet had teruggestuurd. Dat had ik overwogen, maar ik had de stickers er al afgetrokken en 'm in de gungrey plastidip gezet en verder gaat dat lastig als zo'n ding in je fiets zit en ik had verder geen vorken liggen. Maar vandaag had ik wel een vork liggen: ook een RST Capa, maar uit de overleden Current Trek. Die is inmiddels 13 jaar oud, dus die heb ik vandaag even opengeschroefd want dat was nog nooit gebeurd. Er zitten 2 veren in. In de nieuwe Capa zit maar 1 veer aan 1 kant en aan de andere kant zit helegaar niks. Aan de ouwe Capa valt niks in te stellen, kwa voorspanning, op de nieuwe wel. Maar dat weegt niet op tegen het feit dat de ouwe na 13 jaar geen krimp heeft gegeven. Er zat nergens roest of zwarte plekjes op, ook, en al het ouwe vet plakte nog netjes overal waar het hoort te plakken. Ik heb dat wel vervangen door het onlangs aangeschafte smurfenvet, want dat mag wel na 13 jaar. Het heeft niks met de smurfenfiets te maken maar omdat ik hier nu toch ben zet ik die foto er toch maar even bij. Als je heel goed kijkt zie je ook nog een oldmanmountain voordrager op de buitenbuis.

RST Capa old skool

Er is echt niks aan te zien, kwa ellende, want dat bruin op de veren is gewoon de lak uit de fabriek en ze veerden ook nog gewoon. Dus ik heb alles gesmurfengevettert en toen weer inmekaar gezet. Maar je kan wel zien dat het waar is wat ik elders al eens opschreef dat goedkope verende voorvorken het mooiste is wat je in je fiets kan hebben en dat ze geen onderhoud hoeven als je ze maar niet buiten in de regen laat staan. Er moet wel een caveat bij want de nieuwe RST Capa's zijn volgens mij gewoon minder goed dan de ouwe.

Daarna heb ik 'm in de Trektor gedouwd en de nieuwe Capa heb ik ook nog even uitelkaar gehaald en nagekeken en daar zaten wel wat schrammetjes op de binnenbuis maar niks ernstigs verder en die is nu onderweg naar Rose hij liever dan ik want het is geen lekker fietsweer vandaag. Ik ben benieuwd hoe dat verder gaat want ik hoorde vandaag dat je een jaar garantie hebt en ze zijn net een jaar geleden gekocht, maar ze waren na twee maanden al naar om mee te fietsen. Ze zijn niet uitmekaar gevallen of zo, maar ik zat er toch niet heel lekker op naar Kroatië en terug en zo. Ze voelden ielig en de ouwe voelen solide, ondanks dat de binnenbuis ook maar 1 insj dik is.

Pesies ongeveder anderhalve week later heb ik gebeld met de poederkoter en het was volbracht. Dus dan is het tijd voor de bordesscene:

bordes sceneDe zon is een beetje oranje maar hij is dus echt helemaal deutsche fahne rot. De poederkotert zei dat ze 35 minuten hadden staan stralen maar je kan nog steeds de ouwe stickerts door de lak zien als je goed kijkt maar daar komen weer stickerts overheen dus dan ga ik niet lopen zeiken. Er zat blanke lak op zeidie wat ik ergens wel begrijp want ik doe ook blanke lak straks over de nieuwe stickerts.

De volgende vraag is dan wie die boutjes drin heeft gedraaid/laten zitten. Zo te zien is dat mijn schuld, maar dan hoef ik ik wel die schroefdraad niet op te tappen en verder zit er geen schroefdraad behalve achter voor dat derailleurpadje.niet tappen

Dus dan is het tijd voor het interessant ogende gereedschap, dat ik nu al voor de tweede keer in 1 jaar ga gebruiken daarmede de aanschafprijs alweer gehalveerd hebbende hoewel ik wel korting had gekregen op de hele bups en ik ben er toch heel gelukkig mee. Hier moet je kijken:

balhoofdfreesKijk nou toch hoe dat amunilium moeilijk woord er af springt! En dan is de veer nog niejeens helemaal aangedraaid. Een feest om mee te werken. Ik ken werkplaatsen waar ze gewoon rode hoofden krijgen als dat moet gebeuren.

conus freesMet deze kan het met twee vingers. Lachend. Ik zou 'm eigenlijk gewoon een weekje moeten uitlenen en dan weer mee naar huis doen gewoon om die gezichtjes te zien dan.

