De smurf heeft een fiets gehad vorig jaar van een Externe Partij. Het is een soort van chopperachtig iets maar dan met een laag stuur. Er zitten echt bizar brede banden onder - bijna fatbike. Dus dat is imagotechnisch okee, maar nu kan hij zijn vriendjes niet meer bijhouden die dankzij hun smallebandjeshipsterfixies een half uur later van huis kunnen als ze naar school moeten. Ik had al twee spaken uit z'n choppervoorwiel vervangen en toen pleurde er een trapper af en het licht was ook gedoe want z'n lampjes leden onder lege batterijen wegens vergeten uit te doen.
Dus ik had dat op me werk waar ik weg ben laten vallen en toen zei m'n inmiddels oud-collega J ik heb nog een reesfietsfreem waar ik niks mee doe en een berg ouwe onderdelen en een reeswiel en als je wilt kan je dat overnemen voor weinig want ik vind het leuker als er iemand op rijdt dan dat het in de schuur niks hangt te doen.
Van dat soort mensen kan je er niet genoeg hebben. De smurfen trekkingfiets (zie ook hier maar dan elders) is ook zo ontstaan, maar toen had ik nog geld en de onderdelen van de overleden Trek die overgezet konden worden en nu niet meer dus het moest allemaal voor niet te veel.
De uitgangspositie was zoals hiernaast. Een geel-zilvergrijs geverfd frame met een op het eerste gevoel tamelijk harriewarrie balhoofd, maar verder in redelijke staat. Uit kostenoverwegingen en anti-diefstalpreventie is besloten het niet te laten poederkooten want het mocht niet te mooi worden wegens dagelijks gebruik. We weten allemaal wat er gebeurt met mooie fietsen in de grote stad. Dus deze keer was het aan de vader des Trektors om eens een lelijke fiets te bouwen iepeevee een mooie fiets en dat is natuurlijk ook wel eens een uitdaging.
Ik had zelf nog een zadel, pedalen en een naafdynamo liggen die ik helemaal vergeten was dus die konden er allemaal mooi in. Maar ik had geen 28" velg voor voor, dus die moest gekocht. En er moest een lampie op dus toen moest ik naar de uitverkoopbak van de aaenweebeeledenwinkel en daar lag een axadynamolampie met zichtbaarheid van opzij voor 5 euro helemaal alleen zielig liggen te zijn dus die was voor mij. Of eigenlijk voor de smurf. Of eigenlijk voor de fiets van de smurf.
Nou had de smurf iets heel slims en iets heel doms gedaan. Het slimme was dat-ie z'n moeder zo gek had gekregen om haar creditcard aan zijn Fortnite-account te koppelen en het domme was dat-ie voor 500 dollar upgrades had gekocht om z'n vriendjes bij te blijven die al veel verder met dat spelletje waren. Dus daar is wat van gezegd (niet door mij) en nu wordt die fiets z'n Sinterklaas- en Kerstkado ineen. En het is nog een lelijk ding ook, dus we hebben een wat minder vrolijke smurf dezer dagen, maar niets dat een grappig dierenfilmpje op joetjoep niet kan verhelpen.
De kenner zal anders denken over dat lelijkheidsaspekt wegens het frame. De lugs zijn helemaal sierlijk met tierelantijntjes uitgevoerd en de vorige eigenaar heeft dat met zilververf benadrukt. Het is ooit door Gazelle gemaakt en ik weet niet wat voor type het pesies was, maar het was goed gelukt. En licht ook. [Ik heb wat zitten zoeken en het is een Tour de l'Avenir frame - Gazelles instapmodel voor beginnende wielrennertjes]
Behalve de vaste verlichting, wat als bezorgde oom meer mijn ding was, wilde meneer zelf er een recht stuurtje op. En hij wilde ook versnellingen want dat vindt hij handig. Wat ook tegen het idee fixie pleitte was dat ik een setje prachtig mooie sjimano buiscommandeurs bij het frame had gekregen en een voor- en achterderailleur. Er staat Exage 500EX op de die derailleur en op de remhoefjes en daar hoort origineel dus ook een crankset met biopace-bladen bij en dat zat er dus ook allemaal bij. In 1992 was het het nieuwste van het beste maar toen was er nog geen sprake van smurf.
