veni, vidi, fietsie

de glimmende gazelle

Het is oorlog in Huize Trektor. Ik had werk gevonden bij een producent van kidkerriejers die monteurs zochten om met een grote walmende dieselbus bij de mensen thuis langs te rijden en dan die dingen te repareren. Dus ik reed daar sogges mee weg en dan kwam ik smiddags of vaker savons weer terug en dan had ik eigenaren van kidkerriejers blijgemaakt met nieuwe banden, een omgebouwd elektries systeem of een werkende versnelling. Ik vond het geen leven, dus ik heb me contract niet verlengd en ik ben er zonder ruzie weggegaan (voor de de tweede keer in me leven). Ik kreeg zelfs een boekenbon nog van ze maar ik heb nog niet gekeken voor hoeveel.

gazelle golfo 7000 seriesOp de 1 na laatste werkdag stond er bij de derde klus een fiets naast de kidkerriejer en die had een freem waarvan ik al heel lang vond dat het een leuk freem was. Gaten in het frame bij de achterpadden en een raar krom boggie en overal gaatjes voor lowriders en bagagedragers en ruimte voor brede banden. Dus ik zeg tegen de mevrouw van de kidskerriejer ik vind dat leuke fietsen ze zegt wil je 'm hebben ik zeg wat moet je ervoor hebben ze zegt niks we gaan emigreren ik zeg waarheen ze zegt Ierland ik zeg koel.gazelle golfo frame detail Dus zij appen met haar man de eigenaar en die appt terug dat ik 'm mocht hebben als ik de kidskerriejer extra liefde zou geven maar ik geef alle fietsen altijd al alle liefde dus toen was dat geregeld. En toen kwam ik dus thuis met een glimmende Gazelle Golfo uit de 7000 series met framenummer 3076247 en toen brak hier dus volledig de pleuris uit.

De Trektor had al een poosje de ziekte in omdat ik een contractuele werkweek van 45 uur had waarbij occasioneel overwerk voor als dat nodig is om een klus af te maken niet extra vergoed werd. In het weekend lag ik dan voor pampus van dat onvergoede occasionele overwerk en was er dus maar weinig gelegenheid om er samen op uit te trekken en dan wordt meneer kribbig.
En toen kwam ik van de week dus om half zeven savonds met die fiets binnen en hij was meteen stikjaloers want hij zag ook wel dat ze dezelfde freemhoogte hebben en dat ik "er iets mee kon".

de non-fixie is gejat, trouwens

56 cm betekent inderdaad dat ik er kwa beentjes goed op zit. Alleen de bovenbuis is een paar centimeter korter dan die van de Trektor dus ik zit er een beetje opgevouwen op. Dus ik meld dat bij terugkomst na een testritje dus toen was het meteen van maak er iets van voor de Smurf (de non-fixie is een paar weken geleden gestolen uit de fietstrommel voor de deur bij hem waar N.B. een camera van de pliessie naast staat wegens overhoopsteekstraat maar waar een ordinaire fietsendief dan niet op blijkt te staan of ze willen het fragment niet opzoeken wegens overhoopsteekprioriteiten). Dus ik zeg goed idee als-ie langskomt moet-ie maar even passen. Hij was al uit de bike4trubbel gegroeid die ik dus voor een 11-jarige had gebouwd vier jaar geleden en hij is langer dan ze ma inmiddels. Ik had de voorbouw van de b4t al van 9 naar 12 cm gezet en het zadel hoger maar hij heeft 'm nog niet gepast. Maar ik wist eigenlijk zonder kijken al dat-ie op de glimmende Gazelle perfect zou passen, dus de Trektor had een punt.

Maar ja. Ik had nog een sgoed naar het frame gekeken en ik had bedacht dat als ik er nou een reesstuurtje op zou doen dat de hele boel minstens 10 cm naar vooren gaat en dan zou ik ineens een totaal modieuze steenslagfiets voor weinig hebben. Er zit ruimte voor misschien wel 50 maar in ieder geval 47 mm brede banden in - dus voor mijn gevoel leek deze fiets gewoon in een verkeerd lichaam te zitten. Een probleem bij deze operatie is wel dat er viebreeks opzitten en dan raak je in de war met de remmenpoel want reesremmen trekken minder kabel dan viebreekremmen. Je kan er dan een apparaat op doen dat een Travel Agent heet, maar die verneuken je remkabels wegens raar boggie dus dat is minder duurzaam. Ik zal even een plaatje erbij zoeken voor als je niet weet wat dat is.

travel agent brake pullIk vind het als apparaat superslim bedacht en Travel Agent is natuurlijk ook leuk verzonnen kwa naam maar ze eten dus wel remkabels. En er was nog een ander probleem ook en dat was dat er een mooi glimmende sram V4.0 8-speed groep op zit waar ik dus ook fan van ben want ik heb ook 8-speed sram op de Trektor. Maar hoe moet je dat schakelen met een moderne racegroep? Dat is gedoe en ik heb echt helemaal geen verstand van reesfietsen want die heb ik sinds me 8e niet meer gehad (het was een rooie van het merk Valetta met een lederen zadel die gejat is bij het zwembad dat ik die merknaam nog weet zeg).

sram 4.0 derailleurDus dan ga je op het web zoeken en dan blijkt dat er een hele sjimanogroep is die claris heet en die remhendels heeft waarmee je 3x8 speed kan schakelen maar dan moet ik wel een nieuwe derailleur en dan is m'n viebreekprobleem ook nog niet opgelost.