Effe kijken wat heb ik nog meer voor moois. O ja deze de balhoofdconusvlakkert. Dat is om de kroon van je balhoofd te frezen wat dus niet mag van Rose bij MTB voorvorken en als je er iets over zegt dat het nodig is wordt je reactie verwijderd omdat de consument niet geacht wordt om dat te doen. Dan rijdt de consument door de bank genomen met een scheef balhoofd. Nou ja deze had niet echt gehoeven, misschien, maar netjes is netter dan niet netjes. Er zijn mensen in de mobiliteitsbranche werkzaam die me hebben toevertrouwd dit apparaat te gebruiken voor het ontharen van hun schaamstreek, maar als je dan vraagt om een demonstratie staan ze vaak ineens heel schaapachtig te grinniken. Ik zal geen namen noemen, want dat had ik Peter plechtig beloofd.

Je kan bij deze nu wel mooi zien waar je de schroevedraaier drin moet douwen als je de conus d'r weer af wil halen. Maar hij moet er eerst op. Daar heb ik nog een ander mooi apparaat voor dat ook in de gemiddelde SM studio niet zou misstaan. Het is de balhoofdconusaanstampert en hij kan twee maten en je kan er ook nog met een hamer op slaan als je dat wil, maar dat is niet echt nodig. Hij ziet er zo uit:

smIk vind dit verhaal nu al leuker dan alles wat ik tot nog toe heb gelezen over fietsenmaken. Er zit copaslip onder dus dit wordt m'n eerste fiets waar dus 4 soorten vet en pasta in- op- en bijzitten. Dan moet het balhoofd drin. Dat was niet voor niks vervangen, want dat hobbelt een beetje. Even openmaken. Dat kan bij het kleine plastiekeringetje aan de tapse kant. Ik heb een originele o-ringenwipper wegens dat ik het onderhoud aan me duikspullen zelf doe dus die komt in hendie.

hjlkjkjhpopou

Als ie d'r uit is kun je met perslucht het dooie vet eruit blazen; ik heb hier 200 bar dus dat schiet lekker op.

Duiken en fietsenmaken zijn twee hobbies die best goed combineren tenzij je met de fiets naar de duikplaats wil omdat dat gewoon te zwaar is. 17 kilo lood, 12 kilo fles, twee kilo lucht en dan de rest nog die ook zwaar is want net als bij fietsen knap ik ook ouwe duikspullen op - speciaal mark 10's van scubapro want die vinnik echt ontzettend koel. Ik heb er een hele doos van liggen en die doos is ook niet te tillen. Plus dat ze je spullen jatten als je onder water zit en terugfietsen in me duikpak lijkt me geen pretje.

Dan douw je daar smurfenvet in en dan lopen die kogeltjes inene een stukje lekkerder, dus na het proberen nog wat vet erbij (het ouwe vet wordt er bij de tweede keer proberen bij het andere ringetje uitgedrukt), maar nog steeds niet heel erg lekker dus eigenlijk had er gewoon een nieuwe in gemoeten maar deze doen het ook nog wel even.

klkljhDan moeten de balhoofdkups erin geperst worden. Het kan ook gewoon met een hamer, maar dat is een beetje een wereldfietsersoplossing en het geëigende gereedschap ligt hier verder toch maar te verinteresten dus ik doe het komilfoo.
Kijk op de achtergrond staat de Trektor met de nieuwe ouwe vork. Daar moet ook nog van alles aan gebeuren voordat ik naar Lviv vertrek. Ik ga naar Lviv denk ik deze zomer, want dat klinkt als een lifestyle blad waarvoor ik niet in de doelgroep zit. Vorig jaar wilde ik naar Krk in Kroatië omdat dat als een vastgelopen balhoofdlager klonk. Lviv ligt in de Oekraïne dus deze keer ga ik niet zo heel veel fietsen; ik verwacht met een kilometer of 6000 wel weer thuis te zijn.

Het is vaak echt gekloot om te zien welke cup boven of onder moet. Regel 1 is de grootste moet onder. Maar soms niet. Je kan regel 1 het beste controleren door de dop die er aan de bovenkant op moet om de boel af te dichten op de cup met het lager en eeveetee centreerringetje zetten om te kijken of dat er gelikt uitziet. Als niet dan moet het omgekeerd weer wat geleerd.

past!