De voorderailleur is een pulldown ding en dat was raar want ik mis een draadgeleidnokje op de brekketpot. Dus toen had ik bedacht dat er dan maar zo'n draadgeleidingsdingetje onder moest komen. Dat moet met een boutje in de brekketpot worden vastgezet en als je gata boren daar is het handig als het brekket er niet inzit. Bovendien wilde ik de electriciteit ook door het frame doen dus toen had ik twee redenen om de trapas er uit te schroeven. En ook om weer eens langs te gaan bij de fietsenwinkel die niet genoemd mag worden, want ik moest stekkertjes voor naar het achterlicht en ik moest dat kabelgeleiddingetje en wat ook stom was was dat er geen stelnippel op de achterderailleur meer zat.
Nou moest ik toch in de buurt zijn daar wegens de hele dag suffe cursus tot 4 uur dus ik daarna naar die zaak en mijn probleem uitgelegd aan die ene die door Amerika was gefietst, dus die zegt je moet even boven in de cursusruimte, die eerst gewoon rommelhok was maar nu dus niet meer, kijken want daar staat de ouwe mountainbike van de baas van deze zaak wiens naam ook niet genoemd mag worden en we weten niet wat we daar mee moeten dus die gaat weg. Ik zeg de baas, hij zegt nee de fiets, hier heb je een kniptang en veel succes maar zeg nooit dat ik dat tegen je gezegd heb want hij is om sentimentele redenen erg gehecht aan die fiets en als hij erachter komt dat nou ja ik hoef er geen tekening bij te maken dus ik zeg okee maajlipsarsield. Dus toen heb ik met pijn in het hart die kniptang in de versnellingskabel van die glimmende MTB gezet want het was een altusderailleur en wie deze site een beetje heeft gevolgd weet dat ik fan ben van altusderailleurs en ik denk de eigenaar van die zaak dus ook, maar die wil daar niet de nadruk op leggen natuurlijk, want het zijn echt prima dingen maar er valt geen reet aan te verdienen omdat ze zo goedkoop zijn en niet te slopen. Tenzij met een kniptang en een gezonde dosis vastberadenheid.
Het fijne aan Sjimano is dan wel dat die versteller pesies blijkt te passen in mijn modelletje, dat geen Altus is, maar iets kleinkooierigs voor reesfietsen is. Dus dat was tof en toen hadden ze ook nog een doorvoerrubbertje voor waar de electriciteitsdraad het frame ingaat en twee stekkertjes van 3mm voor de kabel naar het achterlicht en 1 reserve en dat ding voor onder de brekketpot. En omdat het zo goed met ze gaat sinds ik geen reclame voor ze maak, hoefde ik niets te betalen, maar ik heb toch een briefje van 5 achtergelaten want dan kunnen ze een banketstaaf kopen voor als Alma terugkomt want die is een film aan het opnemen in Zuid Amerika.
Zo ben ik dan ook wel weer.
Het achterwiel was minder gedoe want ik had een reesvelg bij het frame gekregen en die heeft 32 gaatjes en ik had toevallig van de week twee 26" wielen zien liggen in een container hier verderop in de straat en die naven waren echt helemaal perfect kwa industrielagertjes en ook 32 gats dus toen toen ik daar thuis mee kwam heb ik de achternaaf eruit gehaald. Er zat een 7-speed cassette op een overgangshub op (deeweezet met extern draad voor unionglide en intern voor hyperglide). De inbouwbreedte was wel 135, maar op een 7 speed hub plegen alleen 7 speed cassettes te passen (8-speed is 3,5 mm breder).
Omdat ik geen deugdelijke 8-speed hub had rondslingeren heb ik 6 8-speed tandwieltjes (ik sterf van de 8-speed tandwielen omdat ik een paar jaar van 3 cassettes steeds 1 cassette maakte voor onderweg) uitgezocht en de ouwe met 28 tandjes laten zitten en verder de spacers uit de oude cassette gesloopt dus de smurf heeft straks een 7-speed 11-28 cassette en dat moet voldoende zijn om de Willemsbrug onder alle omstandigheden te kunnen bedwingen.
Omdat er commandeurs op zitten maakt het niet heel veel uit of er een stelnippel op de achterderailleur zit of dat er ietsjes meer ruimte tussen z'n eerste en tweede kransje zit, want er is niks geindexeerd aan het hele geval dus er hoeft - behalve de stelschroefies voor de begrenzing - ook niets te worden afgesteld verder.