Er is ook een gevenalle droppost(dat betekent reesstuur)remshifter die 3x9 kan met een microshifter eropgedingesd en die kan je op frictie zetten en dat zou ook kunnen maar daar zat ik met Marten over te mailen en die zei dat is kiezersbedrog want ze hebben alle resulterende waslijnen eraf gefotosjopt op de site en dat is ook zo want al die kabels lopen niet onder je stuurlint maar alle kanten op en dan krijg je gezeik als je er een tas aan wilt hangen. Marten schreef ook dat ik er een cabti op kon zetten en toen zei ik wat en toen schreef hij canti en dat is dus een cantilever want die pullen harder en dat kan met reesremhendels maar ik hou niet van die dingen omdat ze over je velg naar beneden wandelen als ze slijten hoewel de dure daar tegenwoordig iets voor hebben (een stelschroef) maar dan nog zit ik met een hoge balhoofdbuis en dan moet er eerst een halve kilometer staaldraad voordat je bij die cantilever bent dus dat leek me ook niks. En er komt denk ik wel een bagagedragert op ook achter dus dan zitten er ook stangetjes in de weg als je pech hebt.

driehoekige buizen

En dan na anderhalve week getob en ruzie met de Trektor die dan de hele tijd zegt zit je nou weer naar remmen te zoeken op internet (hij staat naast de computers hier), ben ik op de vrijdagavondkoopavond ten einde raad naar de fietsenzaak die niet genoemd mag worden gereden om eens goed uit te huilen bij de eigenaar die ook niet genoemd mag worden. Dus hij kijkt naar die fiets en hij ziet dus hetzelfde als ik: grevvelbike. Hij zegt "die hebben ze destijds verkeerd in de markt gezet". Er is trouwens ook een stalen uitvoering van de Golfo maar die ziet er supersuf uit en deze lijkt kwa driehoekige buizen inderdaad erg op een moderne steenslagfiets. kale gazelle golfoDus ik leg m'n transgenderproblemen uit en hi jzegt keenkriek maakt reesremhendels voor viebreeks en dan zet je er twee shimano 9-speed bar end shifters (dat zijn shifters die je in het uiteinde van je stuur douwt) op en die zet je op frictie en dan zijn al je problemen voor weinig opgelost. (Ik had 'm niet van m'n huiselijke problemen met me andere fiets verteld want dan gaat-ie je ondoorgrondelijk staan aankijken).

ral 1001 vs ral 1019Dus ik zeg doe er dan maar zo'n reesstuurtje bij voor op een grevvelbike dus hij naar het magazijn dat vroeger ook al zo heette voordat het werd uitgebreid met 75 vierkante meter en die ene uit Amerika terugkwam en hij komt terug met 2 van die reesstuurtjes met dat die uiteinden uitelkaar staan. Dat heet flare en die horen op strandreesfietsen eigenlijk want dan ben je de hele tijd tegen de wind in aan het inbeuken en dan wil je niet met je handen op de remhendels want die staan door de flare hartsikke scheef. Dus ik zeg doe dan maar iets met iets minder flare want ik heb ontzettend gevoelige polsen dus nu is hij dat allemaal aan het bestellen.

We hebben het ook nog even over de kleur gehad want de huidige is niet helemaal mijn kleurstelling en we denken nu dat het woestijnachtig kaki moet worden en denkelijk mat ook. Moeten er ook van die mooie 40 mm skinwall grevvelbandjes op. Dus ik heb 'm gestript en nu is-ie naar poederkootwestland en er moet een nieuwe stikker op en ik ben nu over de naam aan het denken. De Trektor heet Trektor omdat het een Trek was, maar ik kan deze moeilijk Gazelletor noemen. Gazetor klinkt al beter maar heeft een vervelende associatie met de journalistiek waar ik wel goed in ben maar ook niks meer mee te maken wil hebben dus dan kom je 1 lettergreep verder op Gator waarbij we dan kunnen zeggen dat we alleen de eerste lettergreep van de merknaam gebruiken (wat klopt kwa Trek, die nou staat te roepen dat het niet te hopen is dat er een Giant ooit bijkomt) en Gator heeft een ruige outback-associatie wat dan weer klopt kwa onverhard wegdek of zo. En ga is ook de gebiedende wijs voor dat je op pad moet ook. En dan wordt z'n voornaam Ali !

Ik ga het er nog even over hebben met de Smurf want het plan waarmee ik de huiselijk orde hier ietwat hoop te herstellen, is dat ik de Trektor ga zeggen dat deze fiets de vakantiefiets voor de Smurf wordt, en dat de bike4trubbel verkocht gaat worden als hij er echt is uitgegroeid. (alsof je een puber van 15 ooit nog meekrijgt op een fietsvakantie)

Ik twijfelde nog toen ik stond te wachten bij de poederkooters in De Lier. Ik dacht eerst deze kleur (RAL 1001), maar toen zag ik stalen liggen waarvan 1 met deze kleur en dat is RAL 1019 en toen was de afweging zand of nat zand en toen is het nat zand geworden..

Ik schrijf verder als de bestelde spullen er zijn en het frame van kleur is verschoten. Ik ben van plan om nog even naar de buurman die een kasteel in Frankrijk heeft gekocht (een kleintje) te fietsen en ik heb vrij want me volgende baan begint pas over 5 weken of zo en hij vroeg of ik aan z'n trekker kwam sleutelen want hij had de koppakking eruit geblazen en om 1 of andere reden denkt hij dat ik verstand heb van trektoren. Hij had zelfs aangeboden om een vliegtticket voor mij en me fiets te betalen want hij zit er kennelijk nogal mee omhoog, maar ik heb 'm nog niet verteld dat mijn fiets vliegangst heeft en ik ecologiese principes (dan gaat-ie schelden weer want hij heeft die niet om het zwak uit te drukken maar ik mag 'm toch wel graag).