Dan kan de vork er in en dan weten we ongeveer wat we aan speesers nodig hebben want we gaan niet zagen in de vorkbuis want het is de bedoeling dat het een meegroeifiets wordt. Voor de vorm heb ik ook de draad van het bottom bracket opgetapt. Meestal is dat niet echt nodig, maar dat hangt ook een beetje van het enthousiasme van de poederkoter af. De buitenkant van de BB frees ik niet want er komt een JIS in.

De meneer van het poeder is wel helemaal los gegaan in de zadelbuis want ik krijg de pen er bijna niet in. Daar is ook een handig toeltje voor, maar dat heb ik niet, dus ik moet even gaan zoeken waar ik de halfronde vijlen allemaal gelaten had.
Kwee niet waar die vandaan kwam, die vijl, maar die kan bij de vuilnis wegens dat de verref in de zadelbuis harder bleek dan de vertanding op de vijl. Die is er helemaal vanaf gesleten. Gelukkig had ik nog wat schuurbandschuurpapier dat wel harder bleek dus de zadelpen zit er in. Ik heb er een stuk afgehakt want hij liep vererop naar beneje ook vast en voor de smurf hoeft-ie er toch niet zo ver uit voorlopig.hoppa

Ik had een smurfenzadeltje gekregen nog van de vorige eigenaar van de fiets, maar dat is eigenlijk meer een racezadeltje en ik denk dat meneer vrij rechtop komt te zitten als ik klaar ben dus ik heb er voorlopig een wat zachter zadel opgezet.

Okee ik was boodschappen doen en nu heb ik 2 reservespaken voor de Trektor want daar hab ik andere wielen voor gemaakt met idworxposhspoetnikvelgen. Ik heb balhoofdspeesers voor de bike4trubbel gehaald, ook. O laat ik die er eerst even op doen kan het stuur er ook meteen aan. De kabeltjes heb ik laten zitten [wel de roestige uiteinden afgeknipt en iets ingekort, want deze fiets is een stuk kleiner dan de Current Trek die nu dus eigenlijk de Late Trek zou moeten heten waar alles afkomt] want die doen het nog terwijl ik hier dus 50 meter remkabel heb staan waar ik zo dus never nooit vanaf kom.stuur

Het is een verschrikkelijke bende aan het worden hier, want ik heb ook nog 4 banden gehaald ook. Twee voor de smurfentaxi - mijn stadsfiets die Conti Top Contacts had die natuurlijk aan alle zijkanten zijn ingescheurd en waar ik toch maar 1 lekke band in 4 jaar stadsfietsen heb gehad en ik fiets echt veel. Ik heb lekker weer contis gekocht, maar nu cityrijds want die waren niet duur. En voor de bike4trubbel is mijn oog gevallen op Schwalbe Hurrikanes Perfoormens die denk ik best lekker licht rijden en met die noppies aan de zijkant kan je misschien ook nog wat afdeweg rijden, nog, hetgeen voor kinderen niet onbelangrijk is, althans voor dit kind.

Ik was van de week bij de nieuwe giga Decathlon op de Koolsingel alhiero en daar verkopen ze dus binnenbanden met smurfensnot die niet lek kunnen, althans niet dat je band helemaal leeg loopt. Ze kostten 5 euro 5 en dat is dus goedkoper dan de binnenbanden bij de fietsenzaak die ik hier niet mag noemen, en die wel lek kunnen, en toch bij hunnie ook al erg goedkoop zijn want iedere janboerenlullenfietsenmakervandehoek rekent 7 euro 50 voor een binnenband. Misschien dat ze hun personeel minder betalen dan daar want het valt wel op dat iedereen in de werkplaats daar brildragend is. Enniewee. Die snotbanden zijn wel iets zwaarder dan de gewone, maar die Hurricanes zijn superlicht en er zit niet veel aan antileklaag in zo te voelen, dus de smurf krijgt binnenbanden met snot. Ben benieuwd wat het doet, want ik heb er geen ervaring mee.

Wat zit er nog meer aan zo'n fiets? Remmen. O kut eerst boodschappen doen anders zijn ze dicht en heb ik weer niks te eten vanavond. Voor remmen moeten de wielen erin en dan is het handig als de bandjes erom zitten MAAR er zit speling op het voorwiel van de Late Trek dus dat moet eerst.