Het freem was 126 breed achter, dus daar moest welwat aan gebeuren. Met de bekende hulplijntjes en de afgedankte houten bezemsteel werd er na enig wikken en wegen en meten een tottevredenheidstemmend compromis bereikt waarbij sop en geit gespaard werden en de paddenrichter ten tweede male in 1 maand uit de verpakking kon.
Gelukkig stonden de padden niet tegenover elkaar na al dat geruk en getrek, want anders was dit kado van collega B (zie zijn kogaproject elders op deze site voor dat detail) helemaal nergens voor ingezet na de aanschaf wat niet de bedoeling kan zijn. Dus het eind van het liedje was een uitgelijnd frame met uitgelijnde padden en een versgespaakte achterwiel dat zich meteen thuisvoelde.
De volgende stap was balhoofd. Collega J had al gezegd dat er waarschijnlijk niets mis mee was alleen te strak afgesteld of geen vet meer of allebei. Dus toen is het uitmekaar gehaald en schoongemaakt en weer ingesmeerd met smurfenvet en weer gereassembleerd en toen bleek dat collega J er echt kijk op heeft want hij deed het, maar niet voordat ik een spacer had toegevoegd en de buis had bijgebogen bovenaan want die was vervormd omdat er te weinig gespaced was eerst en te hard aangedraaid.
Toen moesten de remmen er op en dat ging achter goed maar voor was het wiel te klein of zat de kroon te hoog dus een vorige eigenaar had daar al iets voor gehackt met twee stukken aluminium hoekprofiel, zodat de remklauw een centimetertje naar beneden kwam. Het is niet mooi, maar het werkt en ik heb de axa voorlamp mooi onder de bovengelegen kroonbout kunnen proppen zonder dat de rem daar last van heeft.
Voor wie zich afvraagt wat de roestige waterpomptang op de foto hierboven doet: ik gebruik een handvat ervan om de spaken aan te douwen. Dat klinkt kriptisch maar het is belangrijk om sommige trucss niet openbaar te doen laten worden want het is niet de bedoeling dat iedereen zomaar wielen kan spaken waarmee je met 140 kilo op je fiets door Polen kan krossen stel je voor zeg.
De spaken en de nippels zijn best goedkoop bij Rose gekocht en ik heb ze uitgerekend op een andere site omdat de spookkalkulator van sapim het niet deed. Het zijn plain 14 spaken dus overal 2 mm dik wat voor een smurf van 13 genoeg moet zijn hoewel je je niet moet verkijken op wat ze aan boeken meetorsen in hun rugzakjes tegenwoordig.
Het lijkt meer dan dat ik vroeger in me pukkel had wat gek is omdat alle kennis online is, hedentendage.
[UPDATE: hij neemt altijd al z'n boeken mee "want dan vergeet hij nooit wat".]
En de schroefboormasjien ligt er wegens de aanschaf van een nippelbitje wat best een sexy woord is maar dat de productietijd van een goed wiel behoorlijk terugbrengt en scheelt in de klamme klauwen bovendien omdat wat je schroeft niet gedraaid hoeft te worden. Het kost allemaal wat maar dan ben je ook eerder klaar. En het staat professioneel zo van kijk mij eens ik doe dit niet voor me hobby hoor hoewel dit het zoveelste project is waar ik niets aan verdien dus hoe professioneel ben je dan bezig.
Enniehou heeft de smurf straks als enige op z'n hele school een fiets met 2 aldus professioneel handgespaakte wielen wat de pappa's en mamma's van al die andere kinderen zich nevernooitniet kunnen veroorloven voor hun kroost dus wat dat betreft heeft-ie een niet in te lopen voorsprong. Euhm wat zit er nog meer op zo'n fiets?
Electriciteitsdraad. Het gaatderrin bij de vorkkroon en het komteruit bij de zadelpen want ik had bedacht dat er een achterlamp aan de vork moet onder het zadel. Dus ik had maar 1 draaddoorvoerrubbertje gisteren meegenomen wat aanleiding was tot gefrons en wel terecht ook want het hoort niet zo en drie stekkertjes waar ik er twee van aan dat rood zwarte draadje heb gefabriceerd.
