Ik was de afgelopen 2 weken aan het fietsen en ik had gedoe met de stroomvoorziening. Ik heb ooit een klein multimessgerat onderweg in Duitsland gekocht, maar ik kan die multimeter nergens meer vinden. Toch kan het handig zijn om je stroomvoorziening onderweg te controleren als er gedoe is.
In mijn geval gaat het om de wisselspanning die uit de dynamo komt en wat er in- en uitgaat bij de omvormer die m'n telefoon oplaadt. Dus eigenlijk een stroom- en spanningsmeter voor 6 volt wisselspanning en 5 volt gelijkspanning. En dan ook liefst niet al te groot en ook licht om mee te nemen.
Ik heb een oplossing bedacht die in het volgende plastieke flesje past en bijna niks weegt:
En WAT zit daar in dan? Nou dit:
WAAR kijken we naar? We kijken naar een fietslampje met twee krokodillenbekkies eraan gesoldeerd (eigenlijk is het een dingetje dat ik ooit gemaakt had om de ontsteking van me auto op tijd te kunnen zetten (er zat toen wel een 12 volt lampie op)). Als je die krokodillenbekkies op de dynamoaansluitingen zet, kan je zien of er spanning opstaat. Want dan gaat het lampie branden.
Ik kan ze ook verderop op de pootjes van de droonsjop-stekker zetten die de forumslader ingaat om de kabel te controleren.
Maar WAT is dat andere dan dat op een USB-stekker lijkt?
Dat is een USB-stekker. Maar dan afgeknipt. Er zitten allerlei draadjes in zo'n kabeltje, maar als je de zwarte en de rooie stript, dan staat daar in principe 5 volt gelijkspanning over als het ding is ingeplugd. Duhus als je de krokodillenklemmen op die draadeindjes zet dan kan je kijken of er 5 volt spanning uit je omvormer komt. Want dan gaat het lampje weer branden aangezien het fietslampjes echt de kont zal roesten of ze gelijk- of wisselspanning gevoerd krijgen.
Op deze manier kun je onderweg simpel je elektrische installatie op de fiets controleren en je voedings problemen met je dynamo, omvormer of forumslader oplossen. Deze zin staat er voor de zoekmachines en als je via een zoekmachine op deze pagina bent gekomen dan is dat waarschijnlijk daardoor.