Ik heb geen conussleutel 14. Dat is nou vervelend. Ik heb wel in me onderweg kit een 15 voor achter maar daar heb je voor niks aan. Dus nu heb ik aan de andere kant van me onderwegkitconussleutel een 14 gezaagd. Wie niet slim is moet sterk zijn. Dus de speling is druit nu en alles druipt van het smurfenvet en de band is ingesmeerd met montagepasta die ik gekocht had omdat ik dacht dat het montagepasta was maar het was dus montagepasta voor banden. Maar het ruikt lekker en het was eigenlijk niet nodig voor deze band-velgcombinatie.

schwalbe hurricane 50-559

Het is eigenlijk best een retekoel bandje. Als die zo in het schap ligt dan denk je van mwah, maar hier wordt een smurf wel gelukkig van. Ook al omdat het een bizar lichtlopende band is in verhouding tot de stoerheidscoefficiënt. Hij is 50 breed, en ze zeggen dat Schwalbes altijd wat smal vallen maar deze dus niet. Hij lijkt een beetje op de Travelconti met die noppen aan de zijkant, maar dan met een wat ieliger gevoel.
Die Decathlon binnenband rochelt als je 'm oppompt. Er zit een elastiekje om en voor wie het nog niet wist en last heeft van een rammelend ringslot: als je zo'n elastiekie van een binnenband een paar keer om het knopje van je slot doet waarmee je 'm door je wiel haalt zeg maar dan rammelt die niet meer terwijl hij toch nog omhoogzoeft als je 'm open doet. Het is best een hoop gezeik zo'n fietsbouwverhaal maar je wordt er niet dommer van.

Zo nou staan er nog maar drie banden in de weg. En drie wielen want ik heb het voorwiel drin gedaan. Het begint al een beetje op een fiets te lijken nu.

sjimano altus maintenanceBen ik even in de bak gedoken en er was inderdaad sprake van crankset [en vieze klauwen] van 42-32-22 en ook nog in goede staat dus dat scheelt weer 18 euro. Ik was destijds een slagje groter gegaan en met deze is niet veel gereden. Ook de shimano Altus voor- en achterderailleurs zijn weer boven komen drijven dus die zijn ook schoongemaakt. Ik hoop dat 115 mm okee is kwa trapas; het ziet eruit alsof het wat weinig is nu de crank op de fiets zit.

Ik zit wel midden in een remmenreinigercrisis momenteel, en dat is denkelijk toch wel 1 van de ergste in het fietsenbedrijf. Misschien is alleen de emvijfkeer20crisis nijpender, maar een dag zonder remmenreiniger is een dag niet geleefd dus nu moet er aanstonds een automaterialenzaak bezocht. Als ik er aan denk neem ik ook meteen voorjaarsremblokken van de Hummah mee. Dat zijn de enige remblokken die het doen als het regent in de Piereneejen en ze kosten drievijftig. Ze zijn duurder geworden ze kosten nu 4 euro. Eigenlijk zoek ik altijd smoezen om naar de Hummah te gaan omdat ze voor 1 euro zakken zoete zachte drop verkopen. Pas als je het probleem onderkend hebt kun je er aan gaan werken.

Kee wat nu. O ja remmen. In de voorvork zaten wel oogies maar geen piemoltjes waar de viebreeks opmoeten en die piemoltjes komen zoals wij allemaal weten of zouden moeten weten in verschillende diktes. Ik had er twee gevonden en ik zeg niet waar anders krijg ik een rekening maar die zitten er  nog niet goed ingedraaid en daar had ik dan weer een ringsleutelset voor gekocht bij de kijksjop omdat ik het zat was naar me auto te lopen elke keer als ik een ringsleutel van een raar maatje nodig had. 9 of zo. of 6.

shimano altusNog steeds geen remmen maar wel alle Altus drop gezet. Puinhoop er moet dus wat ik al dacht een langere trapas in en ik denk dat die gripshifter voor de voorderailleur geen goed idee is. Ik herinner me ineens dat ik daar zelf al regelmatig mee in de knoop zat, dus dat is voor de smurf geen goed idee. Dus we willen duimshifters en een trapas en andere handvatjes want deze zijn afgehakt vanwege de gripshifterts. Het grote voordeel is dat ik met zonder gripshifters wel wat makkelijker een stukkie van het stuur kan afzagen want ik denk dat dat ook te breed is voor iemand van 11. Even kijken dan wordt-ie 45 euri duurder. Alsof je een emmer leeggooit.