Het erindouwen van zo'n rubbertje geeft een geweldig goed gevoel. Het moet met een tangetje en dan doorduwen en dan gaat het laatste stukje met een schokje en dan weet je dat je op de gok de boor met de juiste diameter had gekozen. Het is een van de kleine geneugten van het fietsenmaken waar ik zelden aan toekom hetgeen het rubberduwen ook weer destebiezonderder maakt.
Ik vind die krulstaarten leuk in dat draad daar. Omdat je met je fiets soms de bocht om moet heb je extra draad nodig daar en bij VSF hebben ze altijd zo'n krulstaart, dus ik ben dat toen zelf ook gaan doen. Sommige fietsen met dynamoverlichting, die bij de fietsenzaak die niet genoemd mag worden zijn gebouwd, hebben ook zo'n krul aan de voorkant en dat is een onderscheidend teken want niet iedereen heeft dat. Ik denk persoonlijk dat het snel 200 euro op de tweedehandswaarde scheelt.
De aandachtige toeschouwer kan op de foto regs van het brekket het rood van het electriciteitsdraadje dat zich hier op de kruising onderbuis-zadelbuis bevindt in de brekketpot onderscheiden!
Poehee zou Tommy uit Sesamstraat nu zeggen.
Behalve het draadje moest er ook nog een boutje door het brekket voor het kabelgeleideding dus ik boren en tappen met me tapset van weinig van de Aldi.
Toen dat allemaal ook was geregeld mocht het brekket er eigenlijk wel weer in en dan was de volgende stap het reassembleren des cranks. Collega J had me twee bladen meegegeven en de grote is bijzonder want het is een ovaal blad. Kris Froem heeft ook ovale bladen en die kan er heel hard mee, maar in deel 1 van het leerboek voor de fietsenmaker staat dat het nut van die ovaliteit nooit bewezen is. Froem heeft Rotor-bladen, maar lang daarvoor was Sjimano er ook al mee aan het experimenteren geweest en daar hadden ze het biopace genoemd. Dus behalve twee handgespaakte wielen heeft de smurf nu ook een professioneel ovalistisch buitenblad.
Dus dat kon allemaal aanmekaar geschroeft en erop. Ik dacht nog toen ik dat ovale blad voor het eerst zag dat ik even moest uitkijken met het monteren van de voorderailleur. Dus ik ga de voorderailleur monteren en ik vergeet natuurlijk uit te kijken en dat ik dan ook gewoon drie keer de hoogte sta aan te passen voordat me weer te binnen schiet dat het ovaal is. Echt stom van mij maar goed aldoende leert men en ik stond een beetje op de automatische piloot nog vanoggend.
De achterderailleur had ik gisteren al op het oog goed gezet onder de cassette wat kan als er geen ketting op zit nog. Ik had nog een 8-speed ketting liggen die een tijdje gebruikt was maar niet heel lang maar die bleek te kort want dat ovale blad is 52 tandjes dus dan gaat het hard. Dus toen moest ik naar de Halfords voor een simsonketting en die paste er een stuk beter op. Toen moest er nog een versnellingskabeltje van de commandeur naar achteren en dat werkte allemaal meteen echt heel goed en de kabel pastte met z'n hoedje op ook netjes in de stelnippel waar ik verder niets mee te stellen had.
Ik had een hele berg asbouten liggen want als je een altus crankset koopt krijg je die er gratis bij maar het is de variant zonder imbus die je met pijpsleutel 14 moet vastdraaien wat ik niet wil op de Traktor want ik ga geen pijpsleutel 14 meeslepen als ik een inbus 8 aan me multitoel heb.
Dus ik heb 2 van die asbouten vandaag kunnen aanwenden voor het Goede Doel zijnde deze non-fixie waar we denk ik niet mee gaan kamperen ooit ergens.
Dan waren er nog de 2 stoere BMX pedalen waar ik zelf ooit mee op reis wilde nog, maar ze zaten niet lekker of zo ik weet het niet meer maar er was wat mee dus die zitten er ook op.
