Ik heb van de week iets raars gedaan. Ik heb een nieuwe verende voorvork van het merk Roksjoks gekocht. De ouwe in de Trektor is van RST tiepe Capa uit 2000 of zo en die is een beetje afgeragd geraakt op de laatste trip naar de Oekraïne. Hij doet het nog wel, maar het is geen halleeloeja meer. Deze is een uitloopmodel van 2016 (dat is nu), hij heet RockShox 30 Silver TK Coil en hij was afgeprijsd naar 120 euri en ik kan ook wel weer een soortgelijke voorvork kopen als ik had maar ik dacht deze is net zo zwaar, hij kan uitlokken dus dat-ie niet meer veert wat soms handig is, en hij is niet zo gek veel duurder want die andere zijn toch ook altijd nog 90 euro of zo en als je de stikkers eraf sloopt ziet niemand dat het een roksjok is. Het is een vork waar prakties niks over op het web staat dus hier wordt meteen even die leemte opgevuld.
Want er is 1 dingetje mee en dat is dat-ie dus niet van die harmonikaslangen heeft om de binnenbuis aan de bovenkant te beschermen tegen de buitenwereld en ik vind dat eigenlijk toch wel noodzakelijk want dat scheelt erg in het onderhoud wegens roest en rotzooi en zo.
Dus toen heb ik harmonikaslangen die ook wel forkboots genoemd worden besteld bij een motorzaak en die zijn eigenlijk te groot in de breedte en te lang in de lengte maar ze passen toch wel min of meer na afknippen maar het ziet er wel een beetje raar uit maar daar gaat het niet om in het leven zeg ik altijd dan maar.
Om ze drop te kunnen doen moet de boel uitmekaar. Als je de inbusboutjes er aan de onderkant uitdraait komt er wat olie uit. Dus ik schrikken want ik dacht dat kan toch geen hydrauliese toestand zijn voor dat geld kwa demping en het heet coil en dat betekent iets van veer of zo en ik wilde helemaal geen olie want dat is meteen ook gedoe met onderhoud.
Ik had in dat stadium nog geen manuals gelezen want daar ben ik te eigenwijs voor. Ik heb een onuitroeibare behoefte me hele leven al om alles zelf eerst te verkloten voordat ik hulp elders ga zoeken en dan nog, maar het is gewoon dus wel een hiedraulische toestand kwa demping wat mij ook verbaasde.
Als de inbusboutjes onderaan half los zijn moet je er nog wel even een paar keiharde tikken met de hamer opgeven [terwijl je ervoor zorgt dat die vork niet meeveert want anders gebeurt er niks] anders willen de binnenpootjes er niet uit.
En wat ging er allemaal mis? Nou alles eigenlijk. Op de eerste plaats bleek die olie die eruit kwam geen demperolie maar smeerolie dus die demper had er helemaal niet uit gehoeven. Maar ik dacht okut nou moet die hele demperpoot uitmekaar want er is olie uitgelopen. Wist ik veel. Dus ik die demper loshalen. Dat moet met een dop 24 en dan draaien. Dus ik draaien en draaien en draaien en draaien en dat ding piepen en piepen en piepen en piepen. Dus ik dacht na 10 minuten draaien en piepen dat is wel ver genoeg want hij ging niet verder en hij wilde er ook niet uit.Dus ik rukken aan die demper. Uiteindelijk kwam-ie los en toen lagen er een veertje en een grijs rond dingetje op de bodem van het oliereservwaar op een groen plastiek dingetje met nokjes en sleufjes en een gaatje in de midden dat vastzat.
Als je dat ziet is er dus iets niet goed gegaan. (Er is een kikboksschool in Amsterdam waar dat op het plafond staat.)
Dat groene hoort aan die demper te zitten en die veer en het grijze dingetje horen daarin, zo bleek toen ik ging zoeken op de web en een foto vond van dat ding. Dat groene gebeuren onderaan blijft in de buis zitten als je 'm er met geweld uit moet trekken want het klikt vast in het zwarte gebeuren met twee nokjes en dat stelt niet veel voor kwa stevig vast.
Dattie er niet uitwou komt door dat o-ringetje op dat groene onderkantje en het feit dat de vork zo uit de fabriek komt dus dan zit die o-ring nog lekker strak.
Het is allemaal geen ramp want je kan die demper simpel weer inmekaar zetten MAAR dan moet je wel eerst dat groene gebeuren uit je buis zien te krijgen.
Dat doe je door de stang die er tegenaanduwt naar binnen te douwen in de binnenbuis. En dan echt helemaal naar binnen en dan nog verder met een inbus8sleutel bijvoorbeeld. Op het plaatje rechts zie je dat de demper eruit komt.