bagagedragertDe bagagedrager van de Trektor is ook over gezet. Omdat dit frame geen oogjes heeft op de zitbuis heb ik een zadelpenklem gekocht waar ze in zitten. De oogjes zitten nu een stuk hoger en als je de bagedrager horizontaal wil hebben wat je wil, dan heb je dus eigenlijk van die extra lange tubusstangetjes nodig. Tenzij... je de nokkies aan de bovenkant zet want dan gaat het net. Wel bij de 1000 km beurt de boutjes goed controleren waar ze mee vastzitten want die zitten nu beneje dus die pleuren er makkelijker uit.

De zithoogte is 74 cm als het zadel helemaal naar beneden staat en dat is de binnenbeenmaat van een kind van 10-11 las ik op de Frogbikessite, dus in theorie kan-ie nog een stukkie omhoog ook. Het is wel fijn als ze met hun voetjes op de grond kunnen omdat ze toch anders eerder omlazeren dus wat dat betreft mag meneer zelf aangeven wat hij wil.

Je kan nu fietsen met deze fiets, maar nog steeds niet remmen. De helft van de viebreeks die op de ouwe Trek zaten hebben een verdwijntruc gedaan wat niet zo  heel moeilijk is in de puinzooi die de werkplaats aan het worden is hier. Er liggen overal schilfers amunilium moeilijk woord en daar was ik vanoggend met me blote pootjes al doorheen gewandeld maar je kan ook cursi doen waarbij je over kokende kolen moet lopen en dat kost heel veel geld en dit is dan denk ik veel goedkoper. Dus al met al een goed begin van de zondag. Is er eigenlijk rondje rotterdam vandaag? Ja daar was! We zijn naar Lola in De Haag bij Delluft gefietst. Dat is een kafee waar je fiets mee naar binnen mag dus toen wij d'r waren konden er niet heel veel fietsen meer bij. Ze doen iets met arme fietsers in arme landen ook, maar daar gaat het inmiddels zo goed mee dat ze in dat arme land nu weer iets hebben opgezet waarmee ze mensen in nog armere landen helpen met het opzetten van hun fietsklup.

lola bike and coffeeNou ja het zal allemaal wel, maar de reden dat je er heen wil behalve dat je naast je fiets kan zitten is dat ze er gemberbier uit australieje verkopen en dat is echt lekker en hopjeskeek en die is ook best aardig. Ze zitten een stukje verderop bij Bea aan het Noordeinde. Ze hebben er ook tiesjirts en daar heb ik er eentje van gekocht want dan gaan mensen ergens ver weg die je niet kent een IT opleiding doen en je kan er met zo'n fiets met dikke banden over het strand rijden in groepsverband maar die details staan allemaal op hun website. En het meisje achter de bar komt uit Zweden wat gewoon supersexy is vanwege die twee van Abba vroeger. Dus dat heeft Bart allemaal gemist want die was niet mee.

O kijk Frea stuurt een foto net.

En de achterrem is bovenwater. Ze lag op het balkon en dat is niet de eerste plaats waar je gaat zoeken naar achterremmen. Voor mij was het in ieder geval de eerste keer. Ze liggen daar omdat ze wat bijgespoten zijn samen met een bidonhouder. Als ik al me bidonhouders en bidonnen zou opruimen die ik niet meer gebruik zou ik zo een hele winkler prins kwijt kunnen in me huis maar ja ik heb van de week net 10 euro overgemaakt naar Wiki de Pedia.

Zowee ik heb gisterzondagavond om 10 uur een sjimano bestelling gedaan in Bocholt en die is dus vanochtend om 9:44 op de post gedaan daar. En er was nog ander nieuws van de oosterburen want de Capa was ook terug van de RST importeur en ze waren het kennelijk met me eens dat-ie niet deugde en nou hebben ze zo'n nieuwe glimmende kutvork opgestuurd hier naar toe. Wat moet ik daar nu weer mee? Ik bedoel het is wel coulant en service en zo, maar ik vind het gewoon geen handig ding.
Nou ja laten we niet vergeten dat ik met 30 kilo bagage over die Paradenatrek of hoe heet die spoorbaan in Kroatië ook alweer waar je van Oom Benjaminse niet overheen mag ben gestormt met zo'n voorvork en dat-ie toen anderhalve dag zachtjes gepiept heeft bij elk hobbeltje maar het verder wel heeft gedaan, min of meer. Het is meer een vork voor kinderfietsen, denk ik, maar ja deze kinderfiets is al voorzien van iets veel beters.