De bandjes zijn de goedkoopste antilek bandjes van CST die ik kon vinden en ze zijn best smalletjes maar voor dit doel wel geschikt, zijnde goedkoop en niet te veel gezeik met lekke banden, hoewel de binnenband achter wel leegliep zonder dat er een meter mee was gereden. Er bleek een lekje op de naad te zitten dat ik ook nog geplakt heb vandaag en omdat alles erop zat, heb ik er daarna een testritje mee gedaan en het licht dee het voor en achter en we hebben standlicht ook wat ik vergeten was, en het schakelde allemaal helemaal goed. Hij is alleen niet heel mooi en veel te klein voor mij, maar hij is niet voor mij maar voor iemand die daar hopelijk schijt aan heeft als hij ontdekt dat het ding rijdt als een tierelier want dat doet-ie dus wel.
Toen had ik alleen nog een bel liggen die erop moest en het is een pingbel, want die past bij het model. Ik ben benieuwd wat de a.s. berijder van het lederen zadel vindt dat ik ooit voor 25 euri had gekocht bij de iebee en dat mij niet lekker zit. Anders heb ik nog een plastic zadel dat in dezelfde kleurstelling is uitgevoerd als de ergonomische handvaten van € 3,25 per setje, maar dan moet meneer zich eerst even verwaardigen zijn opwachting hier te maken voorr een testrit.
Ook het achterlicht was gemonteerd aan het rood-zwartekabeltje dat uit de zadelpen model kaars steekt en er in smurfenjargon ongetwijfeld "super-gay" uitziet maar dat wel een hele bak licht geeft ook als-ie stilstaat. Asl hij er iets van zegt dan is het argument dat Memphis Depay deze ook op zijn fixie zou willen.
En ik heb er nog twee spaakrefelectoren bijgedouwd, want ik vind dat het niet aan z'n zichtbaarheid in het verkeer mag liggen als er iemand tegen 'm aanrijdt en wat dat betreft is dit echt een goed geslaagde fiets getuige ook de pedaalreflectors zoals hierboven getoond.
De achterband was weer leeg vanochtend dus ik ben naar de deekaatlon op de koolsingel gereden voor een nieuwe binnenband met lang ventiel wegens hoge velg achter en ze hadden er met een ventiel van 8 cm wat een beetje te is maar wel beter dan 4 cm want dat was lastig pompen dus die zit er ook in nu.
We hebben zijoptrekremmen en daar horen eigenlijk reesknijpers bij maar wegens het rechte stuurtje hebben we nu viebreekremhendels, dus dat is lastig doseren want die trekken eigenlijk te veel kabel voor zijoptrek, maar een kniesoor die daar op let want het remt in ieder geval niet slechter.
En toen moesten alleen de snelspanners nog vervangen worden door anti-diefstalspanners want dan hoeft-ie alleen het frame maar ergens aan vast te zetten met het axaslot van 40 euri dat ik erbij heb gekocht voor 'm en dat eigenlijk het duurste onderdeel aan de hele fiets is.
Ik had de rommel van het vorige project nog niet opgeruimd en nu heb ik bedacht dat ik van de ouwe voor-- en achterspatbordonderdelen die collega B hier heeft achtergelaten een achterspatbord zou kunnen fabrieken want dat scheelt behoorlijk in onderhoud omdat je voorderrie en je remklauwen droger blijven terwijl er ook geen modderig wegdekwater tegen het achterlicht spat en ook het smurfenachterwerk bij regen droog in de schoolbank plaats kan nemen.
Dus nu zit er een matzwart overgespoten koga achterspatbord aan de remklauw gepopnageld met de beugel van het oude voorspatbord van collega B. Als ik 25 euro in de spatborden had geinvesteerd die collega B nu op z'n fiets heeft en het frame zwart had gespoten dan was dit echt een prachtig mooi fietsje geworden maar ja dat was de opdracht niet.
Het stomme is wel dat de stuurpen het stuur de handvatten de voor- en achterlamp de binnenbanden de buitenbanden de voorvelg de spaken de nippels de ketting de binnenkabels de remhendels de antidiefstal assen het slot en de zadelpen bijmekaar toch weer 190 euri hebben gekost en dan zijn alle onderdelen die ik nog had liggen niet meegerekend. Met wat ik oud-collega J voor frame en onderdelen heb gegeven (hij vroeg 50, maar ik heb er 75 euro van gemaakt) is dat net zo veel als wat collega B aan onderdelen kwijt was voor de renovatie van zijn fiets terwijl het eindresultaat dit keer veel suffer is.
Maar ik denk dat de smurf op deze fiets collega B op z'n koga best zou kunnen bijhouden, nu.
Niet heel de tijd, maar in ieder geval wel een stukje.