Voordat je dat gaat doen moet je eerst wel alle olie eruit hebben laten lopen anders ligt het door je hele huis. Ook als je de olie wilt verversen van een RockShox 30 Silver TK Coil of een XC30 waar-ie ook inzit en ik denk ook in de XC28 maar dat moet je zelf even uitzoeken moet dat kreng eruit dus dan is dat met duwen van de buis de manier om die demper eruit te krijgen. De olie moet er aan de bovenkant weer in en dan de damper erbij. Volgens de roksjoksoilchart moet er 100ml dunne demperolie in een 26" vork en dan ook nog 5ml dikke in de poot beneden aan de demperkant en 10 ml dikke aan de andere kant beneden die allemaal door me woning is verspreid tijdens het demonteren maar gelukkig had ik de doos waar de vork in zat eronder gehouden maar het was best een zootje.
Als dat ding samen met het stangetje druit is, dan moet er olie in de onderpootjes en dat doe je door de binnenpoten er weer in te schuiven en de hele boel een beetje scheef te houden en dan met een spuitje de vereiste hoeveelheid in de inbusboutgaatjes onderaan te spuiten.
De boutjes onderaan wil je vasthebben voordat je de demperolie erin gaat doen anders zit de demperstok niet helemaal naar beneden en dan krijg je de demper er niet in.
Als die inbusboutjes weer vastzitten (let er op dat de rooie pakking beneden in de vork niet dubbel zit!) kan je 'm weer vertikaal doen en dan kan de demperolie drin. Er moet SRAM (roksjoks is van SRAM) 5Wt olie in. 5Wt is iets anders dan W5 wat op autoolie staat. Wt betekent weight en W betekent winter en het getal erachter slaat op de viskoositeit of te wel de dikte. Die is belangrijk want het idee van hydraulische demping is dat er olie door een klein kutgaatje gaat lopen en als de olie dun is dan loopt er meer olie per seconde door dan als het dikke olie is bij dezelfde kracht. En als het gaatje dicht is wordt er helemaal niks gedaan dus dat heet dan lockout in de folder.
In een roksjoks zitten echt kleine kutgaatjes dus dan heb je ook echt dunne olie nodig. De ellende met SRAMolie is dat het nogal duur is, dus ik ben naar de skoeterzaak verderop gelopen want die hebben ook suspensionoil maar dan van een ander merk en goedkoper. Toen ik die wandeling maakte wist ik nog niet dat er geen 15wt inmoest maar 5. SRAM gebruikt 15 voor de olie die onderin zit voor de smering der buizen, dus die fles kwam toch van plas en helemaal toen ik die ene hack verzonnen had die hieronder wordt uitgelegd.
Wt en W zijn niet zulke strakke begrippen. Er is eigenlijk geen peil op te trekken dus toen hebben ze iets anders als norm voor viskoositeit bedacht en dat is de stroperigheid bij 40 graden en dat heet ASTM D445 (cSt). De fabrikant van mijn fles olie vertelt op ze site dat zijn 15Wt bij 40 graden maar liefst 68 op de ASTM D445 (cSt) stroperigheidsschaal scoort. Roksjoks 5Wt scoort op diezelfde lijst 16 bij 40 graden. Dat SRAMspul stroomt dus veel makkelijker door die gaatjes. Met die aangeschafte 15Wt zou de demping veel zwaarder zijn. Dus toen had ik ineens een breenweef als ik nou 2,5Wt olie van hetzelfde merk (7 op de stroperigheidsschaal) bij die van 15Wt doe dan wordt de viskoositeit minder. Die van 2,5 hadden ze niet bij de skoeterboer dus toen moest ik op de fiets naar Nieuwerkerk waar de offiesjeele dieler van Putoline zo heet dat merk zit.
En toen heb ik zitten rekenen en nu denk ik dat ik 1 deel 15Wt op 5 delen 2,5Wt moet hebben voor de juiste dempstroopdinges. Want als je van allebei 1 deel neemt dan heb je 68 plus 7 en dan deelt door 2 dan zit je op 37. Als je 1 deel 68 hebt en 5 delen 7 dan zit je op 103 gedeeld door 6 en dat is 16 of zoiets. Of het echt zo werkt wete je pas als je het geprobeerd hebt dus moet je gaan mengen en als je 100 ml nodig hebt dan moet je iets van 85 ml dun en 15 ml dik en dat dan in een flesje en een beetje omdraaien en dan in de vork en dan de demper erin en dan doe je praktijktest als het lockoutknopje er weer opzit en verdomd! Als-ie openstaat veert-ie als een idioot, als je 'm halverwege zet gaat het wat moeilijker en als-ie op lokuit staat dan lokt-ie-uit en dan is het tijd voor hoera voor je eige.
Dus nou ben ik 23 euri ipv 43 euri kwijt en ik kan 12 jaar vooruit maar met me vorige vork dee ik ook 15 jaar dus dat noem ik winst maar wel kut dat er zo veel onderhoud aanzit.