reetzweetZo. Er moet dus een nieuwe trapas in die onderweg is. Die andere trapas die ik had meegekregen is van Tecora en die heeft industrielagers. Je moet dan echt een gaatje in de bracketpot boren want dit soort trapassen is nogal gevoelig voor vocht. En dat was ik even vergeten. Je kan het ook doen als-ie er al inzit, maar dan moet je wel wat voorziggies zijn anders zit er meteen een gat in je trapas plus dat er allemaal vijlsel daar is een vakterm voor die ik steeds vergeet ik heb het even opgezocht boorspanen in je pot komt wat op zich ook niet heel handig is. Dus dat was ik eigenlijk van plan maar omdat-ie toch te kort is en eruit is nu was dat ook wel een momentje om even dat gat te hakken. Dus nu komt er een UN55 in die minder gevoelig is voor vocht maar zo'n gaatje is altijd handig want als je een gat in je zadel hebt hoopt al je reetzweet zich daar toch op, na verloop van tijd, en er staat niks over in de manual maar ik denk niet dat een UN55 daar heel blij mee is.

Als ik een UN55 was zou ik er niet blij mee zijn.

Kak! We zijn zondag helemaal vergeten langs het nieuwe standbeeld van Haagse Harry te rijden. Heb ik vandaag even recht gezet.harry!
Ik heb de Harrypad nog hier, ook. Dat is Wordpad maar dan kan je alles omzetten in haags. Toch wel een van de leukerer applicaties voor het Windoos platform als ik zo vrij mag zijn. Toen ik terugarriveerde was daar ook net de mevrouw van de deehael met de pakjes uit Duitschland waar ik op zat te wachten omdat ik niet verder kon. Nou ja eigenlijk was ik gemberbier aan het drinken in De haag, dus dat was niet echt wachten. Je hebt op joetjoep filmpjes van mensen die dingen uit verpakkingen halen en dan alles laten zien en zo. Dat vraagt ook om een persiflage, maar die ga ik vandaag niet maken. Jezis mina een hele nieuwe glimmende RST Capa. Wel mooiere stickers dan op die andere. En ze hebben er een nieuwe buis bijgedaan voor door je balhoofd, ook. Die had ik niet meegestuurd dus daar heb ik er nu 2 van. Er zat geen briefje bij van "we hebben de kinderziektes eruit gehaald en je kan er nu weer gewoon dingen mee doen" of zo. Ik denk er even over na nog.

Nog een doos met spulletjes. Daar zitten twee casettes in waar ik een 13-34 van ga maken voor de Trektor. Eigenlijk moet je er drie voor hebben, maar ik had bedacht dat ik het 34 tandwiel van de ouwe cassette af ga slopen want die is niet zo heel veel gebruikt dus toen hoefde ik er een minder te kopen. Ik heb pedalen gekocht voor de Trektor want ik wordt ongelukkig van die Welgoos met die pennetjes drin. De nieuwe pedalen kosten 9 euro. Verder dus een rektaajm eddit en een tripel voor de Trektor want de truvativ is echt he-le-maal op na 10000 km dus ik had bedacht dat ik dan voor 30 euri een nieuwe crankset ging kopen van Shimano en dan haal ik daar de bladen af want dat is goedkoper dan losse nieuwe bladen kopen. Ik denk nu dat ik gewoon de hele shimano erop ga zetten met een extra ringetje bij het bracket ertussen en een kleinere granny van 26 ipv 28 omdat ik vorig jaar in Oostenrijk af en toe moest stoppen onderweg om uit te hijgen.
En de trapas en de duimsjifters voor de bike4trubbel zitten er ook bij dus we kunnen verder!

De trapas zit erin en de crank zit erop en zal je net zien: het schakelt fantastisch met de gripshifters nu. Ik ga de duimsjifters lekker terugsturen want gripshifter is gewoon substantieel stoerder. En ik denk dat ik die voorvork meteen ook terugstuur. Ik kan nu gewoon op elk voorblad alle acht de versnellingen achter schakelen zonder dat de ketting aanloopt tegen de voorderrailleur.

