veni, vidi, fietsie

GT wat ken je er mee

GT Avalanche 3.0 all terraIk was wel een beetje zenuwachtig toen ik gister terugkwam. Ik had 5 uur in de auto gezeten voor een marktplaatsfiets die wellicht aan mijn verwachtingen zou voldoen (kutfiets, maar ge-wel-dig frame). En toen kwam ik dus binnen met de laatste aanwinst. Wie het verhaal bij de Gator gelezen heeft, weet dat die aanwinst niet met gejuich onthaald werd in Huize Trektor. Dus ik zag al een bui hangen van vikingesque proporties toen ik met een zwart-grijze GT Avalanche 3.0 all terra binnen kwam stappen.

triple triangleIk was eigenlijk al een paar jaar op zoek naar een XL-frame van dit merk wegens trippel traajengel. Als je goed kijkt dan zie je dat het frame drie driehoekies heeft iepeevee de gebruikelijke 2. Het derde driehoekje zit bij boven- en zadelbuis en is het gevolg van het doortrekken van de achtervork. afgeplatte bovenbuisDat geeft een lekker stijf frame en het concept is ook terug te vinden in fietsen van het merk Avaghon. Het is daar gekomen omdat de Avaghonframes in den beginne gekopieerd waren van een trekkingfiets die door Trek op de markt werd gebracht. Ook de kenmerkende afgeplatte bovenbuis zat daar al in en dit frame heeft dat ook - alleen aan de achterkant wat meer dan aan de voorkant. Om beschuldigingen van plagiaat te voorkomen werden er wat kleine wijzigingen aangebracht en daarna werden de fietsen onder de merknaam Villiger en Avaghon verkocht.

Een andere Amerikaanse fietsenproducent, GT (de initialen van Gary Turner) gebruikt die trippeltraajengel ook als onderscheidend verkoopargument en het komt ook in al hun fietsen terug. Ze zijn van oorsprong een BMX- en MTB fabrikant en de Avalanche is het instapmodel. Ze hebben een dijk van een reputatie waar het gaat om framebouw en om die reden en omdat ze dat concept delen met de Avaghon wat gewoon goeie fietsen zijn, wilde ik al een hele tijd zo'n frame hebben. Avaghons kan je alleen niet voor 100 euro ophalen via Marktplaats en dees dus wel.

compacte backup

xlHij is bedoeld als backup. Mocht de Trektor ooit invalide raken - wat overigens een nachtmerrie is hier -, dan heb ik een frame op voorraad met een iets andere geometrie, maar waar ik wel de maten van de Trektor op in kan stellen zodat mijn fietshouding precies dezelfde blijft. Ik heb gisteren gekeken en gemeten en het klopt precies. De framehoogte is iets kleiner maar dat komt omdat dit frame wat modieuzer en dus compacter is en waar een verder uitstekende zadelpen bijhoort.

achterpaddenDus ik verwachtte op basis van de reactie op de Glimmende Gazelle dat de Trektor helemaal uit z'n plaat zou gaan, maar vreemd genoeg viel het erg mee. De GT is invalide want er zit een slag in het achterwiel en een gat in de achterband en de verende voorvork veert wel maar de lock werkt niet. En hij had jaren stil gestaan in een vochtige schuur als we de vorige eigenaar mogen geloven. Het leek wel alsof hij meteen een soort verwantschap voelde. Ik heb ook uitgelegd dat het geen concurrentie is maar eventuele vervanging. Dus de overwegende reactie hier was medelijden.
Ik was echt stomverbaasd.

achterpad rechtsIk heb schroefdraadgaatjes bovenaan de achtervork voor een bagagedrager, maar beneden niet. Daar zie je een soortgelijke versteviging als dat boggie bij de Glimmende Gazelle ivm schijfremaansluiting. En verder zitten er twee buisjes opgelast om een lekker stevige verbinding tussen frame en paddenlugs te maken. Maar daar is eeveetee wel iets mee te doen om een plaatje te bevestigen waar de pootjes van een bagagedrager aan kunnen. En anders is er nog altijd een tubus oplossing die onder de kwikrielies kan (die werkt overigens niet met de evo lijn van tubus).
Ook aan de binnenkant is er op die plek overtollig aluminium weggehaald.
versterking onderkantHet coolste vinnik de versteviging die op de onderbuis bij het balhoofd zit. Het is de plek waar de grootste krachten op het frame komen te staan. Normaal gesproken wordt er een extra versteviging opgelast, zoals bij de Trektor ook het geval is, maar hier is die versteviging mee-geëxtrudeerd en dus onderdeel van de buis en er niet aangelast.

Ik vind het tof ergens wel dat er een schijfrem op kan. De pest is wel dat ik net een werkplaatsverpakking evides V-brake remschoentjes heb gekocht en dat er dus 50 van die dingen wachten op een fiets dus dat is op zich wel een argument om de V-brakes die erop zitten te handhaven. Maar voor de afwisseling zou het ook wel eens leuk kunnen zijn. Kan er ook een andere velg een keer op. Hoewel ik nog een dooie velg heb liggen hier die een halve centimeter breder is dan de gebruikelijke spoetniks die 20 mm zijn. Ik rij met 50 mm achter en voor de laagste rolweerstand moet de breedte van je velg de helft zijn van de bandbreedte heb ik wel eens gelezen. Dus in principe zou die velg beter moeten zijn. Hij is uiteraard ook zwaarder, dus dat lijkt me dan weer een nadeeltje waarvan ik niet weet hoe zich dat verhoudt tot de rolwederstandwinst. Dus dat is toekomstige keuzestress.
Mooi dat het bestaat.

Deze wieltjes hebben 32 spaken en de velgen zijn ongeschikt voor bagage met mij d'r bij ook nog wegens gewicht, dus er zouden tzt nieuwe wieltjes inmoeten. Het is 26" net als bij de Trektor.
Ik heb de banden vervangen door Schwalbe Black Jacks die ik nog had liggen en de derailleur afgesteld en de Shimanoremblokken uit Cognac (details hier) die ik nog overhad er achter opgezet en de remkabel verlegd en het stuur een paar graden gedraaid zodat de remhendels iets normaler staan en de voor- en achterreflectors (het is een in Duitsland gekochte fiets) eraf gesloopt en ik zou 'm nu voor 250 euro op Marktplaats kunnen zetten en dan zou ik binnen een dag 150 euro hebben verdiend en dat ga ik dus niet doen.

Maar de goede verstaander zal inmiddels wel begrijpen waarom deze fiets Avagonnie gaat heten. De -tor serie waarbij we de eerste lettergreep van het merk nemen en er tor achterplakken gaat echt lastig want dan hebben we straks een gator en een gtor en dan krijg je spraakverwarringen. Denk ik hoor.
Het frame is niet lelijk kwa stikker ontwerp enzo maar de lak is ook beschadigd her en der dus hij moet gepoederkoot. Kan die mooi mee als ik de Glimmende Gazelle ga ophalen als die natzandkleurig is. Ik hoop dat ze me binnenkort bellen. En ik moet een Avagonniekleur gaan bedenken - ik neig naar matzwart met grijze stikkerts. Herkent-ie zichzelf ook nog een beetje als we ooit voorbij een winkelruit rijden ergens. Hoewel - lichtgrijs met een rooie stikker zou ook niet verkeerd zijn.

Wordt vervolgd...