Testrit dan maar. Kniejen tegen het stuur. Alles doet het alleen er zat een speesertje te weinig bij het balhoofd dus ik kreeg 'm niet strak maar gelukkig had ik nog wat liggen dus dat is ook opgelost. Ik had een ringslot gekocht dat eigenlijk voor me eigen fiets bedoeld was maar dat heb ik er maar bij hem opgedaan want dat cijferslot dat er voor bedoeld was is te veel gedoe denk ik. Met dit slot gaat-ie natuurlijk weer de sleutel kwijt raken, maar ik neem er eentje extra mee aan me eigen sleutelbos, dan. :-)

axa defendercreatief met starlockEr zitten geen gaatjes in de staande achtervork om een slot aan te hangen, dus ik was op zoek naar beugeltjes. AXA levert die en ze kosten 5 euri, maar het was toevallig markt en daar staat een eikol met fietsrotzooi die me eerder al allerlei puinzooi heeft aangesmeerd van toen ik nog niks wist maar die bleek die beugeltjes dus voor 2,35 te verpatsen. Dus die heb ik gekocht en die pasten niet want de buizen zijn te dik. Maar. Het was niet voornoppes dat er geen tapgaten in die buis zaten want de binnenkabel van de achterderailleur loopt daar. En bij de markteikolaxabeugeltjes zitten twee zwarte kunststof blokkies bij wijze van afstandhouders. Dus die zitten er nu tussen en met een tyreppie d'rom was dat probleem opgelost.

Nog een maar. Als je 'm zo vastmaakt dan kan het slot naar beneje glijden wegens geen spatbord terplekke en ronde vorkbuis. Dus dan moet er iets bedacht worden om 'm omhoog te houden. En waar viel ons oog op in de heersende puinhoop: een dubbele starlock met boutje. Dat was over van weet ik veel wat het nieuwe ouwe of het ouwe ouwe balhoofd.

Dus toen werd het creatief met starlocks hiero want als het niet ken zoals het mot dan mot het maar zoals het ken dus nou zit dat boutje door het gat van het mannetje en de starlock aan de andere kant tegen het slot, dus dat slot zit nu mooi recht uitgelijnd. Maar tussen de opstaande tandjes van dat starlockje kan je dus mooi twee tyreppies doen en dan kan de boel niet meer zakken. En nou zit de hele boel echt helemaal onbeweegelijk vast. En dan bedoel ik echt helemaal waanzinnig onbeweegelijk. Bijna Adriaan-handvast.

Nou moeten alleen de stikkerts en de kilometertellert er nog op en dan hebben we een retekoele MTB trekkingfiets voor echt heel weinig als ik de arbeidsuren niet meereken wat ik wel doe als ik 'm ooit verkoop dus dan weten jullie dat vast. Maar voor die tijd is-ie al lang gejat want hij is gewoon super vet. En helemaal, bedenk ik me ineens, als we er voor achterop twee rooje ortlieb city frontrollers bij kunnen vinden voor weinig.

Moewahaaa ik heb de stikkers drop geplakt! Nou ja zeg. We kunnen nooit meer met deze fiets door de bijbelbelt, nu. Kijk dan toch:

met stikkers!Ben ik nu even naar de Action voor fietslampies.
Als je dan voor zo'n schap staat dan schiet je ook te binnen dat er nog een bel op moet. Ze hebben RAL 2030 pingbellen voor 75 cent. Tringbellen zijn beter, maar deze kleur komt wel heel mooi overeen. En op die bel moet een kompas anders heb je geen kompasbel. Dus dan moet je naar de Hummah natuurlijk voor zo'n survivaltoolfluit met een kompas en een termometer waar ik eerder al iets over schreef op deze site. Dus ik doorgewandeld naar de Hummah maar toen hadden ze die survivaltoolfluitjes niet meer dus toen ben ik naar de Bevert gegaan om te kijken of die een klein kompasje hebben en dat hebben ze natuurlijk maar dat kost dan 17 euro 90 ja rot een eind op. Het was er eentje van Suunto en die maken ook duikcomputers dus misschien zit er een sjip of zo. Dat moet haast wel. Dus toen ben ik naar de solow doorgeslenterd. Dat is zo'n winkel waar alles 1 euro kost, maar de meeste dingen iets meer.

kompasEn toen heb ik om een sleutelhanger met een kompas gevraagd aan een meisje dat de vakken stond te vullen en die zei nee dat hebben we niet en toen vroeg ik het aan de mevrouw bij de kassa en die trok 'm zo te vorenschijn. Hij kost tweevijftig en er zit ook een termometert aan nog! De termometer staat op 20 en ik heb onderweg een hipster gezien met zonder sokken in ze birkenstokkies dus de lente is officieel een feit nu..En ik ben van alle emoties vergeten een zak drop mee te nemen bij de Hummah. Maar ik heb wel een bel en een kompas en een fietslampie voor voor en een fietslampie voor achter en ik was bijmalkander 5 euri kwijt kom daar nog maar eens om bij een reisfiets. Tadaaaah:

tadaah!dutsjdiesaajn van maajn

Ik heb het kompas en de termometer van de sleutelhanger afgehaald en nu heb ik dus een kale sleutelhanger over met een handig haakje dat men aan zijn riemlus kan bevestigen terwijl de sleutel in de zak gaat hetgeen het risico op sleutelverlies wellicht indien tijdig aangeleerd kan verminderen. Dus dat is wel weer een dingetje dat die aanschafprijs meer dan billijkt, soort van.

fietscomputer

kHeb een tijdje terug nog iets gevonden van 2eurovijftig met 16 functies, draadloos EN 3 jaar garantie, jongens en meisjes. Gewoon in de aanbiedingenbak van de ALDI. Dus die zit er nu ook op en de bijgeleverde tyreps zijn van die handige met een lippie dat je ze weer los kan maken dus die neem ik mee op reis want die kan je hergebruiken.
De lampies zitten er ook op en ik heb vers stuurlint om de barends gedaan en ik ben nou blanke lak over de stikkers aan het doen in de lakstraat aan de andere kant van de balkondeur. Dus hij is mooi op tijd klaar. De klant komt pas zaterdagmiddag want die moet sogges voeballe.

Dit weekeind gaan we het zadel goed zetten en testrijden en dan maandag de tassies drop en een weekie kamperen, ijs en weder dienende.
Ik twijfel of ik daar een reisverslag over ga schrijven maar er komen dagelijks rond de 100 bezoekers op deze pagina kijken die zich kennelijk nog erger vervelen dan ik zelf, dus misschien dat er een markt voor is.

Ik hoor net van ze moe dat het koud en nat wordt de komende week dus we gaan even kijken want voor zo'n eerste tocht moet het wel een beetje lekker weer zijn anders wildie nooit meer mee natuurlijk. En hij moet donderdag een inhaalwedstrijd voeballe in Opheusden het lijkt gvd de jupilerleague wel met die rare wedstrijddagen. En z'n moe zei dat ze voebalschoenen meemoeten op de fiets dan.

Er zijn grenzen maar leg dat maar eens uit aan een voetbalmoeder.

Waah eindelijk! Ik heb een ip-ban gehad van de wereldfietserts. Heeft best lang geduurd nog, dus complimenten aan de moderator en zijn idealistische tekstverwerkende dinnetje; het ligt er wel een beetje dik op hoor. :-)

Zo nou moeten er nog 2 dingen gebeuren aan die fiets. Het eerste is dat het prijsje van de voorvork moet en het tweede is dat alle vieze vingers eraf moeten. De blanke lak die ik er opspuit doet er iets van 24 uur over om uit te harden, voorzover het al uithardt, dus ik begin met het prijsje.

   Voor:                                            Na:

voorna

Dat liegt er niet om! Er zit nog een stikkertje bovenop en daar staat op dat die voorvork van magnesium is gemaakt. Da's leuk voor later want dat kan je 100% riesaajkelen en het is makkelijker te schrijven dan anumilium, ook.
Berigt dat de toekomstige eigenaar is uitgevoebald dus er volgt vanmiddag nog een plaatje met een gelukkige eigenaar op een markante lokatie en dan mag hij bedenken of we weer door de hagel gaan fietsen net als vorig jaar of dat het tussen de buien door gewoon een weekie voeballen wordt met het tuig van Rotterdam Zuid op het trapveldje hier verderop. [Updeet: hij is naar Terschelling gereden!]
Het is trouwens wel tof tuig. Irritant bijdehand en een beetje moeite met autoriteit, maar hee, dat is hoe we rollen hiero...

Say hello to Lemmy, kid!